Zdravý rozum

Vydáno:

Selský rozum, zdravý rozum, common sense je v řadě případů oprávněně kritizován, či až znevažován. Jde o situace, kdy existuje prokazatelné zjištění, leč "zdravý" rozum vypovídá o něčem jiném. O kulatosti Země snad nikdo nepochybuje, přestože naše empirická evidence vypovídá o něčem jiném.

 

Zdravý rozum
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Až na výjimky se nesnažíme poznatky tohoto druhu nahrazovat vírou. Jenže v oblasti sociálních věd je situace mnohem komplikovanější v tom, že vykládáme podstatně složitější jevy. Navíc máme k dispozici jen minimum nesporných faktů, zpravidla používáme určité interpretace , realitu zachycujeme pomocí konstruktů, neznáme individuální příčiny problémů, takže je pouze vykládáme a připisujeme (koncept kauzální atribuce). Při nejasnosti výkladu však "zdravý rozum" často podporuje opakovaná osobní zkušenost a dále fakt, že výzkumné poznatky odborných disciplín nebývají jednoznačné a dovolují rozmanité interpretace , takže vlastně i jednotlivá zkušenost se jeví stejně validní jako výsledky seriózního výzkumu.
Podobný účinek má i skutečnost, že existují doporučované a po určitou dobu jedině správné vědecky odůvodněné praktické postupy, které jsou následně odmítány a za nějakou dobu opět v širším kontextu brány na milost. To v očích veřejnosti relativizuje i další nesporná tvrzení. "Zdravý" rozum je rovněž podporován skutečností, že podobné názory zastává dlouhodobě mnoho lidí - někdy i proto, že prvoplánově vedou k výsledku. Ve všech podobných případech bychom však neměli dávat přednost selskému rozumu před fakty. Jenže pojem "zdravý rozum" používáme ještě v jiném a pro mě zcela pozitivním významu. Předpisy, normy, tedy zákony a vyhlášky, stanovují určité způsoby řešení. Jde o normativní vypořádání se s realitou v dané konkrétní době. Přitom je leckdy zcela zřejmé, že na konkrétní případ vůbec nejsou zapotřebí nebo na jeho řešení absolutně nestačí nebo se nehodí.
Život je natolik rozmanitý, že žádný předpis nemůže být tak dokonalý, aby vystihl úplně všechny případy a počítal se všemi možnostmi.
Co v takových situacích, kdy zcela jasně vidíme, že naplnění předpisu v praxi je v daném případě absolutní nesmysl?
V ojedinělých případech musíme postupovat podle analogie, podle citu, podle vyhodnoceného nejlepšího zájmu dítěte, tedy vlastně podle zdravého rozumu. Někdy je v této souvislosti třeba i porušit existující předpis. Takové případy budou patrně zcela výjimečné; pokud by jich mělo být víc, signalizovalo by to, že předpis není dobrý a je potřeba ho upravit v souladu s požadavky života. A přestože byrokracie je rezistentní a zákonodárci pomalí, musíme v případech, kdy se opatření týká dětí, požadovat poněkud operativnější jednání.
Jestliže se striktně držíme předpisu, tak občas třeba dojdeme k formálně a většinou i věcně správnému řešení, ale velmi komplikovanou cestou, jindy k němu však nedospějeme vůbec.
Velmi často se v nejrůznějších proklamacích zaštiťujeme nejlepším zájmem dítěte, ale pokládám za hrozné, když všichni zúčastnění kývají hlavou, že je něco špatně a zároveň že se nedá nic dělat, že to tak je, protože jinak to neumožňuje předpis. Když se jedná o dítě, je pro mě tato varianta mravně nepřijatelná.
Španělsky mluvící chlapec nastoupil v září do osmé třídy v základní škole. Neuměl ani slovo česky. Docházel do kurzů češtiny, ty však nebyly tak intenzivní, aby češtinu zvládl na úrovni potřebné pro školní vzdělávání. Když mu ještě v únoru jeho velmi chabé jazykové dovednosti nedovolovaly získávat alespoň trochu přijatelné známky, rodiče se obrátili se žádostí o pomoc na školu. Škola však údajně doporučila návštěvu poradenského pracoviště, protože na výraznější podpůrná opatření je třeba jeho doporučení, což je zřejmě pravda.
Z odborného hlediska bych od prvního dne pokládal za vhodného španělsky mluvícího asistenta. Jenže na něho chlapec nedosáhne ani dnes, protože nemá doporučení školského poradenského pracoviště. Neumím si představit, že poradna bude zjišťovat, že chlapec neumí česky. Bude toto zjištění dostačovat pro výraznější pomoc? Nebo se z něho po poradenské diagnostice stane těžký dyslektik? Nepředpokládám, že se najdou rodiče, kteří přijedou do cizí země, chtějí zde zůstat a okamžitě nevyhledají intenzivní jazykový kurz pro své dítě. Patrně i škola měla naléhavěji požadovat, aby chlapec někam chodil na výuku češtiny, možná měla s rodiči hledat vhodnější řešení školního začlenění, měla hledat vlastní školní nebo školské zdroje. Jenže dnes je jedno, kde vzniklo eventuální pochybení. Jde o dítě, které vyžaduje zvláštní pomoc, předpis nepředpis.
Chlapec v páté třídě zameškal několik set hodin, které strávil po nemocnicích. V příštím roce ho čeká podobné martyrium. Učí se velmi dobře, nicméně přechod do šesté třídy ve spojení s mnoha plánovanými operacemi a pobyty v nemocnici, lázních apod. představuje reálné riziko neúměrné zátěže.
Víme, že dobrá psychická pohoda pomáhá i při úzdravě somatických problémů. Opakování ročníku ze zdravotních důvodů se jeví jako vcelku vhodná varianta. Chlapec tak bude mít více času a energie na řešení zdravotních problémů a nebude se muset tolik zatěžovat nemalými nároky druhého stupně. Rodiče přicházejí na konci května s touto variantou, chlapec jí rozumí a souhlasí, podobně škola. Jen je prý zapotřebí doporučení. Od lékaře je k dispozici naprosto samozřejmě. Pedagogicko-psychologická poradna však prý chce chlapce vyšetřovat. Navíc s termínem až v září, tedy přibližně po třech měsících. Obojí se mi jeví jako nesmysl, zdravý rozum žádné psychologické ani pedagogické vyšetření nepotřebuje. Do jakého ročníku nastoupí chlapec v září?
Určitě nejde o nejbolestnější události, na jiných místech předcházejících čísel tohoto časopisu jsem uvedl několik dalších a patrně i závažnějších případů. Jde např. o děti, které vyrůstají ve všestranně nevhodném prostředí, a naše úsilí něco změnit se vyčerpává množstvím nefunkčních (jistě však formálně správných) opatření či plánů. Měsíc prodlevy se dá pochopit, ale když nevhodná situace v rodině trvá měsíce a nic se neděje, měli bychom poskytnout faktickou pomoc s mnohem větší účinností. Vůbec se pak nedivím, byť nesouhlasím, že se občas někdo vzepře a řekne, že tyto neúčinné postupy nebude podporovat, a řeší případ až násilným způsobem. Podstatná část však rezignovaně odejde, opakovaně se vzpírají jen jednotlivci, které pak s chutí označíme za kverulanty. Leckdy tímto přístupem plýtváme veřejné prostředky a zároveň plíživě podkopáváme důvěru lidí v demokratické principy této společnosti.
Ještě mnohem víc mě však trápí situace dětí, které nám dospělým dávají výrazné signály o tom, že se jim nevede dobře, a my nereagujeme vůbec nebo jen tak, že to je věc rodičů nebo že by dítě mělo navštívit poradnu, případně se léčit. Třeba sebepoškozování vztahujeme ke složité rodinné situaci, osobním problémům dítěte (velmi často oprávněně), psychické poruše, ale současně bagatelizujeme situace, kdy dítě pravděpodobně stejně reaguje na problémy ve třídě, ostrakizaci, masivní urážející esemesky, šikanu od spolužáků, výrazně negativní vztah k učení a strach z učitele apod. Totéž platí pro případy, když se dítěti mění chování, výrazněji zlobí, omezuje sociální vztahy, přestává komunikovat, je smutné, zhoršuje se mu prospěch. Učitel se nemůže stát lékařem nebo psychologem ani speciálním pedagogem, jeho hlavní poslání leží jinde, na druhém stupni ani všechny žáky hlouběji nepozná, nicméně měl by se umět angažovat i v případě podobných problémů. Je to totiž i v zájmu vzdělávacích pokroků žáka, tedy podstatného kritéria účinnosti práce učitele. Navíc je to "lidské" a ani tento rozměr by učitel neměl opomíjet.
Úřední postup tedy sice leckdy nevede k žádnému výsledku, ale odpověď na případnou kritiku či stížnost je neprůstřelná: my jsme nepochybili, postupovali jsme ve shodě s předpisy. Předpisy se pak zaštítíme, i když zdravý rozum vyžaduje zcela odlišné řešení. Předpokládaný problém použití nestandardního řešení spočívá v tom, že očekáváme, že méně standardní a nepředpisové řešení budeme muset hájit, vysvětlovat, že je nepodpoří vedení školy, zřizovatel nebo inspekce či jiný kontrolní orgán. Takže si raději nepálíme prsty a postupujeme striktně podle předpisů. (Uznávám, že striktním naplněním předpisů se leckdy také bráníme proti chronickým stěžovatelům.)
Použití zdravého rozumu tak souvisí částečně i s odvahou a ochotou vzít na sebe zodpovědnost a být aspoň trochu angažovaný.
To je ve vztahu k ochraně zájmů dítěte neoddiskutovatelná povinnost rodičů, jejíž naplňování bychom jim neměli vyčítat, současně však i učitelů, výchovných poradců, metodiků prevence, pracovníků OSPOD, odborů školství a pochopitelně i odborných pracovníků poradenského systému, tedy všech, kteří zodpovídají za naplňování nejlepšího zájmu dítěte. Věřím, že tyto instituce nebyly zřízeny pouze proto, aby dohlížely na dodržování předpisů, aby vytvářely různé posudky, plány podpory, výkazy o činnosti a rozmanité statistiky, ale především aby v okruhu své působnosti fakticky dbaly o prospěch dítěte. Rozmanité kontrolní orgány také sice musejí konstatovat porušení předpisu, když k němu dojde, současně by však měly zohlednit, když prospěch dítěte převáží negativa plynoucí z narušení předpisu. Ve škole představuje takovou osobu, od které se odvíjí ochota učitelů chovat se podle zdravého rozumu, ředitel školy. Míra našich obav z riskování a rozhodování v rozporu s předpisem se zvyšuje i tím, že si uvědomujeme, že někdy skutečně můžeme vyhodnotit okolnosti mylně a dojde k chybě. Patrně nikdo nechce zvýhodňovat některé osoby neoprávněně, ale stejně si myslím, že je přijatelná cena, když se s těmi, kterým pomůžeme, sveze i někdo, kdo nás ošidí, zneužije naši vstřícnost apod.
Naštěstí je i ve školství mnoho učitelů a ředitelů, kteří chápou, že předpis vyjadřuje v té době převládající právní mínění a vytváří mantinely, ve kterých se mají pohybovat. Jestliže však existují velmi závažné důvody pro porušení, neměli bychom váhat. Vždy budou existovat případy hodné zvláštního zřetele, které se budou zcela vymykat. Někdy jen stačí, abychom při nejednoznačnosti výkladu zvolili tu variantu, která je příznivější zájmům dítěte nebo rodičů. Samozřejmě opět riskujeme, že nadřízená autorita prosadí názor opačný, ale jestliže učitelé sami prohlašují, že při výkonu učitelství jde o poslání, tak v této chvíli bych je chytil za slovo. Alibismus a ustrašenost k naplňování poslání rozhodně nepatří.
Již jsem zmínil, že nelze připustit popírání předpisů. Na druhé straně by měl být i pro úřady a odborníky na prvním místě nejlepší zájem dítěte.
Měli bychom být schopni vysvětlit a zdůvodnit, proč postupujeme odlišně. I etické principy práce odborníků kladou zájem klienta na nejvyšší místo. Je však třeba připustit, že pohled odborníka musí být silnější než hodnocení úředníka.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP