Čtyři desítky let pedagogicko-psychologických poraden v Praze

Vydáno:

Lidé se mají osobně scházet a mají spolu přátelsky mluvit. A pokud spolu navíc hovoří s jednou nebo dvěma skleničkami vína, bývá jejich řeč ještě přátelštější. Přesně tak se sešlo 10. 5. 2016 v Pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 1, 2, 4 přibližně ke dvěma stovkám bývalých i současných pracovníků poraden v Praze. Příležitost to byla mimořádná. Před 40 lety (1. 9. 1976) vznikla v Praze síť deseti obvodních poraden z jedné původní Pedagogicko-psychologické poradny Národního výboru hlavního města Prahy. Ta měla v té době za sebou téměř deset let existence. V čele stál ředitel zakladatel doc. Vladimír Hrabal.

 

Čtyři desítky let pedagogicko-psychologických poraden v Praze
PhDr.
Václav
Mertin,
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK v Praze
Pořadatelé (Václava Masáková, Petr Klíma, Antonín Mezera, Blanka Medlínová se zhruba 160 lety poradenských zkušeností) připravili program pamětníků. Dulina Masáková celé dopoledne mírným hlasem hezky provázela. Aniž by si stěžovala, bylo zřejmé, že ne všechno, co se v současnosti v poradenství děje, je v souladu s jejími představami o této službě. Alena Záhorová řekla pár slov o začátcích poradenství, o tom, jak začínala se „školními zralostmi“. Na konkrétním případu z těchto dřevních dob ukázala, jak může poradenské vyšetření dovést klienta (jeho rodiče) k výrazně intenzivnější péči, která zvrátí původní předpověď. Jaroslav Šturma připomněl historku z počátku výběrů prvních dyslektiků v pražských školách: nejprve dostal od paní ředitelky školy občerstvení a následně byl poslán opravit protékající záchody s tím, že až to opraví, má přijít na svačinu. Nikdy se neomrzí slyšet o tom, jak soudruh Moudrý z ministerstva školství, neznaje soudruha Štužlamata (Šturma, Žlab, Matějček), zakázal dyslektické semináře v Klubu školství.
Petr Klíma zmínil slušné nadřízené, se kterými se v průběhu oněch 40 let setkával, opomněl však své úžasné podřízené, což mu následně vytkli. Jeho pověstný papírek v kapsičce košile nás vždy upamatuje, že mluvit bychom měli stručně a jasně a psát jen, když máme co říci. Já jsem vzpomněl minulé vzdělávání, které probíhalo na PPP NVP, diagnostické i metodické materiály, které zde vznikaly, a dal je do kontrastu se stávající situací, která nechává tuto službu napospas, což je v době, která jednoznačně prosazuje odbornost založenou na důkazech, trestuhodný nedostatek. Ředitelka odboru školství Mgr. Lenka Němcová vzpomněla na poradenství před 30 lety, kdy sama učila, a srovnala je s dneškem. Zároveň se oficiálně rozloučila se dvěma dlouholetými pracovnicemi poradenství a v posledních mnoha letech i ředitelkami poraden -s Dulinou Masákovou a Blankou Medlínovou.
Že mají i takové akce smysl, jasně ukázala Blanka. Když stála před těmi, se kterými se desítky let setkávala, určitě jí proběhlo hlavou, že něco končí, a nebyla mocna slova. Blance i Dulině jsem ze srdce přál potlesk a o to víc mě mrzí, že pořád nemáme fóra, kde bychom mohli poděkovat a rozloučit se s dalšími, kteří poradenství odevzdali podstatný díl svého profesního života. Nejsme přece anonymní služba. Pořadatelé patrně pozvali všechny, na které měli kontakt, a dalo by se říct napříč politickým spektrem. Mnozí už přijít nemohli, ti, co přišli, byli milí a přátelsky naladění. Vznikl i sborníček s dobovými materiály, s příspěvky několika pamětníků a hlavně se jmény těch, kteří poradnami prošli.
Asi největší tíha organizace setkání byla na Dulině a jejích kolegyních. Jí i ostatním, kteří přispěli, patří velké poděkování. Věřme, že to nebyla ojedinělá akce, ale začátek větší aktivity pražského poradenství. Jestli se ředitelé pražských poraden domluví, na podzim se sejdeme znovu, tentokrát však s větším důrazem na odborná témata.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Co je to whistleblowing?
Odborová organizace
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Cíle profesního učení

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Absence učitelů - studium
FKSP a očkování
Prezenční porady
Úvazek školní jídelna
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Pracovnělékařské prohlídky
Kvalifikace
Zástupce ředitele
Přespočetné hodiny
Asistenční pes
Platová třída
AG testy
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období