Žákovské a studentské projekty mění svět - oceňme je

Vydáno:

Kreativní workshopy eliminující předsudky spojené s barvou kůže, muzikál a kampaň na sociálních sítích podporující destigmatizaci duševních poruch nebo dokumentární film o osobních asistentech žáků. Co tyto projekty spojuje? Všechny je realizují děti ze základních a studenti ze středních škol, všechny usilují o pozitivní změnu ve společnosti a všechny byly v loňském roce nominovány na Cenu Gratias Tibi (z lat. „děkuji tobě“).

Žákovské a studentské projekty mění svět - oceňme je
Ing.
Táňa
Abrhámová,
mediální
koordinátorka JSNS
Trojice žákyň z pražské Fakultní základní školy prof. Otokara Chlupa si všimla, že studenti s asistentem zažívají ve škole negativní reakce ze strany spolužáků. Některé z nich se za ně proto styděly. Dívky se proto z vlastní iniciativy rozhodly natočit na toto téma krátký dokument. Do něj poskládaly rozhovory s několika dětmi s asistentem, s asistenty samotnými a s vyučujícími. Film promítly svým spolužákům a také na „rodičovské kavárně“, která se konala u nich ve škole. Projekt pojmenovaly Mám asistenta. No a co!. Paní učitelka Petra Rajtrová, která týmu pomáhala, vysvětluje: „Na základních a středních školách jsou podle některých průzkumů až 4 % dětí, které potřebují asistenta. Děti na naší škole se leckdy setkaly s tím, že byly terčem posměchu nebo si připadaly vyřazené ze třídy. Snažily jsme se rozproudit diskusi o tom, v čem spočívá práce asistenta, proč jej některé děti mají a jak má vypadat spolupráce asistent - učitel - žák.“ Mezi více než stovkou projektů nominovaných v loňském roce na Cenu Gratias Tibi se žákyně dostaly mezi devět finalistů. Porota ocenila především to, že jsou už v tomto věku schopné tak zásadní občanské angažovanosti. Nejenže dokázaly pojmenovat konkrétní téma, ale také zvolily vhodnou formu, kterou jej prezentují, a nebojí se přispět do komplikované debaty svým autentickým pohledem založeným na vlastních zkušenostech.
Inspiraci v zahraničí našli studenti čtyřletého Gymnázia Beskydy Mountain Academy z Frýdlantu nad Ostravicí. Rozhodli se eliminovat rasové předsudky, a to prostřednictvím pořádání výtvarných workshopů pro žáky prvního stupně základních škol. Celkem 45 studentů, kteří se na organizaci projektu podílejí, už do dnešního dne navštívilo téměř 100 tříd v 25 školách Moravskoslezského kraje. S projektem nazvaným Srdcem, ne očima tak oslovili už kolem dvou a půl tisíc žáků.
Program přispívá k předcházení šikaně na základních školách a výskytu rasisticky motivovaného patologického chování. Gymnázium k jeho organizaci inspiroval zahraniční projekt s názvem Humanae brazilské umělkyně Angélicy Dass, s níž spolupracuje. V únoru 2018 přijela Angélica Dass do České republiky, kde vedla interaktivní seminář pro pedagogické pracovníky gymnázia, vyškolila dobrovolníky z řad studentů a prováděla supervizi při realizaci prvních workshopů s dětmi. Tereza Penkalová, manažerka projektu, vysvětluje, jak výtvarný workshop probíhá: „Uvítáme děti a na úvod jim pustíme video na téma různých barev pleti. Po jeho skončení dojdeme k tomu, že tělová barva není jen jedna, a následně si z barev každý namícháme odstín co nejbližší naší vlastní barvě pleti. Výstupem workshopu je, že i když všichni použijeme stejné barvy, vyjde výsledný odstín pleti každému jinak, protože každý z nás je unikátní a jedinečný a barva naší pleti nemá souvislost s naším charakterem nebo osobností.“
Mám asistenta. No a co!
„Srdcem, ne očima“ při přebírání Ceny Gratias Tibi
„Dávám židli do kruhu“ při přebírání Ceny Gratias Tibi
Jak hodnotí svou práci na projektu sami studenti? Magdalena Sabelová z 2. ročníku frýdlantského gymnázia uvádí: „Většinou nás děti berou jako autoritu. Hodně nám to dalo. Naučili jsme se práci s dětmi a získali organizační schopnosti, které se nám budou v budoucnu určitě hodit.“
Projekt „Srdcem, ne očima“ získal v květnu 2018 nejen Cenu Gratias Tibi v kategorii středních škol, ale i Cenu České televize, která bývá udělována při téže slavnostní ceremonii. Porota ocenila jak tematické zaměření, tak šíři projektu - vysoký počet studentů, kteří se mu dobrovolně věnují.
Vyvolat společenskou diskusi na téma duševního zdraví se zase podařilo studentům pražského Gymnázia Evolution. Vše začalo, když v roce 2016 vytvořili autorský školní muzikál s názvem Židle v kruhu. Příběh umístili do prostředí psychiatrické léčebny. Studenti si pod vedením vyučujících a odborníků z praxe vyzkoušeli kromě samotného účinkování i tvorbu kulis a kostýmů, grafických vizuálů, produkční činnost, strategické plánování, propagaci nebo fundraising. Myšlenka muzikálu dostala později i mnohem hlubší význam, a to v podobě charitativní kampaně Dávám židli do kruhu. Ta vybízela uživatele sociálních sítí, aby se vyfotili s židlí a fotku následně veřejně sdíleli pod hashtagem #davamzidlidokruhu. „Židle v kruhu symbolizuje, že každý z nás někdy může potřebovat pomoc,“ vysvětluje učitel gymnázia Matěj Bíža. Fotku se židlí sdílela řada známých osobností. Studentům se díky této aktivitě podařilo získat více než 200 000 Kč. Vybrané peníze následně předali Národnímu ústavu duševního zdraví jako příspěvek na jeho destigmatizační činnost. V roce 2018 získala kampaň cenu za přínos ve vzdělávání od Nadace O2, hlavního partnera Ceny Gratias Tibi.
Mladí lidé o sobě dávají stále více vědět, vidí problémy a výzvy ve svém okolí a mají touhu věci měnit. Dokážou se nadchnout pro věc, hledají řešení, přicházejí s projekty a iniciativami. Cenou Gratias Tibi jim chceme dát najevo, že si jejich záslužné činnosti vážíme, a inspirovat tak jejich další následovníky. Cena má od počátku podporu výrazných partnerů, kteří se dlouhodobě podílejí na podpoře občanské společnosti v České republice. Za pět let její existence bylo přihlášeno už více než 720 projektů. V loňském ročníku značně vzrostl počet projektů zaměřených na oblast vzdělávání (více než 40 % ze všech nominovaných projektů spadalo do této oblasti).
Jednorázové akce nebo dlouhodobé projekty škol, třídních kolektivů, skautských oddílů, ale i neformálních skupin a jednotlivců probíhající v období od začátku března 2018 do konce února 2019 mohou být do 28. února nominovány do dalšího ročníku prostřednictvím webového formuláře na www.gratiastibi.cz. Cena je udílena ve třech základních věkových kategoriích (ZŠ, SŠ a do 30 let). Je možné přihlásit i vlastní projekt. Vyhlášení vítězů proběhne 15. května 2019 v pražské Lucerně. Slavnostní večer bude tradičně natáčet Česká televize.

Související dokumenty

Pracovní situace

Žákovská a studentská samospráva
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Daňové zvýhodnění na dítě starší 18 let, které studuje na škole v zahraničí
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz