Cogito

Vydáno:

V následujících řádcích představím vzdělávací středisko, které školí v zahraničních přístupech k výchově a vyučování. Všechny jsou zaměřeny na rozvoj myšlení, překonávání školních a výchovných obtíží a především na rozvoj osobnosti. Byla jsem požádána redakcí tohoto časopisu, abych čtenáře seznámila s občanským sdružením, které přináší zahraniční metody zaměřené na kognitivní a osobnostní rozvoj dětí, mladistvých i dospělých jedinců.

Cogito
Centrum kognitivní edukace, o. s.
doc. PhDr.
Věra
Pokorná
 
předsedkyně a zakladatelka sdružení Cogito
Centrum kognitivní edukace, které vzniklo v roce 2009, má dnes několik stálých spolupracovníků. Nejvíce se zaměřujeme na předávání metody „Instrumentální obohacení“ izraelského psychologa prof. Reuvena Feuersteina. Jeho přístup je rozšířený na všech světových kontinentech. Jeho první verze vznikla již v 70. letech a navazuje na dynamické vyšetření, tzv. způsob vyšetření učebních tendencí (Leaarning Propensity Assessment Device), které Feuerstein vytvořil a aplikoval u tisíců dětí již od 50. let minulého století. Pracovníci centra Cogito se snaží, aby předávali účastníkům kurzu nejen způsob práce nad jednotlivými cvičnými sešity, ale především záměr metody a jeho teoretická východiska
i praktické konsekvence. Prof. Feuerstein se aktivně účastnil mezinárodní konference o inkluzi pořádané v roce 2005 v Praze, kde obdržel stříbrnou medaili Univerzity Karlovy.
Centrum Cogito vyškolilo v této metodě již přes 800 účastníků.
Řada z nich vstoupila do dalších kurzů (celkem jsme jich připravili pět). Existují školy na Slovensku i v Čechách, zejména na Náchodsku, kde byl Feuersteinův přístup i jeho metoda implementovány do práce celé školy.
Nabízíme i krátkodobější kurzy,
jejichž autoři pocházejí z Anglie, Norska, Rakouska a Německa, které se postupně šíří i v naší zemi. Připravujeme další vzdělávací školení pro výuku matematiky a češtiny kognitivním způsobem.
Naší snahou je, aby se děti neučily pamětně a drilem, ale stále s porozuměním věci samé.
Vycházíme z jejich znalostí, které se tak stále rozšiřují.
Centrum nabízí i terapeutické služby a vyšetření v dynamickém pojetí.
Od roku 2012 pořádáme na univerzitách, které s námi spolupracují,
mezinárodní konference pro absolventy našich kurzů
z Česka a Slovenska s řečníky z Izraele a USA, kteří spolupracují s Feuersteinovým institutem (Olomouc, 2012; Praha, 2013; České Budějovice, 2014). Letos chystáme konferenci v Brně. Absolventům kurzů, kteří s námi budou spolupracovat,
umožňujeme
(doporučením a finanční podporou)
účast na feuersteinovských kurzech v zahraničí.
Práce našeho centra je dosud financována jen z výtěžku našich kurzů.
Vydáváme on-line čtvrtletník, jehož jednotlivé odborné příspěvky hodláme v budoucnu vydat tiskem. U nás přeložené a na český jazyk a kulturu adaptované
návody a instrumenty pro školení ve Feuersteinově metodě
i v metodě
Deficity dílčích funkcí
od Brigitte Sindelar z Rakouska (přes 3 000 stran) slouží i ostatním skupinám, které se hlásí k Feuersteinovu dědictví a pořádají kurzy.
V loňském roce byla vydána v našem překladu v nakladatelství Karolinum Feuersteinova monografie o jeho metodě. Jde o poslední zásadně přepracovanou verzi, kterou vydal Feuerstein se svými spolupracovníky v roce 2006. Její český název zní Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.
Více informací naleznete zde: www.centrum-cogito.cz, pokornave@seznam.cz.
POZNÁMKA REDAKCE
Nekrolog prof. Feuersteina jsme uveřejnili ve Školním poradenství v praxi č. 1/2014 (autorka PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.).

Související dokumenty