Zlepšeme vnitřní prostředí škol pro žáky i učitele

Vydáno:

Vysoká koncentrace oxidu uhličitého (CO2), nedostatečná cirkulace čerstvého vzduchu i nevyhovující světelné či akustické podmínky - to jsou závěry vyplývající z měření České rady pro šetrné budovy v rámci nového projektu zaměřeného na kvalitu vnitřního prostředí v českých školách. O tom, že je stav vnitřního prostředí ve většině vzdělávacích zařízení nevyhovující, se sice ví již delší dobu, soustavná aktivita s cílem řešit tento alarmující stav však doposud chyběla. Rada proto od letošního května provádí nejen měření, ale navrhuje zúčastněným školám i vhodná řešení, jak zlepšit vnitřní prostředí budov a tím zkvalitnit samotnou výuku dětí.

 

Zlepšeme vnitřní prostředí škol pro žáky i učitele
"Špatná kvalita vnitřního prostředí je obecně velmi rozšířeným problémem, se kterým se potýká naprostá většina českých škol. V rámci projektu měření ve školách chceme na tuto skutečnost upozornit a zároveň zúčastněným školám prostřednictvím svých odborníků a členských společností nabídnout konkrétní řešení, jak vytvořit lepší podmínky pro výuku. Do projektu se v pilotní fázi zapojily dvě školy, a to ZŠ Komenského ve Slavkově u Brna a ZŠ Mikoláše Alše v pražském Suchdole, ve kterých jsme po dobu čtyř dnů sledovali množství CO2, kvalitu osvětlení a hladinu hluku. Oba vzdělávací subjekty svým vstřícným postojem a zapojením do projektu ukázaly svou snahu pečovat o zdraví dětí a pedagogů. Velmi si ceníme jejich zájmu a přístupu, který může být inspirací pro další školy, u nichž je zlepšení kvality prostředí nasnadě," vysvětluje Simona Kalvoda, výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy.
Vnitřní prostředí ovlivňuje zdraví dětí
Vnitřní prostředí zohledňující požadavky na správné osvětlení, vhodné akustické řešení, teplotu a potřebnou obměnu vzduchu v místnosti je stěžejní pro zdraví dětí a jejich učitelů. Pokud tyto parametry nejsou dodrženy, mohou uživatelé prostor trpět únavou, neschopností se plně soustředit a v krajních případech i zdravotními obtížemi, souhrnně označovanými jako syndrom nezdravých budov. Ten se podle statistických údajů Státního fondu životního prostředí týká až 75 % českých staveb. "Aktivitu Rady vnímáme jako velice záslužnou, protože se čím dál více potýkáme s tím, že jsou děti během vyučování unavené a roztěkané. Zdravé prostředí pro práci si samozřejmě zaslouží i samotní učitelé," uvádí ředitel ZŠ Komenského Vladimír Soukop. Nabídku Rady přivítala i ředitelka ZŠ Mikoláše Alše v pražském Suchdole Alexandra Kejharová: "Již delší dobu se zabýváme otázkou, jak snížit hlučnost nejen v učebnách, ale i na chodbách. Projekt Rady nám díky konkrétním doporučením a návrhům velice pomohl." Potřebné úpravy tříd realizovaly členské společnosti Rady již v létě a během podzimních měsíců provádějí v obou školách opětovná měření a monitorují dosažená zlepšení.
Vydýchaný vzduch je problém
Nedostatek čerstvého vzduchu je hlavní příčinou špatného vnitřního prostředí učeben. Zvýšená koncentrace CO2 vede k pocitům dusna, únavě a bolestem hlavy. Množství CO2 ve vnitřním vzduchu proto nesmí podle vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj1 překročit 1 500 ppm a podle doporučení by se mělo spíše pohybovat pod hodnotou 1 000 ppm. "Z měření provedených v obou školách vyplývá, že během vyučování se velmi rychle zvyšuje koncentrace CO2 ve vzduchu a maximální povolené hranice ve výši 1500 ppm dosahuje již po 18 minutách od začátku výuky. V tomto ohledu je nutné uvést, že ani pravidelným větráním okny se hodnotu nepodařilo trvale snížit pod 900 ppm. V těchto prostorech je proto potřeba instalovat systémy řízeného větrání," komentuje výsledky Petr Kašík ze společnosti AMiT, vyrábějící řídicí systémy pro průmyslovou automatizaci a automatizaci budov.
Řízení školy
Výsledky měření koncentrace CO2 v učebně v nové budově ZŠ Komenského, Slavkov u Brna
Ať si děti nekazí oči
Pro kvalitní výuku je důležité i vyhovující denní osvětlení, které je možné doplnit umělým osvětlením. Podle normy ČSN EN 12464-1 musejí být učebny pro denní studium osvětleny 300 luxy a prostor tabule 500 luxy. Z výsledků měření společnosti Zumtobel Group, světového výrobce a dodavatele komplexních řešení osvětlení, však vyplývá, že ve většině případů je osvětlenost třídních tabulí nedostatečná a normám nevyhovuje. "V ZŠ ve Slavkově jsme zaznamenali nedostatek denního světla, a proto je zde vždy nutné použít kombinaci denního a umělého osvětlení. Bez adekvátního dosvětlení může být zrak žáků nadměrně namáhán, což snižuje jejich soustředěnost a výkon. Obě školy by také měly před tabulemi umístit dodatečná svítidla s asymetrickým vyzařováním a ta používat i při dostatku denního světla," doporučuje Vladan Jesenský, viceprezident prodeje v zemích Beneluxu a východní Evropy společnosti Zumtobel Group.
Fotografie učebny ZŠ Slavkov při akustickém měření
Rušivý hluk ve třídách
Série měření se dále vztahovala na akustické podmínky a míru hluku ve třídách. Během nich byla v obou školách zaznamenána vysoká míra odrazivosti, překračující optimální dobu dozvuku stanovenou na 0,7 s. "Důsledkem hluku a špatně řešené akustiky je často únava a ztráta koncentrace, což může vést i ke zhoršenému prospěchu dětí. Tento hluk neprospívá ani pedagogům, kteří se nejrůznější zvukové šumy snaží překřičet, a vzniká tak začarovaný kruh způsobený vysokou odrazivostí hladkých ploch v místnosti," uvádí Jiří Gina z firmy Armstrong, jež je předním světovým výrobcem stropních systémů a prováděla akustická měření tříd ve Slavkově. "V ZŠ Mikoláše Alše v Praze měření prokázalo, že velký vliv má vybavení tříd - zatímco v učebně fyziky byly zaznamenány vysoké hodnoty odrazivosti, družina, ve které byl umístěn koberec a nábytek s knihami, měla znatelně lepší odrazivost v maximální hodnotě 1,1 s," vysvětluje Jiří Strnad ze společnosti Saint-Gobain Ecophon, která vyrábí a dodává akustické systémy.
Řízení školy online
 
Výsledky měření akustických podmínek v učebně fyziky ZŠ Mikoláše Alše, Praha-Suchdol
 
Řízení školy online

Výsledky měření akustických podmínek v družině ZŠ Mikoláše Alše, Praha-Suchdol

 

Dotační program OPŽP
"Začlenění do projektu Rady nám velmi pomohlo v našich plánech na zlepšení vnitřního prostředí učeben. Díky měření provedenému profesionálními firmami jsme získali odborná doporučení, která chceme postupně s poradenstvím Rady realizovat. Spolu se zřizovatelem budeme hledat i možnosti využití dotací," hodnotí přínosy programu Vladimír Soukop. Právě dotační programy jsou kromě aktivit Rady jednou z možností, které mohou školy využívat pro zkvalitnění vnitřního prostředí svých budov. Slouží jim k tomu Operační program Životní prostředí2pro roky 2014-2020 v rámci prioritní osy 5, energetické úspory. Na jejím základě mohou zřizovatelé škol žádat o dotaci na instalaci systémů řízeného větrání s rekuperací odpadního tepla, která je podporována 70 % ze způsobilých výdajů. Příspěvky mohou čerpat pro zateplené i nezateplené budovy, ovšem u nich je potřeba zateplení dořešit (žádost o
dotace
se podává zvlášť na zateplení a zvlášť na vzduchotechniku).
www.czgbc.org
1 Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 20/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby (článek II, § 11, odst. 5, Limit pro oxid uhličitý). Dostupné z: https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=76675&nr=2 0~2F2012&rpp=15;local-content
2 http://www.opzp2014-2020.cz/podporovane-oblasti

Související dokumenty