Asociace výchovných poradců

Vydáno:

Asociace výchovných poradců, o. s., jedná nejen ve prospěch svých členů, ale také ve prospěch celého systému výchovného poradenství, výchovných poradců, žáků, kteří využívají celou škálu služeb poskytovaných výchovnými poradci, rodičů těchto žáků či dalších zainteresovaných stran.

Asociace výchovných poradců
RNDr.
Stanislav
Adamec
 
výchovný poradce na Gymnáziu v Poličce, místopředseda Rady Asociace výchovných poradců, o. s.
Asociace výchovných poradců, o. s., (dále jen „Avp“) byla založena v červnu 2005 díky iniciativě redakce časopisu
StudentIN
a Střediska podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o. p. s. V té době se začínalo formovat jako platforma pro celoživotní poradenství
Národní poradenské fórum
(dále jen „NPF“) sdružující zástupce jednotlivých poradenských profesí (www.narodniporadenskeforum.cz). Zakládající členové se shodli na tom, že bez vzniku Avp by nebyly na platformě NPF dostatečně hájeny zájmy nejpočetnější profesní skupiny poskytující poradenské služby žákům základních, středních a vyšších odborných škol.
Avp je dobrovolné, nevládní, neziskové a nezávislé společenství
sdružující členy na základě společného zájmu a snahy o rozvoj výchovného, studijního a kariérového poradenství na základních, středních a vyšších odborných školách. Je právnickou osobou s celostátní působností.
Členy Avp se mohou stát fyzické osoby starší 18 let, které se věnují výchovnému, studijnímu nebo kariérovému poradenství na školách všech typů a v dalších poradenských institucích, které souhlasí se stanovami a cíli, dodržují tyto stanovy a respektují usnesení orgánů Asociace. Přidruženými členy se mohou stát i ostatní občané, kteří nespadají do kategorie řádného členství, ale mají zájem účastnit se akcí Avp, eventuálně pro Asociaci pracovat. Hlavním
komunikačním kanálem
s členskou základnou jsou webové stránky www.asociacevp.cz.
Od svého vzniku usiluje Avp o to, aby se členství stalo pro výchovné poradce věcí prestiže a sama
Asociace se stala respektovaným mluvčím zájmů svých členů.
Za tím účelem shromažďuje Rada Avp náměty na změny systému výchovného poradenství a s výchovným poradenstvím související legislativy, které jsou podkladem pro jednání především s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), Českou školní inspekcí i s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Nejdůležitější jednání probíhají jednou ročně na MŠMT.
V této souvislosti je však nutno poznamenat, že úspěch Rady Avp při jednáních je do jisté míry ovlivněn i podporou „zdola“ (formální podpora v počtu členů Avp, který by však měl být optimálně několikrát vyšší, než je současný stav). Ideální by bylo, kdyby byl členem Avp jeden výchovný poradce z každé základní, střední a vyšší odborné školy. Umožňovalo by to např.
vytváření lokálních a regionálních sítí,
lepší výměnu praktických zkušeností a námětů na zlepšení systému výchovného poradenství.
Přihlásit se ke členství
je snadné, provádí se online na výše uvedených webových stránkách.
Avp má samozřejmě zájem, aby měly poradenské služby všeho druhu vysokou profesionální kvalitu a úroveň. Proto Rada vypracovala Etický kodex práce výchovného poradce, který je návodem, jak zkvalitnit poradenské služby a zároveň dostát všem legislativní normám poradenství i respektu k osobě klienta. Etický kodex je zveřejněn na webových stránkách Asociace.
V popředí zájmu Avp je rovněž
péče o další vzdělávaní
nejen vlastních členů, ale poradců vůbec. Za tímto účelem pořádá semináře zaměřené na legislativu výchovného poradenství a aktuální problematiku práce poradců. Na každém semináři je prostor pro dotazy účastníků a jeho část je věnována i tolik důležité výměně zkušeností a sběru námětů pro další jednání.
Daleko širší odborný záběr pak mají dvoudenní Kongresové dny výchovného poradenství.Ty se již konaly sedmkrát. Jejich program sestavuje Rada Avp z aktuálních a pro výchovné poradce nosných a zajímavých témat. Na posledních Kongresových dnech byl jeden z bloků věnován kariérovému poradenství. Ve zpětnovazebních dotaznících pak odpověděla převážná většina respondentů (85,6 %), že kariérové poradenství považuje za významnou součást své poradenské praxe. Zajímalo nás také,
jakým způsobem jsou výchovní poradci zapojeni do výuky vzdělávacích oblastí
Člověk a svět práce
a Úvod do světa práce. Z odpovědí vyplynulo, že jsou zapojeni buď přímo (29,1 %), nebo nepřímo (30,9 %). Ve druhém případě se podílejí na zapracování témat vzdělávací oblasti do předmětů, jako jsou občanská nauka, výchova k občanství a volba povolání, český jazyk apod. Do výuky těchto předmětů pak výchovní poradci docházejí nebo poskytují jejich vyučujícím konzultace, podporu a náměty.
Kromě toho se
podílejí na tvorbě školních vzdělávacích programů
a garantují projekty s touto tematikou. Vedle této „interní práce“ působí výchovní poradci i „navenek“ - organizují besedy a workshopy zaměřené na volbu povolání, spolupracují s Úřadem práce ČR, se zaměstnavateli, se školami vyššího stupně, pořádají „miniveletrhy“ zaměřené na vzdělávání a na možnosti pracovního uplatnění či se jejich škola pod jejich vedením těchto veletrhů účastní.
Rada Avp připravuje v pořadí osmé Kongresové dny výchovného poradenství,které se budou konat ve dnech
13. až 14. 10. 2016
(pravděpodobně v Praze).

Související dokumenty

Pracovní situace

Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky

Poradna

Několik výchovných poradců ve škole
Snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti u výchovných poradců
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti výchovných poradců
Výchovný poradce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Platová třída zástupce ředitele školy