Asistent pedagoga

Vydáno:

Asistenti pedagoga se ve školách objevují stále častěji. S jejich zaměstnáváním jsou spojeny některé problematické momenty. Často se hovoří o náplni jejich práce a jejich kvalifikačních předpokladech. Tato témata však často zastiňují problémy ekonomického charakteru. Na základní otázky spojené se zaměstnáváním asistentů pedagoga odpovídá PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka jedné pražské základní školy a gymnázia, kde na uvedené pozici zaměstnanci pracují již více než 15 let.

 

Asistent pedagoga
PhDr.
Jitka
Kendíková,
ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského a Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského, Praha 1
O asistentech pedagoga se v poslední době poměrně často hovoří, a to zejména v souvislosti s inkluzivním vzděláváním. Máte se zaměstnáváním lidí na těchto pozicích nějaké praktické zkušenosti?
Asistenty pedagoga zaměstnáváme na obou školách, které vedu, již celou řadu let. V současné době jich zaměstnáváme více než dvacet. Tyto pracovníky považuji za velmi důležité v procesu integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tzv. hlavního vzdělávacího proudu či, chcete-li, do běžných tříd. Asistenti svou činností pomáhají dětem k úspěšné adaptaci na školní prostředí, poskytují jim podporu v mnoha oblastech, a to vždy v závislosti na konkrétních potřebách daného jedince. Úzce spolupracují s jednotlivými učiteli a školními poradenskými pracovníky, komunikují s rodiči. V případě potřeby pomáhají také ostatním žákům v dané třídě.
Co je vlastně každodenní náplní práce asistenta pedagoga?
Náplň práce jednotlivých asistentů pedagoga se liší v závislosti na konkrétních potřebách žáků, kterým podporu poskytují. Tento pracovník pomáhá například při adaptaci na školní prostředí, s orientací v čase i prostoru. Zprostředkovává komunikaci mezi školou a rodinou. Aktivně spolupracuje s vyučujícími. Někdy také pomáhá s přípravou na výuku atd. Ve vyjmenovávání jednotlivých konkrétních činností asistentů pedagoga bych mohla pokračovat i dále. Je třeba zdůraznit, že potřeba podpory asistenta je u každého žáka jiná, vždy by měla být stanovena konkrétní náplní práce. Tu by mělo sestavit vedení školy a s každým konkrétním zaměstnancem na uvedené pozici ji projednat. Předejde se tak mnohým nedorozuměním. Některé činnosti asistenta pedagoga navíc mohou být přesně popsány i v individuálním vzdělávacím plánu daného žáka.
Mnozí ředitelé základních škol si stěžují, že mají dlouhodobé problémy s obsazováním této pracovní pozice. Je tomu tak i u vás?
V několika posledních letech problém sehnat kvalitní asistenty pedagoga nemáme. Průběžně nám chodí nabídky a životopisy uchazečů. V případě, že potřebujeme najít více nových asistentů, podáváme inzerát prostřednictvím organizace NAUTIS (dříve APLA Praha). Doposud se nám vždy přihlásilo tolik uchazečů, že jsme si mohli vybírat. V mnoha případech se na tyto pracovní pozice hlásí zájemci s vysokoškolským vzděláním, někdy v tomto ohledu dokonce převyšují uchazeče o pozice učitelů. Domnívám se však, že máme oproti ostatním školám některé výhody. Integrací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zabýváme již dlouhá léta, a máme tedy v této oblasti bohaté zkušenosti. Díky tomu také velmi intenzivně spolupracujeme s mnoha odborníky. Velkou roli hraje také to, že se naše školy nacházejí v centru Prahy, uchazeče tedy může nalákat dobrá dostupnost. V neposlední řadě mnohým pracovníkům poskytujeme možnost rozšiřovat si vzdělání.
Často se hovoří také o financování asistentů pedagoga. Jaká je v tomto ohledu situace u vás?
Odpověď na tuto otázku bych rozdělila do dvou rovin. V té první je třeba říci, že práce asistentů pedagoga je finančně velmi špatně ohodnocena. Školy je mohou zařadit do 4.–9. platové třídy, a to pochopitelně v závislosti na dosaženém vzdělání a charakteru konkrétních činností, které v rámci své práce vykonávají. Výše úvazků asistentů se navíc zpravidla odvíjí od počtu vyučovacích hodin žáků, kterým poskytují podporu. Stručně řečeno, pracovat jako asistent pedagoga opravdu není po finanční stránce žádné terno. To nás vrací k problémům s obsazováním této pracovní pozice. Ve druhé rovině je třeba se na problematiku financování podívat z hlediska školy. V tomto případě se jedná o poměrně složitý proces, na jehož konci mnohdy nepřichází kýžený úspěch. Abych nemluvila v hádankách: školy doposud o peníze na asistenty pedagoga dvakrát ročně žádají krajský úřad. Musejí vyplnit žádost, která má legislativou stanovené náležitosti, a doplnit ji dalšími dokumenty. I když toto provedou, nemusejí požadované finanční prostředky obdržet v plné výši. Ředitelé potom hledají zdroje, z nichž pokryjí vzniklé rozdíly. Zpravidla se pak přiklánějí k omezení asistence (což je právně problematické) nebo rozdíly „dokryjí“ z prostředků na platy pedagogů, což může vyvolávat vlnu nevole. Musím říci, že naše školy v posledních letech dostaly prostředky na asistenty pedagoga v plné výši, a nemuseli jsme tak sahat k popsaným opatřením. Domnívám se však, že jsme v tomto ohledu měli opravdu štěstí a dobrého zřizovatele, kterým je krajský úřad. Doufám, také, že se v souvislosti s legislativními změnami financování asistentů pedagoga výrazně zlepší.
Myslíte si, že by měli ředitelé škol věnovat problematice asistentů pedagoga větší pozornost?
Myslím, že je to téma, které mnohé ředitele tzv. pálí. Provází jej spousta nejasností, obav a mnohdy i mýtů. Proto se snažím tématu věnovat nejen ve své denní školní praxi, ale také v rámci své lektorské a autorské činnosti. V rámci vzdělávání pedagogických pracovníků se lektorsky podílím na semináři pořádaném nakladatelstvím Pasparta, který nese název „Asistenti asistentům“. Posluchači zde mohou získat mnoho teoretických, ale především praktických rad. Kromě toho vyšla ve stejném nakladatelství moje publikace
Vademecum
asistenta pedagoga, která se snaží přehledně a uceleně informovat o dané problematice z různých úhlů pohledu.
PhDr. Jitka Kendíková je ředitelkou ZŠ J. Gutha-Jarkovského a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Praze. Dlouhodobě se věnuje problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků s poruchami autistického spektra, inkluzi a také tématům spojeným se vzděláváním cizinců v Česku a Čechů v zahraničí. Aktivně se věnuje lektorské a přednáškové činnosti. Pravidelně publikuje prakticky zaměřené texty s inkluzivní tematikou. Napsala také několik samostatných publikací. Její nejnovější kniha
Vademecum
asistenta pedagoga, kterou v roce 2016 vydalo nakladatelství Pasparta, se pokouší o ucelený pohled na danou problematiku. Tato příručka kromě teorie přináší i praktické rady a také kazuistiky konkrétních žáků, doplněné jejich individuálními vzdělávacími plány.
Rozhovor vedla Mgr. Olga Neřoldová

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Prodloužení zkušební doby
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Úvazek asistenta
Platová třída
Pracovní smlouva
Odměna za očkování
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek