Aktualizace tří příloh Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních

Vydáno:

MŠMT vydalo tři aktualizované přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21291/2010-28, a to přílohu č. 7 – Kyberšikana a další formy kybernetické agrese, přílohu č. 10 – Vandalismus a přílohu č. 11 – Záškoláctví. V článku je stručně uveden popis, přehled základních změn nebo doplnění uvedených příloh.

Aktualizace tří příloh Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právník a specialista na školskou problematiku
Příloha č. 7 – Kyberšikana a další formy kybernetické agrese
Aktualizací uvedené přílohy došlo k důležitým doplněním a upřesněním, a to včetně přístupu školy ke kyberšikaně vyskytující se mimo dobu vyučování:
-
V části Typ rizikového chování je nově a podrobněji charakterizována kyberšikana. Mimo jiné se zdůrazňuje, že se jedná o opakovanou agresi a že může vzniknout i nezáměrně.
-
Část Východiska podrobněji rozvádí rozdíly mezi tradiční šikanou a kyberšikanou a uvádí základní formy kyberšikany.
-
Na novou část Rizikové a protektivní faktory navazuje část Síť partnerů, spolupráce v komunitě, kraji, ve které je mimo jiné uvedeno následující doporučení: „Každá škola by měla mít vypracován přehled institucí, jako je např. pedagogicko-psychologická poradna, neziskové organizace, krizové centrum, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče, orgán sociálně právní ochrany dětí, Policie České republiky, zdravotnická zařízení apod., nacházejících se v daném regionu, na které se může v případě jakýchkoli problémů obrátit.“
-
Část Legislativní rámec (krajské plány, strategie) nově přináší základní přehled strategických dokumentů školy vztahujících se k prevenci rizikového chování (vnitřní řád školského zařízení, školní řád, školní preventivní strategie, preventivní program školy, krizové plány) a dalších dokumentů, které jsou s primární prevencí na základní škole úzce propojeny (program poradenských služeb, plán dalšího vzdělávání pedagogů).
-
Část Doporučené postupy z hlediska pedagoga – školy je ve srovnání s předchozím textem přílohy více strukturovaná a podrobněji zpracovaná, a to v případě řešení kyberšikany z pohledu oběti, školy i rodiče. Uvedená část je dále zobrazena schematicky. Ve schématu jsou uvedena označení jednotlivých tematických celků a některé nové momenty spojené s řešením kyberšikany z pohledu školy, které jsou v příloze uvedeny.
V části Možnosti a limity školy, pedagoga došlo k zásadní změně, a to při určení skutečnosti, od které se postup školy odvíjí:
-
V příloze č. 4 předchozího znění přílohy postup školy navazoval na odpověď na otázku: Děje se kyberšikana během vyučování?
-
V části Možnosti a limity školy, pedagoga aktualizované přílohy se uvádějí činnosti školy, které vyplývají ze skutečnosti, zda „jednání prokazatelně souvisí s činností školy (týká se žáků či zaměstnanců školy a zároveň má výrazně negativní dopad do školního prostředí nebo takové narušení intenzivně a bezprostředně hrozí)“.
Pro názornost jsou elementární logické vazby a základní informace obsažené ve výše uvedených textech znázorněny pomocí schémat.
Část Kdy, koho a v jakém případě vyrozumět (rodiče, PPP, OSPOD, Policii ČR atd.) uvádí subjekty, vůči kterým má škola ohlašovací povinnost při výskytu šikany.
Příloha č. 7 – Kyberšikana a další formy kybernetické agrese obsahuje texty, které jsou označeny jako příloha č. 1 a příloha č. 2. Příloha č. 2 je Doporučené znění textů ve školním řádu pro problematiku šikanování (převzato z Metodického pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, čj. MSMT-21149/2016).
Příloha č. 10 – Vandalismus
Podstatné rozšíření přílohy je spojeno s podrobnější charakteristikou vandalismu jako typu rizikového chování a na ni navazujícími aspekty činnosti školy. Dále jsou uvedeny výrazně rozšířené nebo nové části přílohy:
V části Typ rizikového chování se mimo jiné nově vyčleňují druhy vandalismu, motivace k vandalismu a s ní související školou použitá opatření a výchovný styl.
-
Nový obsah části Východiska spočívá v uvedení teorií souvisejících se vznikem rizikového chování.
-
Zcela nově je zpracována část Rizikové a protektivní faktory, která uvádí pět skupin faktorů (individuální; rodinné; vrstevnické vztahy; školní faktory; komunita, společenství).
-
V nové části Síť partnerů, spolupráce v komunitě, kraji jsou uvedeni partneři v interním a externím prostředí školy.
-
Podstatná pro metodiky prevence je nová část Typ prevence – nespecifická a specifická (všeobecná, indikovaná, selektivní).
-
Rozšířená část Doporučené postupy prevence z hlediska pedagoga (školy) je doplněna novou částí Možnosti a limity pedagoga – školy.
-
V části Kdy, koho a v jakém případě vyrozumět (rodiče, PPP, OSPOD, Policii ČR atd.) jsou shrnuty informace o tom, kdo je vyrozuměn o vandalismu páchaném na půdě školy.
Příloha č. 11 – Záškoláctví
Příloha byla rozšířena o část, která přímo souvisí s vlastní podstatou primární prevence rizikového chování dětí, žáků a studentů, a to o část označenou Síť partnerů, spolupráce v komunitě, kraji. Uvedené informace pomohou metodikům prevence zorientovat se ve skupině subjektů, které se mohou podílet na podpůrných službách, a v tom, jaké jsou kompetence těchto subjektů.
Členění, které je uvedeno v příloze, je dále znázorněno schematicky.
V příloze je také rozvedena část Prevence – nespecifická a specifická (všeobecná, indikovaná, selektivní), a to v bodech
-
nespecifická primární prevence,
-
specifická všeobecná prevence,
-
specifická selektivní a indikovaná primární prevence.
K novým částem přílohy patří také část Doporučené postupy z hlediska pedagoga – školy. V této části se doporučuje postup školy rozčleněný do následujících fází:
a)
první kontakt se zákonným zástupcem při absenci žáka,
b)
písemná pozvánka k osobnímu jednání,
c)
schůzka zákonných zástupců žáka s třídním učitelem,
d)
podpis individuálního výchovného programu v případě, že je využíván,
e)
postoupení případu další straně.
Do přílohy je také doplněna část Způsob omlouvání nepřítomnosti žáka při vyučování. Témata uvedená v této části jsou následující:
a)
omlouvání nepřítomnosti žáka ve vyučování,
b)
dokládání důvodů nepřítomnosti,
c)
potvrzení lékaře jako součást omluvenky vystavené zákonným zástupce žáka a úhrada uvedeného potvrzení,
d)
určení zaměstnance školy, který je informován o zdravotním stavu nezletilého žáka, zákonným zástupcem žáka.
Současně MŠMT v aktualizované příloze v části Typ rizikového chování a Legislativní rámec (krajské plány, strategie, webové odkazy) upozorňuje, že k 1. 9. 2018 se připravuje aktualizace Metodického pokynu MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, čj. MSMT-10 194/2002-14, ze dne 11. března 2002.
Dále je vhodné zdůraznit, že v části Kdy, koho a v jakém případě vyrozumět (rodiče, PPP, OSPOD, Policii ČR atd.) se v příloze zdůrazňuje vztah mezi „příčinou“ a „sankcí“ adresovanou žákovi: „Je však třeba zdůraznit a důsledně dodržovat zásadu, že sankcionovat lze pouze zaviněné porušení povinnosti. Udělit napomenutí, důtku nebo snížit známku z chování žákovi, kterému v účasti na vyučování brání překážka objektivního charakteru, proto nepřichází v úvahu – nelze trestat žáka za pochybení jiné osoby, např. rodiče, který neplní své rodičovské povinnosti.“
Shrnutí
Rozsáhleji a podrobněji zpracované přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních přispějí k lepší orientaci metodiků prevence a dalších zainteresovaných osob v problematice kyberšikany, vandalismu a záškoláctví a efektivnímu vlastnímu uskutečňování primární prevence rizikového chování.
Pro praxi škol je zásadní změna přístupu ke kyberšikaně (je třeba zjistit, zda jednání prokazatelně souvisí s činností školy), podrobněji rozpracovaný postup školy v případě neomluvené absence a shrnutí pravidel souvisejících s omlouváním nepřítomnosti žáka ve vyučování. Pro školy je také důležité sdělení o tom, že k 1. 9. 2018 se připravuje aktualizace Metodického pokynu MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, čj. MSMT-10 194/2002-14, ze dne 11. března 2002.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na základní škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních

Poradna

Ochrana osobních údajů
Jmenování ředitele
Problémy ve třídě
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď