Zřizovatel versus ředitel školy

Vydáno:

Ve svém článku se chci věnovat především vztahu obce a kraje jako veřejnoprávních zřizovatelů ke školám a školským zařízením, které v rámci peče o všestranný rozvoj svého území a péče o potřeby svých občanů zřizují. Za léta své praxe jsem byla konfrontována s celou řadou problémů, které narušily vzájemný vztah ředitele a zřizovatele a vedly i k vyhroceným konfliktům končícím soudními spory. A zbytečně. Možná by k nim vůbec nedošlo, kdyby si obě strany byly důsledně vědomy svých kompetencí. Proto si dovolím udělat takový malý exkurz napříč školským zákonem1), zákonem o obcích2), zákonem o krajích3)a zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů4). Chci tak vytvořit zejména pro ředitele škol a školských zařízení výčet všech zákonných povinností, které mají ke svému zřizovateli. Podle mých zkušeností se totiž často neoprávněně cítí být dotčeni "vměšováním zřizovatele do záležitostí školy". Zvýšený zájem zřizovatele o jejich činnost překvapivě chápou jako šikanu. Případně je podněty ke zlepšení činnosti školy urážejí svou laickostí. Takovými postoji hned na začátku ředitel ničí možnost vytvoření partnerského vztahu vybudovaného na vzájemném respektu.

Zřizovatel versus ředitel školy
JUDr.
Hana
Poláková,
vedoucí Odboru školství Krajského úřadu Jihomoravského kraje; zaměřuje se zejména na problematiku školské legislativy; působí jako lektorka školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících a zákoníku práce
Pusťme se tedy do práce a podívejme se na to, kdy právní předpisy očekávají vzájemnou součinnost ředitele školy a jeho zřizovatele.
Již samotná skutečnost, že škola existuje pouze za předpokladu, že je obcí5) nebo krajem6) zřízena, že ředitel je ředitelem pouze za předpokladu, že je radou (starostou) obce7) či kraje8) jmenován9) na základě výsledků konkurzního řízení, dává na srozuměnou, kdo je tady pánem. Kdo tu je (ať už fakticky, nebo pocitově) nadřízený a kdo podřízený.
Školy a školská zařízení jsou subjekty práva nadané celou řadou kompetencí. To potvrzuje i ustanovení § 164 odst. 1 školského zákona, podle kterého ředitel školy či školského zařízení (dále jen "ředitel") rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak. A tady je základ toho, že se zřizovatel "vměšuje" i do vzdělávání a poskytování školských služeb. Kdy tedy ředitel školy nemůže rozhodovat sám bez toho, že by komunikoval se svým zřizovatelem?
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 14 školského zákona - vzdělávání příslušníků národnostních menšin I
I----------------------------------------------------------------------------I
-
Nejsou-li splněny podmínky pro zřízení třídy, mateřské školy, základní školy, střední školy10), může ředitel školy se souhlasem zřizovatele stanovit ve školním vzdělávacím programu předměty nebo jejich části, v nichž se vzdělávání uskutečňuje dvojjazyčně, a to jak v českém jazyce, tak v jazyce národnostní menšiny.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I § 16a školského zákona - společné vzdělávání I
I----------------------------------------------------------------------------I
Na úseku společného vzdělávání jsou kladeny nemalé nároky i na zřizovatele, který se musí mimo jiné postarat o bezbariérový přístup do školy, musí především finančně zajistit, aby prostory byly stavebně nebo technicky up

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Evidence pracovní doby ve školství
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Zákony

128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení)
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení)
250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)