Asistent na základní škole

Vydáno:

Jaký je rozdíl mezi školním asistentem a asistentem pedagoga, nejen v náplni práce, ale i v požadavcích na kvalifikaci apod.?

 

Asistent na základní škole
PhDr. et Mgr.
Jiří
Valenta
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 2 a 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
-
§ 3 a 5 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě
ODPOVĚĎ:
Základní rozdíl mezi oběma profesními pozicemi spočívá v tom, že asistent pedagoga je formálně pedagogický pracovník (protože jej takto výslovně definuje § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících), zatímco školní asistent není pedagogický pracovník (protože tuto profesní pozici § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, neuvádí). Toto základní rozlišení logicky znamená zásadní rozdíly v následujících oblastech:
1.
Platové zařazení.
Asistent pedagoga je jako pedagogický pracovník zařazován do platových tříd podle příkladů činností uvedených v části 2.16.05 katalogu prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.). Naproti tomu školní asistent není uveden jako samostatné povolání, proto určení jeho platové třídy probíhá porovnáváním pracovní náplně s podobnými příklady činností napříč celým katalogem prací (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 564/2006 Sb.). Asistentovi pedagoga jako pedagogickému pracovníkovi náleží platový tarif podle přílohy č. 9 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb., školnímu asistentovi jako nepedagogickému pracovníkovi náleží platový tarif podle přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb. (viz § 5 nařízení vlády č. 564/2006 Sb.).
2.
Nárok na dovolenou.
Asistentovi pedagoga přísluší osm týdnů dovolené (§ 213 odst. 3 zákoníku práce), školnímu asistentovi jako nepedagogovi přísluší čtyři týdny dovolené (v případě soukromých škol), resp. pět týdnů dovolené (v případě veřejných škol) - viz § 213 odst. 1 a 2 zákoníku práce.
3.
Předpoklad odborné kvalifikace.
Výkon činnosti asistenta pedagoga vyžaduje splnění kvalifikačních předpokladů uvedených v § 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Na školní asistenty formálně není kladen žádný kvalifikační předpoklad. To platí i přesto, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) stanoví pro tuto profesní skupinu konkrétní kvalifikační požadavky. Jedná se však pouze o podmínky využití příslušného dotačního titulu MŠMT, nejde tedy o právní podmínku výkonu práce v této profesní pozici. Jinými slovy zaměstnavatel (škola) může zaměstnat školního asistenta bez jakékoli kvalifikace, pokud na jeho mzdu nebo plat nehodlá čerpat finanční prostředky z dotačního programu MŠMT.