Bude ve školách dost míst?

Vydáno:

Velkým tématem aktuálně projednávané novely školského zákona, o které v minulém díle informovala náměstkyně Prudíková (viz Řízení školy č. 5/2016, s. 4), jsou kapacity škol. Jedná se o tak citlivé téma, že kvůli tomu prezident ČR novelu školského zákona vetoval a poslal ji zpět do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR k dalšímu projednání.

Bude ve školách dost míst?
Mgr.
Kateřina
Valachová,
Ph. D.,
ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
O co jde? V novele je navrhován nárok na přednostní přijetí dítěte do spádové mateřské školy, pokud budou mít zákonní zástupci dítěte o přijetí zájem, a to nejenom pro děti 5leté, jak to známe doposud, ale od školního roku 2017/2018 rovněž pro děti, které před začátkem školního roku dosáhnou věku 4 let, a od školního roku 2018/2019 pro děti tříleté. Poslaneckým návrhem se pak do novely zákona dostal i nárok dvouletých dětí na přijetí do mateřské školy, nicméně až od školního roku 2020/2021, aby se zřizovatelé, tedy většinou obce, mohli na tuto svoji povinnost s dostatečným předstihem připravit. Cílem všech těchto opatření je vytvoření jistoty pro rodiče, že jejich děti budou přijaty do předškolního vzdělávání, pokud si to budou přát.
Proti novele školského zákona vystupuje aktivně zejména Svaz měst a obcí, jehož zástupci se obávají, že obce nebudou schopny zajistit dostatečné kapacity. Ministerstvo zpracovalo kvalifikovaný odhad potřebných kapacit mateřských škol, a to až do členění na úrovni okresů. Z něj porovnáním deklarovaných kapacit mateřských škol k 1. září 2015 s očekávanými počty dětí docházejících do mateřských škol vyplývá, že v drtivé většině okresů ČR budou kapacity mateřských škol v následujících letech dostačující pro docházku dětí ve věku tří let až do věku zahájení povinné školní docházky. Problematickými oblastmi jsou zejména Praha, okresy Středočeského kraje (zejména okresy Praha-východ a Praha-západ) a aglomerace, ve kterých došlo k živelné výstavbě satelitních městeček bez potřebného sociálního zázemí.
VLÁDA POSKYTNE NA BUDOVÁNÍ KAPACIT TÉMĚŘ 15 MILIARD
Stát si je vědom obtížné situace související s demografickým vývojem, a proto přistoupil k podpoře projektů rozšiřování kapacit. Podpora rozšiřování kapacit by rozhodně neměla být plošná, ale cílená. V oblasti rozvoje kapacit základních a mateřských škol jsou aktivní čtyři investiční programy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo v programu Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky poskytuje investiční dotace na realizaci projektů za účelem vytvoření nových výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných obcemi v oblastech s dlouhodobým nárůstem dětí nebo žáků z nové bytové výstavby a zřizovaných dobrovolnými svazky obcí v lokalitách s nedostačující dostupností základního vzdělávání. Program trvá až do roku 2021 a je v něm alokováno 1 500 000 000 Kč (200-300 mil. Kč ročně). Výše dotace je omezena částkami 2-30 mil. Kč s minimální povinnou 15% finanční spoluúčastí žadatele.
K 1. 4. 2016 bylo registrováno 49 akcí, z toho:
-
v roce 2014 čerpáno 34 596 725 Kč,
-
v roce 2015 čerpáno 211 931 035,12 Kč.
Realizací 49 registrovaných akcí vznikne 49 nových tříd mateřských škol pro 1 136 dětí a 41 kmenových učeben základních škol pro 1 181 žáků. Dalších cca 131 mil. Kč je schváleno z let 2014 a 2015 a čeká na realizaci v tomto a příštím roce.
V roce 2016 bylo hodnoceno dalších celkem 156 projektů s požadavkem na dotaci v součtu 2 092 191 353 Kč, z toho projektů:
-
mateřských škol s termínem realizace nejpozději do 1. 9. 2016 - 44,
-
základních škol s termínem realizace nejpozději do 1. 9. 2017 - 112.
V Programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je pro rok 2016 k dispozici 453 472 239,88 Kč. Do nových projektů se z toho rozdělí cca 323 milionů Kč.
Ministerstvo financí
Ministerstvo se v programu Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních škol v okolí velkých měst rovněž soustřeďuje na problém nedostatku volných kapacit v základním školství, tentokrát zejména v obcích v okolí velkých měst. Cílem programu je rozšíření stávajících kapacit modernizací nebo výstavbou, z programu mohou čerpat dotaci obce, které zřizují devítiletou základní školu. Je preferována výstavba kmenových tříd a specializovaných učeben.
V předchozích letech byly výzvy směřovány pouze do oblasti Praha-východ a Praha-západ, nyní je program rozšířen na celou Českou republiku. Celková alokovaná částka v tomto programu činí 1,6 miliardy Kč. V minulých výzvách bylo vybráno 44 projektů.
