Zápisy dětí do základních škol

Vydáno:

K letošním zápisům dětí k plnění povinné školní docházky v základních školách se dostavilo celkem 152 335 zapisovaných, což je o 2 235 (1,5 %) zapisovaných více než loni, o 40 551 (36,3 %) více než v roce 2007 a nejvíce za celé období samostatné České republiky.

Zápisy dětí do základních škol
Ing.
Václav
Jelen,
ředitel odboru školské statistiky, analýz a informační strategie, MŠMT
Počet zapisovaných se však zvyšuje dlouhodobě, zejména v důsledku silných populačních ročníků, které se odráží nejen ve velikosti aktuální předškolní populace, ale rovněž v počtu těch, kteří k zápisům přicházejí po odkladu - takových bylo letos celkem 16,8 % zapisovaných, což víceméně odpovídá průměru posledních deseti let (16,7 %). Podíl na nárůstu počtu zapisovaných charakterizuje rovněž stav, kdy se rodiče účastní s dítětem více zápisů s cílem získat místo ve škole co nejvíce odpovídající jejich představám.1)
Zapsáno bylo letos 126 669 zapisovaných (83,2 %), což do značné míry koresponduje s průměrem posledních deseti let (83,8 %). Počet zapisovaných s žádostí o odklad odpovídá 16 629, což je o 384 méně než loni, a v souladu s dlouhodobým průměrem (16 875). Podíl počtu zapisovaných s žádostí o odklad však postupně klesá (14,9 % v roce 2007, aktuálně 10,9 %), jedním z důvodů je i to, že pro rodiče žádající o odklad není charakteristická účast na více zápisech.
Informace o počtu zdravotně postižených jsou spojeny pouze s těmi zapisovanými, kterým již bylo zdravotní postižení diagnostikováno pedagogicko-psychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem (tj. ještě před samotným zápisem). Současně jsou sledovány pouze druhy, nikoli i stupně konkrétního zdravotního postižení, a s potvrzenou diagnózou přicházejí především děti s těžšími stupni zdravotního postižení. Letošní podíl zapisovaných se zdravotním postižením 2,87 % (4 373) ale zcela odpovídá průměrné hodnotě posledních deseti let. V porovnání s loňským rokem pak platí, že se letos k zápisům dostavilo v součtu o 114 (o 2,7 %) zdravotně postižených zapisovaných více než v loňském roce. K jistým změnám dochází ve struktuře zdravotního postižení zapisovaných. V posledních deseti letech významně vzrostly počty zapisovaných se zdravotním postižením více vadami, autismem a vývojovými poruchami chování, a naopak poklesly ty s vývojovými poruchami učení.
Ostatní sledované kategorie víceméně vykazují setrvalý stav. Mírně odlišná situace je u mentálního postižení, kde počty v posledních deseti letech oscilovaly mezi 531 a 797 zapisovanými (aktuálně 570). Podíl mentálně postižených na celkovém počtu zapisovaných se zdravotním postižením však postupně klesá (21,5% v roce 2007, aktuálně 13,0%), tento pokles ale může být do jisté míry jen zdánlivý, neboť část zapisovaných s postižením více vadami v sobě zahrnuje i mentálně postižené.
Zápisy do běžných základních škol, ke kterým se dostavilo 150 307 zapisovaných (o 2 309 více než loni), charakterizují právě nárůsty těch, kteří přicházejí k zápisům po odkladu, a těch, kteří se účastní zápisů na více školách. Rovněž ve srovnání s loňským rokem došlo ke zvýšení počtu běžných základních škol, a to o 33 (o 0,9 %).
Do speciálních základních škol se dostavilo 2 028 zapisovaných, což je o 74 zapisovaných méně než v předcházejícím školním roce (z celkového počtu 388 speciálních základních škol probíhaly zápisy pouze na 253 z nich, loni na 254).
Současně platí, že aktuální populační ročník je v porovnání s loňským o něco menší a že pro speciální základní školy není v tak velké míře charakteristický výběr rodičů mezi více školami, jako je tomu u běžných základních škol. Podíl počtu žádostí o odklad je u běžných i speciálních základních škol srovnatelný s předchozím rokem. Z pohledu zdravotního postižení došlo u běžných základních škol oproti loňskému roku k nárůstu o 6,5 % (147) zapisovaných, u speciálních k poklesu o 1,65 % (33).
Běžné základní školy charakterizuje pro letošní zápisy ve srovnání s loňskem drobný nárůst počtu zapisovaných ve všech kategoriích zdravotního postižení s výjimkou tělesného postižení, kde se jedná o malý pokles, speciální základní školy pak drobný nárůst počtu zapisovaných s diagnózou vad řeči, více vad a vývojových poruch chování a současně drobný pokles ve všech zbývajících kategoriích zdravotního postižení včetně mentálního. Změny v počtech a struktuře zdravotního postižení u běžných i speciálních základních škol nejsou natolik zásadní, aby je bylo možné považovat za statisticky zvlášť významné.
Zápisy tedy nepřinesly žádnou informaci, která by jasně signalizovala zásadní odklon od vývoje předchozích let. V období do začátku nového školního roku však ještě probíhají další změny, které výsledné počty i charakteristiku žáků v 1. ročnících základních škol ovlivňují. Informace o skutečném stavu tak poskytne až vyhodnocení podzimního sběru dat ze zahajovacích výkazů k novému školnímu roku, které proběhne v listopadu.
1 Odhadujeme, že takových duplicitních zápisů mohlo být letos kolem devíti tisíc, a proto není možné zaměňovat počty zapisovaných s počty dětí, které mohou k plnění povinné školní docházky reálně nastoupit (kupříkladu k loňským zápisům se dostavilo 150 100 zapisovaných, do 1. ročníků však nastoupilo „pouze“ 118 011 dětí, které navíc zahrnují i žáky opakující ročník).

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Zápis k povinné školní docházce (do prvního ročníku základního vzdělávání)
Spolupráce školy s obecním úřadem, informování jiné základní školy, informování OSPOD
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Specifika řízení soukromé a církevní školy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Zápis - Shrnutí informací o organizaci a průběhu zápisu k povinné školní docházce
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Zápisová turistika
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Přijetí k základnímu vzdělávání spojené se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Odklad povinné školní docházky
Neshoda rodičů a přijímání ke vzdělávání
Řízení o odkladu povinné školní docházky

Poradna

Odklad
Podání žádosti v rámci zápisu do 1. třídy ZŠ mimo termín zápisu
Pobyt žáka v zahraničí
Pobyt v zahraničí dítěte
Odklad povinné školní docházky
Individuální vzdělávání
Přijímání ke vzdělávání
Žák v zahraničí
Zápis - správní řízení
Nástup dětí do MŠ a ZŠ a pojištění ve školním roce 2023/2024
Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Zásada procesní rovnosti a předvídatelnosti rozhodování správního orgánu