Zavádění ICT do škol trochu jinak

Vydáno:

Na jaře v roce 2012 vznikl z iniciativy zřizovatele základních a mateřských škol na Praze 7 nový projekt Výuka pro 21. století na základních školách městské části Praha 7. Tento projekt reagoval na potřebu modernizace v oblasti ICT, potřebu změny výuky směrem k posílení kompetencí žáků v této oblasti a vytvoření školských pracovišť, která by vedla k udržení talentovaných žáků na těchto školách.

Zavádění ICT do škol trochu jinak
Mgr.
Filip
Kuchař
 
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Velmi si vážím pozitivní pracovní atmosféry, která panuje v prostředí řízení školské politiky na Praze 7. Společným úsilím zástupců zřizovatele a ředitelů škol se nám podařilo vytvořit kompaktní tým, kterému se díky otevřené a vzájemné komunikaci daří vytvářet podnětné prostředí nejen pro vzdělávání se, ale i pro trávení volného času.
Česká společnost se neustále zabývá tím, jaká by měla být role zřizovatele a jaká ředitele při řízení školy, jaké kdo má cíle a zda jsou vůbec schopni spolupracovat. Jsem rád, že můžeme být pozitivním příkladem, že
zřizovatel a ředitelé jsou schopni společně školství řídit
s tím, že rozsah rolí, který jim zákonnými předpisy není přesně vymezen, si musí dohodnout sami. V prostředí s tak rozdílnými podmínkami řízení škol nejen dle stupňů vzdělávací soustavy, ale i postavení jednotlivých zřizovatelů škol a školských zařízení, není možné vytvořit univerzální vzor rozdělení kompetencí a rolí pro všechny.
Právě při přípravě zmiňovaného projektu se nám nutnost spolupráce potvrdila a byla základem pro jeho úspěšnou realizaci. Hned v úvodu jsme se totiž museli vypořádat se třemi neopomenutelnými faktory. Tím pro nás byly
omezené finanční zdroje
(čili jistota finančních prostředků schválených pro daný rok v rozpočtu),
respektování volebních výsledků
(které určují zástupce zřizovatele, tedy i jeho priority) a rychle se měnící podmínky dnešní globální společnosti, které dnes rychle mění očekávané požadavky na vzdělávání. Na základě těchto parametrů byla připravena základní pravidla pro náš projekt. Rozhodli jsme, že projekt bude sestaven z jednotlivých etap, a to za podmínek:
 
u každé etapy budou při její přípravě ošetřeny všechny
klíčové oblasti
(lidské zdroje, vzdělávací aspekty, výchovné aspekty, materiálně-technická základna, marketing a PR),
 
následující etapy budou spuštěny pouze v případě
úspěšné realizace předcházející etapy,
 
jednotlivé etapy na sebe musí navazovat a rozvíjet
úspěšně realizované předcházející etapy,
 
každá etapa bude vyhodnocena
nezávislým auditem
a závěry auditu budou zohledněny do parametrů následující etapy,
 
realizace každé etapy nebude trvat déle než
jeden rok,
 
jednotlivé etapy by měly být
v souladu s celkovou vizí projektu
a měly by kopírovat její jednotlivé fáze.
Celková vize projektu byla rozdělena do třech základních fází, a to na fázi rozjezdovou, růstovou a cílovou.
Fázi rozjezdovou
jsme zaměřili na zavádění ICT technologií do škol, nastavení základních strategických kroků pro začlenění těchto technologií do výuky a jejich důslednou realizaci. Od škol se tak očekávalo, že sladí strategii spojenou s technologiemi s celkovou strategií a profilací školy a vytipují si učitele, kteří budou vlajkonoši změn a budou realizovat základní PR a marketing, zejména směrem k rodičům žáků. Na nás jako na zřizovateli pak ležel úkol zabezpečit každé škole v souladu s její připravenou strategií
proškolení pedagogů
nejen na obsluhu techniky, ale i na zvládnutí tvorby materiálů nebo didaktických aspektů využití technologií ve výuce až po zajištění výukového obsahu, jako jsou digitální učebnice, výukový SW apod.
Fáze růstová
by pak měla představovat expanzi doplňujících zařízení k ICT technologiím, které umožní rozšiřování možností nejen pro samotné vzdělávání, ale v této fázi se moderní technologie stávají urychlovačem a katalyzátorem změn v celém životě školy. Školy tedy musí úspěšně naplňovat a rozšiřovat svůj jasný plán implementace na celou školu a účelně nasazovat další systémy. A konečně
fáze cílová
by měla celý
projekt uzavřít
a vytvořit takové podmínky ve školách, které umožní učitelům
aktivně spolupracovat, vyměňovat si zkušenosti, materiály
i sdílet další techniku a periferie – notebooky, netbooky, laboratoře, hlasování atd. Škola by pak měla prokázat, že ví, jak efektivně a didakticky správně nasadit ve výuce všech předmětů práci s technologiemi, a že bez problémů jejich používání zvládají všichni učitelé, a to nejen v rámci výuky, ale i v ostatních oblastech života školy.
V září 2012 jsme tak mohli spustit
první etapu
našeho projektu, která měla za úkol naplnit cíle rozjezdové fáze. Zastupitelé v rozpočtu přidělili 2 mil. Kč pro našich 7 základních škol, na kterých se vzdělává okolo dvou tisíc dětí. Každá škola byla vybavena základním hardwarem doplňujícím dvě interaktivní tabule, potřebným softwarem včetně digitálních učebnic a školením pro všechny pedagogy. Následně byl pro ředitele škol zajištěn
dvoudenní seminář
v základní škole JUDr. J. Mareše ve Znojmě, která patří mezi lídry v zavádění těchto technologií do života školy. Zde pro ně bylo připraveno
školení nejen na didaktické aspekty využívání technologií ve výuce
– názornost, interaktivita, diferenciace dle schopností žáka, jak aktivně realizovat výuku pomocí technologií, schopnost průběžně hodnotit procesy zavádění těchto technologií do výuky a vyvozovat z nich závěry a následně provádět účinná opatření a efektivně provádět základní PR a marketing, ale měli připraveny i hospitace do hodin s využíváním těchto ICT technologií. V únoru pak proběhl ve všech školách audit pod vedením ředitele znojemské školy, pana Mgr. M. Hubatky, který v hodnotící zprávě mimo jiné píše:
„Úplně všechny školy v poměrně krátkém časovém úseku prošly úspěšně první fází (Rozjezdovou) implementace ICT do výuky. Tuto fázi všechny školy naplnily ve všech jejích klíčových aspektech a zásadních bodech. Díky volnosti v rozhodování všichni ředitelé první interaktivní tabule a jejich zavedení do výuky svěřili vybraným progresivním učitelům, kteří se úkolu zhostili zodpovědně a skutečně techniku aktivně ve výuce využívají.“
V návaznosti na první etapu vybudovala MČ Praha 7 navíc vlastní vzdělávací portál www.jaknaskoly.cz, jehož cílem bylo vytvoření jasné, jednotné, moderní a hlavně přehledné komunikační platformy, na které se můžou setkávat školy (učitelé a management školy), rodiče (zainteresovaná i širší laická veřejnost) a zřizovatel (politické i úřední složky MČ Praha 7).
Díky úspěšně dokončené první etapě jsme loni na podzim zahájili přípravy na
druhou etapu
našeho projektu. Ještě na sklonku roku nám na její realizaci MČ Praha 7 přidělila 1 mil. Kč, z něhož byl každé škole pořízen rozšiřující set hardwarového vybavení, obsahující nejen další interaktivní tabuli, ale i hlasovací systémy a vizualizér. V říjnu 2013 byl opět ve spolupráci se základní školou JUDr. J. Mareše ve Znojmě připraven dvoudenní seminář, který byl zaměřen na nasazení dalších systémů a periferií do výuky. Tohoto školení se tentokrát zúčastnili i učitelé, kteří naplnili roli pionýrů při zavádění ITC technologií ve svých školách a kteří tak měli možnost se seznámit i formou náhledů v hodinách s náročnějšími a sofistikovanějšími systémy.
Naším cílem jako zřizovatele nyní je, že chceme zajistit pro jednoho učitele nejvyšší možné školení, díky němuž dosáhne úrovně lektora ITC technologií, a Praha 7 tak zvýší svým učitelům dostupnost kvalitního a operativního proškolování v oblasti zavádění moderních technologií do výuky. Společně s řediteli škol jsme v tomto roce začali realizovat kulaté stoly, které mají umožnit učitelům podle jejich odborností setkávat se s kolegy z jiných škol a sdílet s nimi své zkušenosti a znalosti. Závěr projektu je plánován na letošní květen, kdy by měl být opět proveden nezávislý audit ve všech našich školách.
Úspěšná implementace moderních technologií do výuky je složitý a velmi náročný proces, který nelze podceňovat. Proto jsem rád, že nám Řízení školy umožnilo podělit se s vámi na jeho stránkách o naše zkušenosti, které mohou být inspirací pro rozvoj a úspěch také vaší školy.