Výše spoluúčasti státu na financování akce nepřesáhne 30 mil. Kč ročně na 1 projekt (akci). Minimální účast vlastních zdrojů příjemce dotace je stanovena závazně na 30% z celkových výdajů na akci, tzn. účast státního rozpočtu na financování akce činí maximálně 70% z celkových nákladů akce. Program měl být realizován v letech 2014-2016, v současné době se zvažuje jeho prodloužení do roku 2020.
Ministerstvo pro místní rozvoj
Integrovaný regionální operační program (IROP) rovněž myslí na zvyšování dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení. Program bude mimo jiné podporovat vytváření specializovaných učeben ve vazbě na klíčové kompetence (cizí jazyky, přírodní vědy, technické a řemeslné obory a práce s digitálními technologiemi) či budování prvků bezbariérovosti a nákup kompenzačních pomůcek.
Program bude ministerstvo vyhlašovat ve 4 aktivitách:
-
Předškolní vzdělávání - podmínkou projektu je rozšiřování kapacity těchto zařízení. Příjem žádostí probíhal do 22. 4. 2016 a projekty musí být ukončeny do 30. 9. 2018. Celková alokace je cca 2,9 mld. Kč - předpoklad opakování výzvy v roce 2017 dle vyčerpání prostředků.
-
Základní školy - vyhlášení výzvy se předpokládá v srpnu 2016, příjem žádostí do ledna 2017, alokace bude činit 2,1 mld. Kč, opakování výzvy se předpokládá v roce 2017.
-
Střední školy a Vyšší odborné školy - vyhlášení výzvy se předpokládá do léta 2016, předpokládaný příjem žádostí nejspíše do října 2017, alokace bude 1,5 mld. Kč.
-
Neformální a celoživotní vzdělávání - vyhlášení výzvy se předpokládá v červnu 2016, předpokládaný příjem žádostí nejspíše do listopadu 2017, alokace bude 600 mil. Kč - předpoklad opakování výzvy v roce 2017.
Hlavní město Praha
Hlavní město Praha se rovněž snaží v rámci Operačního programu Praha - pól růstu zajistit navýšení kapacity a zkvalitnění předškolního, základního a středního vzdělávání a zařízení pro poskytování péče o děti do 3 let.
ZÁVĚR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se snaží komunikací s dalšími poskytovateli dotací, aby ve vazbě na demografický vývoj v následujících letech byla zabezpečena dostatečná výuková kapacita za současného zajištění efektivního čerpání veřejných zdrojů.
Dle mého názoru je zapotřebí přistupovat k problematice nedostatečných kapacit i nadále individuálně, a nikoli plošně. To platí jak pro mateřské, tak i základní školy. Je však nutné postupně klást větší důraz na posilování kapacit základních škol, především jejich prvních stupňů, kam se nyní začínají přesouvat silné ročníky z mateřských škol, což bude charakteristické pro následující minimálně tři roky. Kapacity mateřských škol budou postupně uvolňovány pro čím dál vyšší podíly dětí mladších tří let.
Ministerstvo nadto rovněž plánuje navrhnout předefinování cílů programu ve prospěch alokací prostředků na rekonstrukce nevyhovujícího technického stavu objektů nepodmíněné navyšováním kapacit. Bude však zachována podmínka prokázání spolupráce obcí k zajištění povinné školní docházky při respektu demografické křivky vzhledem ke spádovosti. Součástí těchto záměrů bude i zajištění prostor pro účely školních družin, školních jídelen, případně tělocvičen a vytvoření celistvých vzdělávacích kapacit základních škol pro účely kvalitního a dostupného vzdělávání a s ním přímo souvisejících školských služeb. Ministerstvo se bude rovněž soustředit na svazkové školy včetně kombinace mateřských a základních škol s tím, aby se vytvořily podmínky pro kolísání demografického vývoje.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne do r. 2021 na rozvoj výukových kapacit škol zřizovaných územně samosprávnými celky nejméně 1,5 mld. Kč, z toho konkrétně v letech 2014-2016 bude rozděleno 700 mil. Kč. Tento objem představuje navýšení kapacit o 3 776 míst ve 150 třídách a bude dále průběžně navyšován. Vedle toho bude ministerstvo v následujících letech spravovat program řešení tzv. paprsku kolem Prahy v objemu 1,2 mld. Kč. Investice v IROP se předpokládají ve výši cca 10 mld. Kč, z ministerstva financí půjde cca 1,6 mld. Kč. Z toho vyplývá, že v současné době je ve třech programech pro rozšiřování kapacit MŠMT, MF a MMR k dispozici téměř 15 mld. Kč.
Vzájemnou spoluprací se snažíme o co možná nejúčinnější sladění evropských a národních prostředků. Ministerstva jsou si vědoma závažnosti situace, programy proto koordinujeme na základě požadavků terénu tak, abychom systémově podpořili investice obcí za současného zajištění kvalitních vzdělávacích podmínek. Věřím, že vzájemnou spoluprací se podaří zajistit dostatečný počet míst ke spokojenosti jak rodičů, tak i představitelů samospráv.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Evidence pracovní doby ve školství
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP