Zajímavá cesta za poznáním jdoucí napříč obory i generacemi

Vydáno:

Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze přichází se zajímavou pozvánkou pro jednotlivce, menší skupiny nebo i rodiny. Jedná se o nový projekt s názvem „Labyrint věd(ění)“, za nímž se skrývá nezpoplatněná univerzita prvního věku. Tato univerzita je primárně adresována všem ve věku 10 až 15 let, kteří chtějí mít informace přímo od pramene.

Zajímavá cesta za poznáním jdoucí napříč obory i generacemi
PhDr.
Tamara
Bučková
Ph. D.
programová manažerka projektu, Pedagogická fakulta UK v Praze
Cílem
Labyrintu věd(ění)
je zprostředkovat zajímavé informace z oblasti vědy, přiblížit univerzitu jako součást akademického světa a zároveň ukázat, jak použít teorii v každodenním životě. Zážitek z netradičního setkání s vědou i univerzitním prostředím mohou s mládeží sdílet i dospělí, ať už se akcí
Labyrintu
účastní v roli doprovodu, nebo příznivců práce s mladou generací.
Generační prostupností
se autoři projektu pokusili zareagovat na proměnu podmínek současného dětství i dospívání, jež je poznamenáno nejen přesyceností mnoha jednotlivými informacemi, které je obtížné zasadit do odpovídajícího kontextu i do kontextu našich osobních životů. Je poznamenáno také značnou medializací, která ve svém důsledku představuje nejen pozitivně vnímanou společenskou propojenost, zejména formou různých sociálních sítí, ale zároveň jistou formu odizolování osobních světů, kvůli které je stále obtížnější v odpovídající hloubce sdílet s ostatními...
Labyrint věd(ění)
tak nabízí ojedinělou příležitost k odbornému a přitom minimálně formálnímu setkání více generací, k setkání osob známých i neznámých na nové, neutrální a z mnoha úhlů pohledů atraktivní půdě. Navíc se tato setkání odehrávají u příležitosti seznámení se s nanejvýš zajímavými nevšedně pojatými tématy z humanitních, přírodovědných oborů, z oblasti umění i sportu.
Počátky
Labyrintu věd(ění)
lze nalézt v létě roku 2010, kdy se hlavní autorka projektu, Tamara Bučková, nechala inspirovat podobnými univerzitami ve Vídni, v Berlíně, Hamburku, Lipsku a dalších univerzitních metropolích německy mluvících zemí, které jako germanistka při svých zahraničních cestách navštívila. V této době se první univerzity začaly objevovat i v České republice. Jejich společným rysem bylo a je, že jsou převážně adresovány dětem z 1. stupně ZŠ. V ČR jsou zaměřeny většinou na
technické obory nebo IT
(např. v Plzni nebo Liberci). Jen zcela výjimečně svým obsahovým zaměřením překračují specializaci jedné fakulty (tak je tomu např. v Olomouci nebo Ústí nad Labem). Na Univerzitě Karlově v současné době existuje
dětská univerzita na FF UK a je určena dětem ve věku 8 až 12 let.
Co je tedy na
Labyrintu věd(ění)
zvláštního a čím se liší od zmíněných univerzit? Především svou
adresností.
Cílí na děti z 2. stupně ZŠ a nižšího stupně víceletých gymnázií. Zároveň své dveře nezavírá dospělým (včetně studentů, kteří by v
Labyrintu
výhledově chtěli vést samostatnou řadu workshopů).
Programový koncept se skládá z více programových linií.
První z nich se skládá z přednášek a workshopů, přičemž přednášky jsou určeny
nejširší veřejnosti.
V pilotním semestru se konají od února do května 2015, vždy
první úterý v měsíci, od 16.30 do 17.30 hodin v aule Pedagogické fakulty UK
v ulici Magdalény Rettigové č. 4 na Praze 1. První přednáška s názvem
Jak spolu (ne)komunikovat
proběhla 3. února 2015 pod vedením PhDr. T. Bučkové, Ph. D., z PedF UK a účastnilo se jí celkem 70 teenagerů a 20 dospělých. Druhá s názvem
Záhadná prvočísla
je zaměřena nejen na matematiku, ale i na její aplikaci v detektivních příbězích. Přednese ji Mgr. T. Bártlová, reprezentující MFF UK. Třetí přednáška je věnována
bojovým sportům a uměním
a povede ji PhDr. M. Dlouhý, Ph. D., působící na PedF UK. Poslední přednášku pilotního semestru povede RNDr. B. Čerňanská, Ph. D., zastupující PřF UK. Pro svou přednášku
o lidské kůži
využila metaforického obrazu Oděv šitý na míru. Do
Labyrintu
mohou vstoupit ti, kteří se přihlásí na jednu či více přednášek. Semestr zakončí den plný workshopů. Ti, kteří absolvují tři přednášky a jeden workshop, získají certifikát o absolvování semestru v
Labyrintu věd(ění).
Druhá programová linie spočívá ve workshopovém týdnu pro školy, který proběhne před začátkem nového akademického roku. Poprvé to bude na konci září 2015. Třetí programová linie se týká letních škol, které by se měly stát realitou od léta 2016. Od roku 2017 jsou plánovány letní školy věnované češtině pro cizince.
Labyrint věd(ění)
ve svém názvu odkazuje na J. A. Komenského. Nejen témata, ale i obsazení přednášek jasně naznačují, že pedagogická fakulta jako jediná může kompetentně zastřešit široké spektrum oborů. Zároveň lze vyčíst, že projekt začíná již dnes získávat celouniverzitní charakter. Svým výhledovým zaměřením navíc reaguje i na potřeby České republiky jako součásti interkulturní Evropy. A motto Labyrintu je všeříkající:
„Jak funguje svět? Ať už je to jednoduché, nebo složité, vždycky je to výzva!“
Více informací naleznete na webových stránkách www.labyrintvedeni.cz.
Na vaše dotazy, podněty i na žáky a učitele z vašich škol se těší tým
Labyrintu věd(ění):
PhDr. T. Bučková, Ph.D., doc. PhDr. O. Hník, Ph.D. - programoví manažeři, a doc. PaedDr. R. Wildová, CSc. - děkanka PedF UK a kmotřička
Labyrintu věd(ění).

Související dokumenty