Agrese ve škole

Vydáno:

Agresivní chování ve škole je často diskutovaným a sledovaným tématem. Pozornost veřejnosti vzrůstá s medializací výjimečných případů s tragickými důsledky. Také z tohoto důvodu se v našem prostředí v poslední době do popředí zájmu dostala především agrese žáků vůči pedagogům. Setkáváme se však také se zveřejňovanými případy agrese pedagogů vůči žákům a s agresí mezi žáky. Reakce na tyto tragické případy bývá často silně emotivní, hovoří se o epidemiích násilí, celkovém úpadku mravů, objevují se vážně míněná volání po zavedení tělesných trestů do pedagogické praxe.

 

Agrese ve škole
Mgr.
Pavel
Dosoudil
Centrum sociálních služeb Praha, Pražské centrum primární prevence
Agresivní chování ve škole si však odbornou pozornost zaslouží i z praktických důvodů. Násilné chování totiž výrazně narušuje výukový proces. Výzkumně potvrzená je
souvislost mezi čelením agresi spolužáků a nižší školní úspěšností
1. Neukázněné a agresivní chování je také jedním z faktorů přispívajících k syndromu vyhoření pedagogů. Jak tedy vypadá agresivní chování ve škole?
V posledních letech bylo realizováno několik šetření, která mapovala výskyt a souvislosti agresivního chování v našich školách. V letech 2010/2011 proběhlo dotazníkové šetření Agresivní chování ve školách ČR z pohledu učitelů a žáků 2. stupně základních škol, do kterého se zapojilo 1003 učitelů základních škol a 3166 žáků 7., 8. a 9. tříd ze 115 základních škol
Výzkumný tým pod vedením PhDr. Ladislava Csémyho zjišťoval pohled žáků a učitelů na agresivní chování ve škole.
-
76 % pedagogů se domnívá, že roste četnost agresivního jednání u žáků. Toto přesvědčení je závislé na pohlaví pedagoga (častěji jsou o vzrůstu agrese přesvědčeny ženy) a na délce jeho praxe (častěji jsou o tom přesvědčeni pedagogové s delší praxí).
-
56 % pedagogů se s hrubou slovní agresí u žáků setkává denně či téměř denně, 9 % pedagogů se setkává denně či téměř denně s fyzickou agresí, 25 % 3-4x měsíčně, jen 2 % se v posledním roce s fyzickou agresí nesetkala.
-
Téměř tři čtvrtiny pedagogů jsou přesvědčeny, že si s agresivitou u žáků dovedou poradit (nejčastěji muži s dlouhou praxí). Téměř sedmdesát procent se domnívá, že má dostatek informací a dovedností, aby si s agresivitou dovedli poradit.
-
19,5 % žáků bylo v posledních měsících obětí šikany. Z nich 8,3 % uvedlo, že se stávají obětí šikany ze strany spolužáků nejméně dvakrát měsíčně, ve 2,7 % případů i několikrát týdně. Častěji se obětí šikany stávají chlapci. Rozšířenější je rovněž v nižších třídách, s přechodem do vyšších tříd se její frekvence snižuje.
-
Ve škole se účastnilo šikanování, 18,6 % žáků 2. stupně základních škol. Z nich 6,4 % uvedlo, že se tak stávalo 2-3x do měsíce nebo častěji. Významně častěji se účastnili šikanování nebo sami šikanovali chlapci, neprokázal se vliv úplné či neúplné rodiny, toho, zda je dítě jedináček nebo má více sourozenců, kolik času tráví s rodiči, či vzdělání rodičů.
-
Děti, které jsou šikanovány, se v mnohem větší míře cítí osamělé, ve škole se jim nelíbí a bojí se do ní chodit. Myslí si, že učitelé je častěji hodnotí jako slabší než průměrné, málo je povzbuzují, aby vyjadřovaly své názory ve třídě, jednají s nimi nespravedlivě, nepomáhají jim, když to potřebují, a nezajímají se o ně jako o člověka.
V roce 2015 realizovalo v Praze Centrum sociálních služeb Praha - Pražské centrum primární prevence ve spolupráci s krajskou školskou koordinátorkou prevence šetření mezi pedagogy pražských základních a středních škol zaměřené na agresivní chování žáků vůči pedagogům.
Dotazník zodpovědělo téměř 2000 pedagogů.
-
Z výsledku se dá říci, že agresivní chování vůči učitelům je ve školách spíše výjimečné. 20 % respondentů se v posledních třech letech setkalo opakovaně se slovní agresí. Jiné formy agrese vůči pedagogům jsou spíše ojedinělé, se závažností projevů jejich výskyt klesá. 4 % se setkala s fyzickou agresí nepřímou, přímé agresi v posledních třech letech čelila 3 % pedagogů. Nejčastěji se s agresivním chováním žáků setkávají na SOÚ, nejméně často na SŠ. Na speciálních školách je nejčastěji opakovaně agresivní stejný žák. Neukázala se souvislost výskytu verbální agrese vůči pedagogům s věkem, pohlavím či délkou praxe respondentů.
-
Jen 12 % respondentů absolvovalo vzdělání v oblasti práce s agresí delší než 10 hodin. O takové vzdělávání projevilo zájem více než 50 % dotazovaných. Zároveň je většina respondentů přesvědčena o své kompetentnosti v dané problematice.
V listopadu 2016 proběhlo v Praze šetření Výskyt rizikového chování u žáků a studentů. Opět jej realizovalo Centrum sociálních služeb Praha - Pražské centrum primární prevence ve spolupráci s krajskou školskou koordinátorkou prevence. Vzorek tvořilo 18 580 respondentů ve věku 11 až 21 let.
-
Nejrozšířenější je mezi žáky slovní napadení, které zná většina školáků jak ze strany útočníka, tak napadeného. V obou případech s ním má zkušenost přibližně 60 % žáků. Podobné zkušenosti zde mají žáci většiny ročníků. 22 % dotazovaných bylo fyzicky napadeno spolužákem, 19 % spolužáka fyzicky napadlo. 2 % jsou terčem fyzických či verbálních útoků pravidelně, minimálně každý týden.
-
Vůči pedagogům alespoň jednou v uplynulém roce použilo vulgární vyjádření či je slovně napadlo 23 % dotazovaných, méně než jedno procento se přihlásilo k fyzickému napadení pedagoga. Nevětší vliv na tuto odpověď měly špatné výsledky ve škole. Zesměšněno, poníženo pedagogem se cítilo téměř 45 % respondentů, fyzickou agresi od učitelů zažilo téměř 6 % žáků a studentů.
V řeči statistik se situace třeba nezdá tolik alarmující, ale je třeba si uvědomit, že za každým procentním bodem jsou živé děti a pedagogové, kteří jsou agresivním chováním ohroženi. Co lze tedy ve škole dělat pro prevenci a snižování dopadů agresivního chování?
-
Učit děti co nejdříve strategiím zvládání zátěžových situací. Aby se předcházelo agresi jako reakci na stresovou situaci, je užitečné pomoci dětem disponovat širším spektrem strategií jejich zvládání a také dovedností vybírat si ty z nich, které jsou účinné a zároveň bezpečné. Na rozvoj copingových strategií jsou zaměřené metodiky jako například mezinárodně evaluovaná metodika Zipyho kamarádi.
-
Podporovat ve škole alternativní postupy řešení konfliktů. Zejména jako prevenci instrumentální agrese je užitečné trénovat dovednosti vyjednávání u dětí a podporovat jejich využívání v životě školy. Pro řešení náročnějších konfliktů je vhodné využívat vrstevnické
mediace
vyškolených dětských mediátorů. Zkušenosti s peer mediací přicházejí i z řady evropských zemí, v současné době je v České republice realizován program
Mediace
do škol, který je součástí projektu Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti, který realizuje Agentura pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR.
-
Pro děti s vážnějšími problémy s agresivním chováním, při kterém nezabírají běžné výchovné postupy, je třeba včas zajistit specializovanou péči ve školských poradenských zařízeních či středisku výchovné péče. Velmi se osvědčují terapeuticky vedené skupiny zaměřené na zvládání vzteku.
Uvedené postupy vyžadují základnu připraveného a kontinuálně se vzdělávajícího týmu a jasně deklarovaných a důsledně používaných norem na všech úrovních školy.
1 Například BUHS, LADD, HERALD, 2006. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.565.2971 &rep=rep1&type=pdf