Zaměstnávání občanů SR

Vydáno:
Zaměstnávání občanů SR
JUDr.
Marcela
Smutná
 
 
Chtěla bych se zeptat jak postupovat při zaměstnávání občanů ze Slovenské republiky – jak na pracovní poměr, tak na dohodu o provedení práce. Nemám žádné zkušenosti se zaměstnáváním cizinců a nevím, jaké odlišnosti tu jsou.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 227/1993 Sb., o Smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném zaměstnávání občanů
 
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 50/2001 Sb. m. s., o Správním ujednání ke Smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném zaměstnávání občanů
Úvodem upozorňuji, že ve vztahu k občanu Slovenské republiky není správné používat pro účely zákona o zaměstnanosti (zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, dále „ZOZ“) označení cizinec. Tento pojem vymezuje § 85 ZOZ. Za zaměstnance ze zahraničí, kterého zákon dále označuje jako „cizince“ se podle § 85 odst. 1 pro účely zaměstnávání podle tohoto zákona
za cizince nepovažuje občan Evropské unie a jeho rodinný příslušník
(§ 3 odst. 2). Pro zaměstnávání cizinců ve shora uvedeném smyslu platí odlišná pravidla než pro zaměstnávání občanů Evropské unie. Občanem Evropské unie se podle § 3 ZOZ rozumí státní příslušník jiného členského státu Evropské unie (dále jen „občan Evropské unie“) a jeho rodinný příslušník – mají stejné právní postavení v právních vztazích upravených tímto zákonem jako občan České republiky, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Zaměstnávání občanů Slovenské republiky na území České republiky se realizuje na základě Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném zaměstnávání občanů, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů jako Sdělení Ministerstva zahraničích věcí pod č. 227/1993 Sb. Nezbytná opatření k provádění Smlouvy a způsob použití jejích ustanovení stanoví Správní ujednání mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR a Ministerstvem práce, sociálních věcí a rodiny SR, které je nedílnou součástí Smlouvy a bylo zveřejněno ve Sbírce mezinárodních smluv pod č. 50/2001 Sb. m. s. Toto Správní ujednání bylo uzavřeno na dobu neurčitou s tím, že je možné jeho případnou změnu dohodnout vždy do 31. října kalendářního roku. Správní ujednání je tak zpravidla každoročně mezivládními protokoly prodlužováno a dochází v této souvislosti i k úpravě dohodnutých podmínek.
Český zaměstnavatel je povinen své zaměstnance – občany Slovenské republiky – registrovat u krajské pobočky Úřadu práce, v jejímž územním obvodu má své sídlo, a to nejpozději v den nástupu k výkonu práce. Registrací se rozumí doručení vyplněné registrační karty příslušné krajské pobočce Úřadu práce. Registrační karta má platnost po dobu zaměstnání, nejdéle však po dobu jednoho roku. Platnost registrační karty lze prodloužit, pokud zaměstnání trvá déle, maximálně však opět na dobu jednoho roku. Podle článku 2 Smlouvy vzájemné zaměstnávání občanů jednoho smluvního státu u zaměstnavatele se sídlem na území druhého smluvního státu vychází z právních předpisů platných ve státě, kde je sídlo zaměstnavatele. Vzájemné zaměstnávání podle této smlouvy nevyžaduje udělení povolení k zaměstnání.
Zaměstnáním se rozumí
uzavření některého ze základních pracovněprávních vztahů
uvedených v § 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Podle tohoto ustanovení základními pracovněprávními vztahy podle tohoto zákona jsou pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr (těmi jsou dohoda o pracovní činnosti a dohoda o provedení práce). Výše uvedené principy se tedy vztahují na zaměstnání na základě pracovního poměru i na základě dohody o provedení práce.
Při zaměstnávání občana Slovenské republiky na základě pracovního poměru nebo dohody o provedení práce budete postupovat podle výše uvedené Smlouvy a Správního ujednání s tím, že
na právní vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem se vztahují ustanovení českých právních předpisů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Co je to whistleblowing?
Odborová organizace
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství 1
Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Návštěva u lékaře
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Provádění vstupních, periodických a dalších pracovnělékařských prohlídek po ukončení nouzového stavu

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Absence učitelů - studium
FKSP a očkování
Prezenční porady
Úvazek školní jídelna
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Pracovnělékařské prohlídky
Zástupce ředitele
Asistenční pes
AG testy
Zaměstnání malého rozsahu - učitel - týdenní úvazek 0,045 hodiny

Zákony

227/1993 Sb. o Smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném zaměstnávání občanů
262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

50/2001 Sb. , kterou se mění vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 250/1998 Sb., o registraci chemických látek