DYS-centrum Praha o. s.

Vydáno:

Nestátní nezisková organizace DYS-centrum Praha o. s. oslavila na začátku února tohoto roku své devatenácté narozeniny. Vznik DYS-centra Praha inicioval pan profesor Zdeněk Matějček, který si uvědomoval, že pouze dlouhodobou a systematickou prací s dětmi s dyslexií je možné jejich obtíže minimalizovat a pomoci jim zmírnit či kompenzovat obtíže, které mají vliv na zvládání školních nároků i každodenního života. Také si byl vědom skutečnosti, že pedagogicko-psychologické poradny, které ze zákona zajišťují péči o žáky s poruchami učení, nemají kapacity na zajištění dlouhodobé podpory těchto klientů. Pedagogicko-psychologické poradny často realizují diagnostiku, stanoví závěry a doporučení pro podporu v prostředí školy i domácí práci, nemají však další možnosti na zajištění dlouhodobého vedení jedinců s dyslexií.

DYS-centrum R Praha o. s.
Mgr. et Mgr.
Zuzana
Pospíšilová
 
psycholožka, katedra psychologie FF UK v Praze, DYS-centrum R Praha o. s., SPC při ZŠ pro žáky se SPCH
Cílovou skupinu DYS-centra Praha tvoří jedinci s
poruchami učení
(dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie) a
poruchami chování
(syndrom ADHD, ADD). Naši klientelu tvoří
různé věkové kategorie.
Pracujeme s klienty předškolního věku, u kterých byla zjištěna oslabení související s připraveností na nástup do školy (v oblasti grafomotoriky, sluchového a zrakového vnímání, prostorové orientace, předpočetních představ, verbálních schopností, koncentrace pozornosti atd.). Výrazné zastoupení mají samozřejmě žáci základních škol, u kterých se soustředíme na rozvoj sluchového a zrakového vnímání, techniky čtení a porozumění textu, grafomotoriky a osvojení pravopisných pravidel, matematických schopností, soustředění a paměti, ale také na vyhledávání účinných pracovních strategií, které umožňují snadnější získávání a prezentování poznatků a informací.
V poslední době se na nás stále více obracejí také dospívající a dospělí jedinci s dyslexií, kteří hledají rady, jak zvládat středoškolské a vysokoškolské studium nebo pracovní povinnosti. Výše uvedeným skupinám klientů nabízíme konzultace, ale především dlouhodobé vedení prostřednictvím tradičních reedukací a také za využití ucelených programů, jako je program
HYPO, MAXÍK
(oba pro děti předškolního věku),
KUPOZ, Percepční a motorická oslabení ve školní praxi
(pro žáky 1. stupně základních škol),
Já na to mám!
(program rozvoje učebních strategií pro studenty středních škol) a
Feuersteinovo instrumentální obohacování
(pro všechny věkové skupiny).
U dětí předškolního a školního věku se zaměřujeme také na spolupráci s rodiči klientů, kteří jsou většinou přítomni při práci s dětmi. Naším cílem je předat rodičům účinné postupy práce, které mohou využívat i při domácí přípravě se svými dětmi. Naše aktivity jsou zaměřeny také na učitele klientů, se kterými ochotně spolupracujeme a společně se snažíme najít vhodné postupy, které mohou být užitečné pro zvládání studijních povinností. Dále nabízíme také komplexní diagnostiku poruch učení a chování, a to jak za využití tradičních forem vyšetření, tak tzv.
dynamickou diagnostiku
podle R. Feuersteina (metoda LPAD) a Dynamické testování kognitivních funkcí u dětí ve věku 3-6 let (metoda ACFS). Po absolvování vyšetření nabízíme klientům možnost dlouhodobé spolupráce a podpory. V roce 2012 navštívilo DYS-centrum Praha celkem 261 klientů, většina z nich docházela opakovaně.
Další významnou aktivitou DYS-centra Praha je
organizace vzdělávacích akcí určených pro učitele mateřských, základních a středních škol a poradenské pracovníky školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť.
DYS-centrum R je akreditované pracoviště MŠMT ČR v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a veškeré nabízené vzdělávací akce jsou tedy akreditovány. Ve školním roce 2013/2014 nabízíme celkem 48 seminářů, které se věnují především problematice poruch učení a chování pro cílovou skupinu školáků a rizikovým faktorům poruch učení a chování ve skupině předškoláků, ale také dalším oblastem, které se týkají podpory výtvarných dovedností u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami nebo komunikačních dovedností a výchovných aspektů.
Každoročně pořádáme také prodejní výstavu a konferenci DYSKORUNKA, která se těší ze strany účastníků stále větší oblibě. DYSKORUNKA se koná vždy v listopadu. Konference je akreditována MŠMT, výstava je zaměřena na prezentaci a prodej metodických materiálů, pomůcek, her a počítačových programů především pro jedince s poruchami učení.
Poslední, ale neméně důležitou aktivitou DYS-centra Praha je distribuce pomůcek, publikací a metodických materiálů, které jsou určeny pro žáky s poruchami učení, jejich učitele a vychovatele. Našimi zákazníky jsou jak rodiče dětí s dyslexií, tak školy a školská poradenská zařízení, kteří naše služby opakovaně vyhledávají. Naší pýchou jsou především publikace, které jsme sami v DYScentru vydali.
Od července 2013 realizujeme projekt, na který jsme získali finanční podporu z Operačního programu Praha Adaptabilita. Projekt je zaměřen na dlouhodobou podporu a péči o žáky s poruchami učení, kteří navštěvují druhý stupeň základních škol na území hlavního města Prahy. Druhou cílovou skupinou projektu jsou učitelé druhého stupně základních škol, kteří vzdělávají žáky s poruchami učení. Aktivity projektu jsou realizovány ve spolupracujících školách v městské části Praha 8 a v sídle DYS-centra Praha.
Pokud budete mít zájem získat více informací o naší organizaci, můžete navštívit webové stránky www.dyscentrum.org. Doufáme, že i devatenáctý rok existence DYS-centra bude úspěšný a těšíme se na oslavu kulatých narozenin v příštím roce.