Dokážeme děti pozitivně motivovat?

Vydáno:

Když se zeptáte šestiletého dítěte, zda umí zpívat nebo malovat, hrdě přisvědčí a nejspíše vám to i ochotně předvede. Když tomu samému dítěti zopakujete otázku v šesté sedmé třídě, pravděpodobně pouze stydlivě sklopí oči. Co se změnilo? Zapůsobilo na něj české školství, kde stále namísto pozitivní motivace převládá práce s chybou. Pedagogové jsou cíleně trénováni, jak číhat na nějakou nedokonalost a poté se žákem pilovat její odstranění. Přitom bohužel často dochází k fixaci oné chyby, nehledě na dopad na sebevědomí dítěte.

Dokážeme děti pozitivně motivovat?
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Český vzdělávací systém sází již od dob Marie Terezie na práci s chybou a na dril. Velkou měrou k tomu přispěly i řády jezuitů nebo piaristů, které pomáhaly pokládat kořeny hromadného vyučování. Neblahému drilování a vyžadování bezduché vojenské disciplíny se vysmívaly ve třicátých letech 20. století komedie ze školního prostředí – „Škola základ života" a „Cesta do hlubin študákovy duše". U veřejnosti toto téma rezonovalo, tehdejší pedagogické asociace i oficiální struktury se vůči filmům velmi silně ohrazovaly. Ruku na srdce, dospěli jsme od těch dob v přístupu k výuce a dětem podstatně dále, netočíme se stále v kruhu?
Že je situace v českém školství v tomto ohledu nepříliš povzbudivá a orientace na úspěch není příliš žhavým tématem, vám dokáže malý test. Zkuste si zadat heslo „pozitivní motivace“ do Google. Na první stránce s výsledky vám vyběhne většina odkazů na pozitivní motivaci související s výcvikem psů. Jsou naše děti méně? Nebo snad víc zlobí a je potřeba na ně brát větší klacek? Předpokladem
pozitivní motivace
je, že dítě ví, čeho chce dosáhnout, a činí mu radost dělat dílčí kroky, které vedou k dosažení výsledku. Zatímco při motivaci strachem zažívá krátké okamžiky radosti a uspokojení většinou pouze v okamžiku dosažení cíle, při pozitivní motivaci průběžně prožívá pocit radosti z akce a posunu směrem k cíli, který vrcholí extází spokojenosti při dosažení cíle.
Každý žák chce zažít úspěch.
Při pozitivním povzbuzování mu jde práce mnohem lépe od ruky. Vlídné slovo pedagoga dělá divy, je nejlepším vyslancem a vyjednavačem. Jiné kultury a jejich školské systémy s tím cíleně pracují. My ve střední Evropě se tomu často vysmíváme a vymezujeme se proti. Třeba americké školství je zesměšňováno kvůli nízké náročnosti a informační hodnotě, jsou srovnávány učební látky požadované po školácích v USA a Evropě v té které třídě základní i střední školy. Jejich věčný úsměv v duchu „keep smiling“ působí na mnohé vážné Evropany jako rudý hadr na býka.
Americký psycholog A. Maslow definoval lidské potřeby ve své všeobecně známé pyramidě.
Potřeba uznání a úcty
je druhá nejvyšší, nad ní je už jen potřeba seberealizace. Nezapomínejme, že Maslow upozorňuje, že naplnění potřeb z nižší příčky jeho pyramidy je nezbytným předpokladem k dosažení příčky vyšší. Jinými slovy, bez uznání není seberealizace.
Každý z nás potřebuje a rád přijímá pochvalu. Mimochodem, u dospělých je velká závislost na pochvale často projevem jejího nedostatku v dětství.
Pochvala je pro zdravé sebevědomí a sebeurčení nezbytná.
Vychovat ze žáka samostatnou osobnost předpokládá projevy uznání. Pokud není dítě oceňováno, začne mít časem pocit, že je k ničemu. V pubertě to platí dvojnásob.
Jak tomu předcházet?
Nalaďme se na dobro. Udržujme vlídnou tvář i příjemný tón hlasu. Snažme se dítě „přistihnout“ při něčem, co se mu povedlo, a otevřeně mu dávejme najevo naše uznání.
Zkusme na každém žákovi najít něco, v čem je dobrý, co je na něm milé, co se mu podařilo.
Nezapomeňme ho za to ocenit, nejlépe před ostatními, pro něj důležitými lidmi (rodinou, spolužáky...). Chvalme, povzbuzujme. Není od věci si uvědomit naše osobní pocity, když se sami účastníme nějakého semináře nebo školení. I my jako dospělí máme rádi pochvalu od lektora a hned se nám pracuje lépe, i když často jako pedagogové prohlédneme jeho chvalozpěv jako relativně průhlednou motivaci bez našich větších zásluh. Proč něco podobného nezkusit u dětí? Začít pozitivně, a až když se nedostavují výsledky, zvýšit hlas. Často na to jdou učitelé obráceně – jsou názoru, že pochvalu si musí jejich žáci nejprve zasloužit tvrdou prací. V takovém případě je efektivita nižší a stanovených cílů dosahují jejich žáci později a s menším pocitem uspokojení.
A jaký způsob motivace používáte vy?
Jak se vám daří dosahovat cílů?
Jedním z konkrétních nástrojů, který umožňuje učiteli změnu dosavadní orientace na chybu a podporuje pozitivní motivaci, je aplikace Co umím, kterou poskytuje zdarma žákům, rodičům, učitelům i volnočasovým pedagogům obecně prospěšná společnost EDUin. K dispozici je na adrese www.coumim.cz. Detailní profil programu přináší časopis Řízení školy č. 6/2014.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí