Astronomie bez dalekohledu

Vydáno:

Jednou z cest, jak zpřístupnit jedincům s dyslexií text, je najít a používat typografii, která jim vyhovuje. Představujeme knihu „Astronomie bez dalekohledu“, která je přizpůsobena jedincům s dyslexií po stránce typografické i grafického členění textu a úkoly v ní obsažené procvičují kognitivní dovednosti.

Astronomie bez dalekohledu
PhDr.
Kamila
Balharová
 
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
To, že je potřeba
rozvíjet čtenářskou gramotnost,
ví každý učitel, nejen ten, který učí český jazyk. Jak toho ale dosáhnout u žáků, kteří mají se čtením problémy, nebo dokonce přinesou z poradny zprávu o tom, že mají dyslexii? Dyslexie je jedna ze specifických poruch učení, která postihuje čtení ve všech oblastech – techniku čtení, chybovost, porozumění textu, vysuzování, používání textu ve svůj prospěch v každodenním životě, čtení pro zábavu. Žákům s dyslexií se čte obtížně i proto, že text je pro ně mnohdy nepřehledný a vnímají ho jinak než my ostatní.
Pokuste si představit, jak se vám bude číst text, ve kterém bude ve slovech prohozená každá druhá nebo další souhláska s tou první. Jak by se vám asi četl text, kdyby vám písmena splývala, nebyly by mezery mezi řádky, nevnímali byste interpunkční znaménka, některé hlásky ve slově, konce slov? To vše znesnadňuje čtení a porozumění textu. Je proto logické, že žák s podobnými problémy ztrácí motivaci ke čtení, neboť čtení je pro něj spíše luštěním a odhadováním, jak by to asi mohlo být, snahou porozumět a domýšlet si významy podle smyslu textu. Takovéto čtení zpomaluje práci s textem, unavuje, a tím vede k nechuti číst. Jenže bez čtení se ještě nikdo číst nenaučil. Jak potom z takového začarovaného kruhu ven?
Musím říci, že žádný zázračný prostředek neexistuje, můžeme pouze pomoci, jak to jen jde.
Posilovat percepční dovednosti, koordinaci pohybů, paměť, pozornost a sebevědomí jedince
tak, aby dokázal sám sebe přijmout takového, jaký je. Aby na sobě chtěl dlouhodobě (celoživotně) pracovat a hledat mechanismy, které mu pomohou zvládat funkční gramotnost potřebnou k plnému zapojení do života. Funkční gramotnost v sobě obsahuje mnohem více dovedností než pouhou schopnost číst, ale jejím základem je právě čtenářská gramotnost.
Jednou z cest, jak zpřístupnit jedincům s dyslexií text, je najít a používat typografii, která jim vyhovuje. Nejedná se pouze o typ písma, ale o typografii v širším smyslu, tedy i o výtvarnou a grafickou stránku tištěného textu. British Dyslexia Association1)(BDA) zveřejnila poznatky o tom, jak má vypadat text přizpůsobený jedinci s dyslexií. Tyto poznatky se snažíme dodržovat, a to nejen na webových stránkách KamiNet (www.kaminet.cz)2), ale i v knize, kterou se podařilo vydat za pomoci DYS-centra®Praha. Kniha je přizpůsobena jedincům s dyslexií po stránce typografické i grafického členění textu, úkoly zde obsažené procvičují kognitivní dovednosti. Jedná se o populárně naučnou knihu s názvem
Astronomie bez dalekohledu
3), ve které se můžete dozvědět spoustu informací o astronomii – o hvězdách a dalších nebeských tělesech, která jsou vidět pouhým okem v noci a některá i ve dne, o tom, jak se pohybují a proč tomu tak je. Pokud byste v této knize očekávali informace o velkém třesku, o černých dírách a kosmologických teoriích, budete zklamáni.
Najdete
zde však mnoho
zajímavého:
 
jak to je se souhvězdími a odkud se vzala jejich pojmenování,
 
rady, jak najít jednotlivá souhvězdí i co můžete dalšího na obloze pozorovat,
 
mnoho informací o planetách a jejich astronomické značky,
 
jak vypadá sluneční soustava a co všechno k ní patří,
 
jak se střídají roční období a čím je to způsobeno,
 
Měsíc a jeho fáze, zatmění i co jsou to slapové síly,
 
jaký rozdíl je mezi meteorem a meteoritem a jestli padají hvězdy,
 
jak je to s časovými pásmy,
 
co je to ekliptika, magnituda, parsek a pár dalších „tajemných“ slov,
 
kdy začíná astronomická noc; věděli jste, že v červnu vůbec nenastane?
Kniha je členěna do 21 kapitol, které mají svůj řád. Každé kapitole jsou věnovány čtyři stránky. První dvě jsou věnovány odbornému textu, najdete zde otázky na porozumění textu, ale i zamyšlení se nad textem. Někdy si potřebujete vzpomenout na předchozí informace, abyste správně odpověděli. Nejde však jen o odpovědi, s knížkou lze pracovat i jinak, je plná luštění, návodů k praktickým činnostem či pozorování, obsahuje logické úkoly, šifry, pomocí kterých se doberete správných odpovědí.
Třetí stránka každé kapitoly je vždy věnována jednomu souhvězdí. Aby se souhvězdí lépe pamatovala, je každé doplněno obrázkem a zkrácenou verzí báje, ve které se čtenář dozví, odkud se podle ní na nebe dostalo.
Kromě těchto informací je kniha doplněna o mnoho her, otázek a úkolů, které souvisejí s obsahem kapitol a procvičí, zda čtenář
textu porozuměl
či zda by hvězdy, o kterých se v kapitole dočte, našel v noci na obloze. Hry jsou zaměřené na rozvoj zrakového vnímání, koncentraci pozornosti, procvičení paměti. K úkolům jsou využívány poznatky a obrázky, které se již v knize objevily ve výkladové části: Například vyznačit spojnice jednotlivých hvězd v obrázku souhvězdí je mnohem obtížnější než spojit body odpovídající správným hvězdám bez rušivého vlivu obrázku.
Některé úkoly vyžadují pomoc druhého; jsou to ty, které jsou zaměřeny na sluchovou paměť.
Na konci knihy najdete slovníček odborných výrazů s jejich vysvětlením, katalog všech popisovaných souhvězdí i s jejich obrázky a rejstřík pojmů, který nemůže chybět v žádné odborné publikaci.
Slovníček
je určen ke kontrole cvičení zaměřených na porozumění pojmům či odborným termínům. Vždy po několika kapitolách je zařazeno cvičení na porozumění těmto termínům. Na začátku jsou poměrně lehké úkoly, odborný termín i jeho vysvětlení jsou uvedeny a úkolem je pouze přiřadit je správně k sobě. Postupně se stávají úkoly těžšími. Termíny je nejprve nutné vyluštit, a i když je popsán postup při luštění, je nutné se soustředit na pochopení zadání a následně pracovat soustředěně a pečlivě. Teprve po vyluštění je možné přiřadit termín k vysvětlení. Nakonec doporučujeme vše zkontrolovat právě ve slovníčku.
V žádné odborné knize by neměl chybět rejstřík. Proto je zařazen i zde. Je vhodné začít práci s celou knihou právě od něj. Projít si jednotlivé termíny, a pokud čtenáře nějaký zaujme (ať už zajímavým názvem, nebo tím, že se s podobným termínem již setkal, ale nevybavuje si přesně, o co se jedná), vyhledat ho v knize a přečíst si o něm. Prostřednictvím rejstříku tak lze motivovat, případně učit, jak přistupovat k populárně naučným nebo odborným knihám. Ne vždy je nutné je přečíst celé, mnohdy pouze něco vyhledáváme a rejstřík by nám v tom měl pomoci. Jen musíme vědět, k čemu v knize je a jak se s ním pracuje.
Kniha je
doplněna
o správná
řešení
úkolů. Řešení najdete na straně, která je uvedena v závorce za úkolem. Řešení nejsou uvedena samostatně na konci knihy, jak to často bývá, ale jsou rozeseta po celé knize. Je to proto, aby si čtenáři procvičili orientaci a vyhledávání v textu. Aby je ale řešení nerušilo při čtení vlastní knihy, je psáno menším typem písma. Na konci knihy najdete obrázky všech souhvězdí pohromadě, ty mohou pomoci při řešení některých úkolů.
V knize najdete hned tři typy písma. Jedná se ve všech případech o bezpatkový typ písma, neboť to je písmo, které se jedincům s dyslexií lépe čte. Texty jsou psány Arialem, úkoly a jejich řešení Comic Sansem a báje k jednotlivým souhvězdím Calibri. Je to proto, aby kniha byla přehlednější a aby se v ní čtenáři s dyslexií lépe vyznali. Texty jsou psány větší velikostí písma, s odsazenými odstavci a řádkováním 1,5.
Tučně označená klíčová slova
napomáhají orientaci v textu a usnadňují čtení.4) Text je od úkolů graficky oddělen a navíc je psán jiným typem písma. Podobně i informace o souhvězdích – jiné písmo mají báje a jiné informace astronomické. I ty jsou od sebe opět graficky odděleny. Text, se kterým se pracuje, není delší než tři čtvrtiny stránky. Každý obsahuje 1500 znaků, tj. přibližně 240–250 slov. Nevytváří tak dojem dlouhého nepřehledného textu.
Pokud se text čtenáři dobře čte, může motivovat k další práci s knihou a následně rozvoji čtenářské gramotnosti. Zajímavé informace, zařazení úkolů a návodů ke konkrétním činnostem dávají možnost rozvíjet i funkční gramotnost. Pokud to shrneme jen do několika bodů, tak
Astronomie bez dalekohledu:
 
pracuje s krátkými, ale přitom odbornými texty,
 
dokazuje, že práce s odborným textem může být zábavná,
 
procvičuje zrakové vnímání, sluchové vnímání, paměť a pozornost při práci s textem,
 
vzhledem k úpravě a krátkým textům je vhodná pro starší žáky s dyslexií nebo poruchou pozornosti.
Proto se domníváme, že právě takovýto typ knih bude motivovat ke čtení, a tedy i rozvíjet tolik potřebnou čtenářskou gramotnost, a to nejen u žáků s dyslexií, ale i u těch, kteří dosud neradi sahali po knížce. Objednat můžete na
www.dyscentrum.org
v e-shopu – sekce
Vydali jsme.
ZDROJE
 
BALHAROVÁ, K., PROKŠ, Z. Astronomie bez dalekohledu. Praha: DYS-centrum, 2013. ISBN 978-80-87581-01-8.
 
BALHAROVÁ, K. Specifické poruchy učení, typografie a KamiNet. In: Škola jako místo setkávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 987-80-7308-310-6.
 
BRITISH DYSLEXIA ASSOCIATION (online]. Dyslexia Style Guide. Bracknell. Dostupné z: http://www.bdadyslexia.org.uk/about-dyslexia/furtherinformation/dyslexia-style-guide.html (cit. 25. 4. 2014].

1) BRITISH DYSLEXIA ASSOCIATION (online].
Dyslexia Style Guide
. Bracknell. Dostupné z: http://www.bdadyslexia.org.uk/about-dyslexia/further-information/dyslexia-style-guide.html (cit. 25. 4. 2014].
2) BALHAROVÁ, K. Specifické poruchy učení, typografie a KamiNet. In:
Škola jako místo setkávání.
Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 987-80-7308-310-6.
3) BALHAROVÁ, K., PROKŠ, Z.
Astronomie bez dalekohledu
. Praha: DYS-centrum, 2013. ISBN 978-80-87581-01-8.
4) BRITISH DYSLEXIA ASSOCIATION (online].
Dyslexia Style Guide
. Bracknell. Dostupné z: http://www.bdadyslexia.org.uk/about-dyslexia/further-information/dyslexia-style-guide.html (cit. 25. 4. 2014].