Asistent pedagoga v praxi

Vydáno:

V tomto článku si přiblížíme působení asistenta pedagoga v praxi, jeho spolupráci s pedagogem v rámci vyučovacích hodin i mimo ně. Spolupráce AP s pedagogem by se měla řídit pedagogickými zásadami, probíhat při vzájemné velmi dobré komunikaci a měla by mít za cíl umožnit žákům dosáhnout v rámci jejich možností maximálního možného vzdělání.

Asistent pedagoga v praxi
Ludmila
Vitoušková
asistentka pedagoga na základní škole
Karolína vystudovala střední pedagogickou školu s maturitou. Po maturitě pracovala jako osobní asistentka vozíčkáře (18letého chlapce, který po autonehodě ochrnul na všechny čtyři končetiny - kvadruplegika). Po čtyřech letech práci osobní asistentky ukončila a přesunula se do školství, nejdříve na pozici asistentky pedagoga, dále vychovatelky ve školní družině. Ve školství působí osmým rokem. Nyní pracuje na pozici asistentky pedagoga a vychovatelky ve školní družině v základní škole (dle § 16 odst. 9 školského zákona) a ZŠ speciální.
V první vyučovací hodině asistuje při předmětu čtení a psaní u žáka s poruchou autistického spektra. Žák chodí do 1. třídy základní školy (dle § 16 odst. 9 školského zákona), kterou navštěvuje celkem devět žáků.
Do třídy vstupují společně třídní učitelka a Karolína. Hodina začíná tím, že se učitelka ptá žáků, který je dnes den, měsíc v roce a které je roční období, a žáci odpovídají. Dále si všichni společně zazpívají písničku. Žáci jsou příjemně naladění a začíná výuka. Karolína se přesunuje k žákovi a sedí na židli vedle jeho lavice. Paní učitelka sdělí Karolíně a žákovi, na které stránce má číst. Ten si sám vyndá čítanku a pod dohledem Karolíny nalistuje správnou stránku. Paní učitelka se věnuje ostatním žákům ve třídě. Karolína ukazuje žákovi text, který má číst. Pokud se to žákovi nedaří, ukazuje mu jednotlivá písmenka a on je čte. Podporuje žáka ve čtení a snaží se udržet jeho pozornost u zadané činnosti. V průběhu hodiny se žák účastní čtení na tabuli (na tabuli jsou napsány slabiky a žáci je mají přečíst). Paní učitelka oslovuje žáka, ať se zapojí. Pokud žák nereaguje, opakuje mu Karolína, co má udělat, případně ho doprovází k tabuli.
Při psaní písmen opět zadá paní učitelka žákovi, co má udělat, a ten se s pomocí Karolíny snaží úkol splnit. Karolína dohlíží na to, aby žák správně seděl, dobře držel tužku v ruce a psal. Kontroluje správný postup. Psaní hodnotí učitelka - průběžně v rámci hodiny. Karolína sděluje učitelce, jak žák četl a jak celkově přistupuje k činnostem. Vzhledem k postižení žáka je těžké udržet jeho pozornost u dané činnosti, má tendenci dívat se z okna a chodit po třídě. Karolína ho usměrňuje a dohlíží na něj.
Druhou vyučovací hodinu asistuje Karolína ve stejné třídě při hodině matematiky. Paní učitelka ukazuje žákům předměty (jeden sešit, dvě tužky, dvě učebnice) a ti mají říkat, kolik věcí vidí. Číslo ukazují na prstech ruky nebo ho vybírají z kartiček, které si připravili před sebe (pod kartičky s čísly si dají žáci správný počet "plastových víček" pro názornou ukázku). Pokud žák, kterému je Karolína přidělena, nereaguje, upozorní ho, že ho oslovila paní učitelka, a případně mu opakuje otázku. Žákovi trvá dlouho, než reaguje. Karolína musí postup několikrát opakovat, než se žák zapojí do činnosti a odpoví.
Poté paní učitelka rozdává pracovní listy a žáci samostatně pracují. Karolína vysvětluje žákovi, co má dělat.
Ukazuje mu, jak postupovat, a stále se snaží udržet jeho pozornost u daného úkolu a dovést ho k jeho splnění. Pokud žák čísla nepoznává, vrací se Karolína zpět ke kartičkám a znovu se zaměřují na splnění úkolu v pracovním listě. Karolína se musí umět přizpůsobit vyučovacím metodám, které učitelka v hodině používá, a pružně na ně reagovat. Spolupráce mezi Karolínou a učitelkou probíhá plynule, srozumitelně a cíleně, s ohledem na individuální potřeby žáka. Žák je spokojený, úkoly se snaží plnit a v rámci svých možností se s pomocí Karolíny zapojuje do činností v průběhu vyučovací hodiny.
V následujících hodinách působí Karolína ve třídách ZŠ speciální. V těchto třídách se žáci vzdělávají dle individuálních vzdělávacích plánů, které Karolína zná, a je připravena asistovat žákům dle jejich individuálních potřeb.
Mimo vyučovací hodiny Karolína spolupracuje s kolegy pedagogy. Zapojuje se např. do výroby materiálů pro školu dle rámce EU (šablony), stejně jako do činností, které souvisejí s přípravami a pořádáním školních akcí (např. přípravy na vánoční a velikonoční dílny). Domlouvá se s kolegyněmi na výzdobě školy na chodbách a podílí se na soutěžích pro žáky (dětský den, olympijské hry, dopravní soutěž). Pomáhá kolegyním s přípravou pomůcek na vyučovací hodinu.
Kromě toho se zapojuje ve spolupráci s pedagogem do prvků, které obsahují plánování a přípravu vyučovacích hodin (např. výběr výukových cílů, kterým bude vyučovací hodina věnována, výběr činností a rozvržení hodiny), a podle svých znalostí a zkušeností je doplňuje, popř. rozšiřuje s ohledem na potřeby žáka, ke kterému je přidělena.