Zásada rovného přístupu ke vzdělávání a neúčast žáka na "placených" akcích školy

Vydáno:

Ředitelé mnohých škol potvrdí, že se škole nedaří uskutečnit naplánovaný a ve školním vzdělávacím programu zakomponovaný lyžařský výcvikový kurz (nebo jinou obdobnou školní akci) nebo se jen s obtížemi daří tento kurz „naplnit“. Cílem článku je popsat důsledky, které lze, nebo naopak nelze vyvodit vůči žákovi, který se lyžařského výcvikového kurzu (nebo jiné obdobné školní akce) nezúčastní.

 

Zásada rovného přístupu ke vzdělávání a neúčast žáka na „placených“ akcích školy
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialistka na školskou problematiku
LYŽAŘSKÝ VÝCVIKOVÝ KURZ A POVINNOSTI ŽÁKA
Jestliže škola realizuje lyžařský výcvikový kurz, pak se obvykle v této organizační formě uskuteční určitý počet hodin předmětu tělesná výchova v některém ročníku (ročnících) vzdělávání. Jak se uvedená skutečnost promítá do povinností žáka stanovených školským zákonem a dále rozvedených školním řádem?
Jednou z povinností žáka je povinnost „řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat“ [§ 22 odst. 1 písm. a) školského zákona]. Neurčitý pojem „řádně se vzdělávat“ je obvykle chápán tak, že je žák povinen zúčastňovat se vyučování a poskytování školských služeb podle předem stanoveného časového harmonogramu (v případě škol rozvrhu hodin) a skutečně se vzdělávat.1
Podle právního názoru autorky z uvedeného chápání pojmu „řádně se vzdělávat“ plyne, že „řádné vzdělávání“ žáka je interpretováno jako
-
dlouhodobý proces (povinnost „zúčastňovat se“),
-
v jehož průběhu se žák pravidelně vzdělává v rámci školou stanoveného rozvrhu hodin.
Pojem „řádně se vzdělávat“ nelze ztotožňovat s povinností žáka zúčastnit se bezvýjimečně veškerého vzdělávání, resp. vzdělávání realizovaného ve všech organizačních formách, které jsou stanoveny pro určitý vyučovací předmět školním vzdělávacím programem školy.
Uvedený výklad povinnosti žáka se „řádně vzdělávat“ je dále podpořen obecně známou skutečností, že vlastní poskytování vzdělávání v předmětu tělesná výchova v organizační formě lyžařského výcvikového kurzu je sice ve veřejné škole poskytováno bezúplatně (škola za vlastní výuku lyžování nevybírá úplatu), je však podmíněno tím, že další náklady spojené s touto formou vzdělávání nese zákonný zástupce žáka (doprava, ubytování, sportovní vybavení atd.). V tomto smyslu závisí účast, resp. neúčast žáka na vzdělávání v uvedené organizační formě na ekonomické situaci zákonného zástupce žáka.
Pokud vezmeme v potaz výše uvedené skutečnosti, tj. to, že
1)
lyžařský výcvikový kurz je pouze jednou z organizačních forem výuky předmětu tělesná výchova,
2)
lyžařský výcvikový kurz je ze své podstaty jednorázovou, časově omezenou formou vzdělávání (typicky 5 vyučovacích dnů), která se na celkové hodinové dotaci výuky tělesné výchovy v daném ročníku podílí částečnou měrou,
3)
některé náklady spojené se vzděláváním na lyžařském výcvikovém kurzu nenese škola, ale nesou je zákonní zástupci žáka,
lze konstatovat, že neúčast žáka, který se jinak dlouhodobě a pravidelně vzdělává v rámci předmětu tělesná výchova, na lyžařském výcvikovém kurzu nelze interpretovat jako porušení povinnosti se řádně vzdělávat.
Pozitivně vyjádřeno: Podle právního názoru autorky povinnost žáka „řádně se vzdělávat“ nelze vykládat tak, že se žák povinně zúčastní lyžařského výcvikového kurzu.
Zajištění vzdělávání v jiné organizační formě
Jestliže zákonní zástupci žáka škole pouze oznámí, že se žák nezúčastní lyžařského výcvikového kurzu (nepřihlásí jej k lyžařskému výcvikovému kurzu), pak podle právního názoru autorky odsud nelze dovodit, že žádají o uvolnění žáka z vyučování a že se žák v době konání lyžařského výcvikového kurzu vůbec nebude ve škole vzdělávat.
Smyslem „uvolnění z vyučování“ je (na rozdíl od omlouvání nepřítomnosti žáka ve vyučování) ošetřit nepřítomnost žáka ve vyučování, o které žák nebo zákonný zástupce žáka ví předem (§ 50 odst. 1 a § 67 odst. 3 školského zákona).
Jestliže však zákonný zástupce žáka (resp. zletilý žák) škole pouze oznámí, že se žák nezúčastní lyžařského výcvikového kurzu, znamená to současně, že se v době konání lyžařského výcvikového kurzu bude vzdělávat podle „standardního“ rozvrhu hodin.
Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Od povinnosti žáka „se řádně vzdělávat“ je nutné odlišit pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáka. Podle § 30 odst. 2 školského zákona školní řád obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
Logicky závisí na druhu a zaměření jednotlivé školy a následně na školním řádu každé jednotlivé školy, jak se stanoví podmínky hodnocení žáka za dané pololetí v rámci určitého vyučovacího předmětu. Jestliže je ve školním řádu určité školy účast žáka ve vyučování v „jednorázových placených“ organizačních formách vzdělávání typu lyžařského výcvikového kurzu podmínkou hodnocení žáka za dané pololetí, pak je vhodné, aby bylo možné splnit podmínky hodnocení v daném předmětu i alternativním způsobem (např. žák v běžných hodinách tělesné výchovy splní úkoly vedoucí k získání obdobných kompetencí, které má získat žák na lyžařském výcvikovém kurzu).
ZÁSADA ROVNÉHO PŘÍSTUPU KE VZDĚLÁVÁNÍ
Jednou ze zásad, ze kterých vychází vzdělávání podle školského zákona, je zásada rovného přístupu ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace [§ 2 odst. 1 písm. a) školského zákona].
Z uvedené zásady mimo jiné plyne, že škola nemůže žáka vyloučit ze vzdělávání probíhajícího v organizační formě např. exkurze, divadelního představení (tj. organizačních forem vzdělávání, které vyžadují úhradu některých nákladů zákonným zástupcem žáka), jestliže se žák (nejčastěji z důvodu ekonomické situace rodiny) nezúčastní např. lyžařského výcvikového kurzu. Naopak, škola je povinna všem žákům (bez ohledu na to, zda se účastní, nebo neúčastní určité „placené“ akce) zajistit stejné podmínky vzdělávání.
Jediným relevantním důvodem, který by mohl vylučovat žáka z průběhu vzdělávání, je zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví (např. lékařsky potvrzená alergie žáka na látky v prostředí, ve kterém bude probíhat exkurze).
V případě, že by škola rozhodla v tom smyslu, že žáka vyloučí z účasti na vzdělávacích akcích, které jsou v souladu se školním vzdělávacím programem a jsou přístupné ostatním žákům, pak by porušila výše uvedenou zásadu rovného přístupu ke vzdělávání a následně i právo žáka na vzdělávání podle školského zákona [§ 21 odst. 1 písm. a) školského zákona].
SHRNUTÍ
-
V případě školních akcí, na jejichž úhradě se podílejí také rodiče, je nutné citlivě přistupovat k reálné možnosti zákonných zástupů žáka zajistit vzdělávání žáka v dané organizační formě.
-
Proto je nutné k daným (obvykle „jednorázovým“, mimo budovu školy probíhajícím) školním akcím zajistit vzdělávání podle běžného rozvrhu vzdělávání a stanovit taková pravidla hodnocení žáků, která umožní hodnocení žáka, i když se žák uvedených školních akcí nezúčastní.
-
Na základě toho, že se žák nezúčastní určité „placené“ školní akce, škola žákovi nemůže zakázat účast na jiných „placených“ školních akcích, které nabízí ostatním žákům.
1 Viz komentář P. Katzové k ustanovení § 22 školského zákona. KATZOVÁ, P. Školský zákon. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2009.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)