Znalost češtiny je základním předpokladem akademického úspěchu

Vydáno:

V českých školách přibývá žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a vzdělávací systém na ně není připraven. Podpora postrádá koncepci a nereaguje na konkrétní potřeby dětí ani na jejich úroveň jazyka. Je často závislá na přístupu jednotlivých škol, které o ni musejí žádat prostřednictvím rozvojových programů. Cesta k plnohodnotnému zapojení dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem do vyučování se tím prodlužuje, komplikuje a vzdaluje od rovného přístupu ke vzdělávání.

Znalost češtiny je základním předpokladem akademického úspěchu
Na problematiku dětí s OMJ se zaměřilo setkání odborníků na konferenci Neznalost jazyka neomlouvá?! v Brně, která se konala pod záštitou ombudsmanky Anny Šabatové a neziskové organizace META, o. p. s. Hlavním cílem konference bylo apelovat na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby zavedlo funkční systém jazykového vzdělávání dětí, který je nejdůležitějším předpokladem úspěšné inkluze dětí s OMJ. Podle slov A. Šabatové: „Systém nemá jasnou koncepci, školám chybí podpora a není sjednocen rozsah a obsah jazykové přípravy těchto žáků.“
Úskalí současné podpory
V současnosti mohou děti s cizí státní příslušností využít bezplatnou jazykovou přípravu, která je určena především pro poslední ročníky MŠ a všechny ročníky ZŠ (minimálně 70 vyučovacích hodin). Ve skutečnosti však čerpání nefunguje tak, jak by mělo. Školy musejí žádat o podporu přes časově omezené
rozvojové programy
a to se jim ve většině případů nevyplácí při nízkém počtu žáků cizinců kvůli malé finanční alokaci. Běžnou praxí je, že škola po

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství 1
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Počet žáků ve třídě
Náhrada druhého cizího jazyka
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí