Dyslexie - včera, dnes a zítra

Vydáno:

Teorie i výzkumné poznatky, ze kterých vychází praxe poznávání a nápravy specifických poruch učení v oblasti čtení, se v průběhu desetiletí výrazně proměnily – přitom my máme pocit, že jde pořád o totéž. Je pravda, že v projevech se dnešní dyslektici výrazněji neliší od dyslektiků před 30 nebo 50 roky. Zůstávají však stejné výklady, na jejichž základě pak koncipujme nejvhodnější intervence a třeba i modifikujeme vzdělávací politiku? Nepřinášejí nové pohledy na vývoj a učení dítěte podněty i pro tuto specifickou oblast?

Dyslexie – včera, dnes a zítra
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Reálný horizont našeho obecnějšího uvažování je obvykle dán vlastními zkušenostmi ze školy, informacemi od našich učitelů a reflexemi aktuálních pozvolných posunů praxe, nabízenými a používanými diagnostickými i intervenčními nástroji. Všechny poznatky přesahující tuto dobu a tento horizont pokládáme za důležité pouze v případě, že je musíme uplatnit u zkoušky či v nějaké atestační práci, jinak uznáváme za relevantní jen a jen bezprostřední praxi. Zapomínáme, že každá praxe vychází z nějaké teorie, bez ohledu na to, jestli si to uvědomujeme, nebo ne. Další důvod názorové stability tkví v tom, že používáme stále stejný pojem – dyslexie. Jenže i v případech, kdy se mění pojem (LDE – LMD – ADHD/ADD, dnes v ICD 11 pouze ADHD), jsme přesvědčeni, že jde stále o totéž. Za uplynulá desetiletí bylo sice realizováno množství výzkumů, které

Související dokumenty

Pracovní situace

Vztah rodičů a školy pohledem práva
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zákonný zástupce
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Rodič, poručník, pěstoun
Evidence pracovní doby ve školství
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Podnapilý rodič
Kurzy
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost