Asistent pedagoga ve škole

Vydáno:

Pojem „asistent pedagoga“ se dnes skloňuje se ve všech pádech. Přítomný je i v novele školského zákona, v části, která se dotýká změn koncepce vzdělávání žáků, kteří potřebují vyšší míru podpory. Zajištění vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami by mělo být realizováno na všech typech škol a školských zařízení. V praxi to znamená, že takzvané běžné mateřské, základní a střední školy budou muset vytvořit nové podmínky pro realizaci inkluze ve vzdělávání. Mluvím o zajištění podpůrných a vyrovnávacích opatření ve vzdělávání, jehož součástí je i poskytování asistenta pedagoga.

Asistent pedagoga ve škole
Mgr.
Bohuslava
Glasslová,
ředitelka Základní školy praktické v Kralupech nad Vltavou
Pozice asistenta pedagoga přináší do našich škol zásadní změny. Jedná se o zřízení nové funkce v pedagogickém sboru, jejímž cílem je zabezpečení kvalitnějších podmínek pro tu část žáků, kteří potřebují podporu ve vzdělávání. Ředitel školy je přímo zodpovědný za zajištění podmínek v rámci platné legislativy. Tato opatření vyžadují zabezpečení různých oblastí: pracovněprávní, ekonomické, bezpečnostní, odborné způsobilosti, udělení souhlasu krajského úřadu a dalších. Lze však očekávat i další rizika.
Ve svém článku se chci podělit o zkušenosti se zřízením této pozice na naší škole, kde se první asistent pedagoga objevil již v roce 1998. Na této pozici u nás působilo několik pracovníků, jejich počet se v průběhu let měnil, vždy však byli nejméně dva. V roce 2005 tuto funkci zabezpečoval také příslušník takzvané civilní služby. V té době zde asistenti plnili různé role: asistent pedagoga pro žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a asistent pedagoga pro žáky se zdravotním postižením. V současnosti na naší škole pracují čtyři asistenti pedagoga a svou prací zlepšují podmínky při vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
Ředitel školy může výrazně přispět k zajištění pozitivního klimatu ve škole - jak v rámci pracovního kolektivu, tak i ve vztahu školy a vnějšího prostředí - tím, že jasně definuje pracovní náplň asistenta, rozvrhne jeho pracovní dobu, upřesní kompetence a vymezí jeho odpovědnost. Podmínky pro práci asistenta se tvoří postupně a je nutné reagovat včas na všechny změny, které mají na výchovně-vzdělávací proces vliv. Významnou oblast tvoří komunikace pracovníka se všemi zainteresovanými: s podporovaným žákem i s jeho spolužáky, se zákonnými zástupci, učiteli a ostatními pedagogy, případně dalšími osobami.
Asistent pedagoga a organizace jeho práce
Časový rozsah a organizace práce asistenta je stanovena legislativní normou (nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací a výchovné činnosti pedagogických pracovníků), a to v rozpětí 20-40 hodin. Ve škole se hodina počítá jako vyučovací hodina, tedy 45 minut. Protože činnost asistenta vyžaduje i přípravné činnosti související s podporou žáka, stanovila jsem rozsah přímé práce v rámci celého úvazku na 30 vyučovacích hodin, zbylou část asistent věnuje nepřímé činnosti. Dohled nad žáky je řešen v rámci systému školy. Asistent pedagoga vykonává dohled nad přiděleným žákem spolu s ostatními pedagogickými pracovníky a současně se podílí na zajištění dohledu nad žáky v rámci školy (chodby, školní jídelny a podobně). Rozsah této činnosti odpovídá výši jeho úvazku.
Asistent pedagoga a pedagogický proces
Asistent je pedagogický pracovník, to znamená, že je platným a důležitým členem pedagogického sboru. Pedagogický sbor se na naší škole skládá z těchto pracovníků: ředitelka školy, zástupce ředitelky, třídní učitelé, učitelé, asistenti pedagoga a vychovatelka školní družiny. Pedagogičtí pracovníci pracují v rámci své aprobace v metodických sdruženích školy, asistenti pedagoga jsou také zapojeni do činností těchto metodických útvarů. Mají možnost konzultací s učiteli a vychovateli školy, účastní se pracovních porad a pedagogických rad. Podílejí se na zpracování individuálních vzdělávacích plánů žáků, spolupracují při organizaci projektových vyučování, zabezpečují mimoškolní aktivity související s vyučováním.
Mají přidělené funkce k zajištění dalších činností školy, organizují sběrové akce školy, zajišťují účast žáků v soutěžích, jsou správci místností a podobně. Při své pedagogické činnosti spolupracují se všemi zainteresovanými ve vzdělávacím procesu. Mají možnost konzultace s odborníky ze školských poradenských pracovišť, především v rámci konzultačních návštěv. Velmi vhodné je propojení činnosti školního poradenského pracoviště s činností asistentů. Velkou odbornou podporu při práci asistenta může poskytnout především školní speciální pedagog. Konkrétní náplň práce stanovuji v souladu s platnými právními předpisy (nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě) a na základě podkladů doporučení školního poradenského zařízení s ohledem na skutečné potřeby žáka.
Asistenti mají přidělené konkrétní žáky, kteří mají doporučenou pedagogickou podporu, ale během vyučování se aktivně podílejí i na podpoře ostatních žáků ve třídě. Pracují individuálně s jedním dítětem i se skupinkou žáků, a to jak při samostatné činnosti, tak při společných aktivitách. Ve své práci jsou přímo podřízeni vyučujícímu.
Předpokladem úspěšné spolupráce učitele a asistenta pedagoga je vzájemná souvislá konzultace o činnosti ve třídě - jak konkrétního žáka, tak zbylé části třídy. Oba musejí vědět, co a v jakém rozsahu se v dané hodině bude učit, jaké formy a metody činností se budou používat, které pomůcky se v rámci hodiny využijí, jakým způsobem bude konkrétní žák zapojen a podobně. Před vyučováním i v průběhu hodiny se oba domlouvají na všech metodách, použitých speciálních pomůckách, konkrétní formě práce a tak dále. V hodině se často stává, že je nutné přistoupit k alternativní činnosti, že je nutné změnit postup, případně cíl hodiny a samotnou práci ve třídě upravit dle aktuálního stavu. To všechno vyžaduje velkou profesionalitu nejen učitele, ale i asistenta a jejich vzájemné porozumění a toleranci.
Učitel i jeho asistent si postupně vypracují systém neverbální komunikace, často stačí gesto, pohled a oba vědí, co je v danou chvíli nutné provést nebo změnit. Podaří-li se toto vyladit a vznikne-li sehraný tým, splňuje práce obou pedagogů požadavky, které vyučování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami klade.
Asistent pedagoga a vztah školy s rodiči
Úspěšná komunikace mezi školou a rodiči žáka je důležitou podmínkou při realizaci podpůrných opatření. S požadavky přicházejí samotní rodiče, škola má omezené reálné podmínky. Pozice a pravomoci asistenta pedagoga jsou specifické, což se projevuje i v průběhu komunikace s rodiči.
Na naší škole máme několik úrovní komunikace s rodiči. Běžné denní záležitosti se řeší mezi asistentem a rodičem, případně učitelem. Zásadní kroky, které vedou k úpravám ve vzdělávání, jako je individuální vzdělávací plán, změny v organizaci výuky nebo zajištění specifických podmínek pro začlenění žáka do činnosti ve škole, jsou projednávány za přítomnosti vedení školy spolu se všemi zainteresovanými: žákem, jeho zákonným zástupcem, vyučujícím a asistentem pedagoga. V tomto rozhovoru je možné zjistit, jaké jsou představy a přání rodičů, je zde ale i prostor k vysvětlení aktuální situace a konkrétních podmínek, za jakých k podpoře žáka dochází. Zavedená opatření jsou pak výsledkem všech předložených argumentů, platných doporučení a konkrétních podmínek prostředí školy.
Velmi prospěšná je účast asistenta pedagoga na třídních schůzkách a při konzultacích rodičů s učiteli. Zde se otevírá další prostor pro informovanost rodičů o situaci ve škole, o tom, jak se podpora jednoho žáka odráží v podmínkách ostatních dětí ve třídě. Asistent často doplní své postřehy z výuky, které učitel nemohl při své práci zachytit.
Závěrem
Pozice asistenta pedagoga má ve školním prostředí vliv na život všech ve škole. Jeho přítomnost působí nejen na situaci podporovaného žáka, případně klima v dané třídě, ale ovlivňuje také práci celého pedagogického sboru. Je-li takovému pracovníkovi poskytnuta přiměřená podpora a jsou-li mu přiděleny kompetence, které pozitivně přispějí k celkovému chodu školy, je jeho role výrazně posílena a vede k významnému zlepšení podmínek pro výuku. Všechna tato opatření přinášejí dobré vztahy mezi kolegy, vytvářejí příjemné pracovní klima a mají velký vliv na úspěšnost začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do prostředí školy. Spokojený a úspěšný žák a pozitivně naladěný pedagog jsou předpokladem úspěšného zvládnutí všech úskalí, která nám práce ve škole přináší.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období