Zabezpečení škol a školských zařízení

Vydáno:

„Nedělejme ze škol / školských zařízení nedobytné hrady, nekopejme okolo příkopy, nezvedejme padací mosty. Při instalaci bezpečnostních prvků používejme zdravý selský rozum“.

Zabezpečení škol a školských zařízení
Ing.
Šárka
Seifertová
 
osoba odborně způsobilá v prevenci rizik
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo
jako jedno z opatření přijatých na základě úkolu vlády
Minimální standard bezpečnosti
(dále jen „MBS“). Jde o návodný materiál, jak postupovat v případě mimořádných událostí. Všem je nám jasné, že mimořádné události závislé na lidském faktoru byly, jsou i budou. Možná i častěji než dříve.
Již teď je
ředitel školy
jako zaměstnavatel povinen v souladu s ustanovením § 101 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. V souladu s ustanovením § 101 odst. 5 ZP se tato povinnost
vztahuje na všechny fyzické osoby, které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích.
Tedy i např. na děti, žáky a studenty, jejich zákonné zástupce, ale také na kontrolní pracovníky, odborně způsobilé osoby, dealery, kteří se ve škole a školském zařízení v daném okamžiku zdržují. Je vždy dobré, aby ředitel věděl, kdo se ve škole pohybuje.
V souladu s ustanovením § 106 odst. 4 ZP je
každý zaměstnanec povinen dbát
podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.
V souladu s ustanovením § 29 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
V souladu s ustanovením § 102 odst. 6 ZP je ředitel školy jako zaměstnavatel
povinen přijmout opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná vážná nebezpečí a evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí;
při poskytování první pomoci spolupracuje s poskytovatelem pracovnělékařských služeb. Zaměstnavatel je povinen zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména poskytovatele zdravotnické záchranné služby, Hasičského záchranného sboru České republiky a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců. Zaměstnavatel je povinen zajistit ve spolupráci s poskytovatelem pracovnělékařských služeb jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti.
Mimořádné situace
(výše uvedené) mají ředitelé škol a školských zařízení již
popsané v dokumentaci školy
(jako jsou např. požární poplachové směrnice, požární evakuační plán, krizový plán, plán svolávání zaměstnanců, analýza rizik, směrnice školy k mimořádným událostem, školní vzdělávací program, školní/vnitřní řád...) a
připravují se na ně v rámci pravidelných školení
a odborné přípravy požárních hlídek a preventistů požární ochrany. Jsou školy / školská zařízení, které
každoročně
v souladu se zpracovanou dokumentací školy (např. v souladu se stanovením organizace zabezpečení požární ochrany, popř. v souladu s požární poplachovou směrnicí či požárním evakuačním plánem)
nacvičují evakuaci
zaměstnanců, dětí, žáků či studentů. Řada zejména základních a mateřských škol
spolupracuje s městskou policií
(besedy o aktuálních tématech),
Policií ČR - dopravní policií, s BESIPem, hasičským záchranným sborem
či
dobrovolnými hasiči
(např. cvičné evakuace, ukázky zásahu...),
s lékaři či zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví
(např. besedy k problematice návykových látek, očkování, k poskytování první předlékařské pomoci apod.). To vše podporuje
lepší informovanost
dětí, žáků, studentů i zaměstnanců.
S měnícími se problémy společnosti je třeba
reagovat na nové problémy, nová nebezpečí. Je třeba aktualizovat nejen dokumentaci školy, ale i osnovy školení a odborné přípravy pro zaměstnance, doplňovat osnovy
školení dětí, žáků a studentů, školní vzdělávací programy a další dokumentaci školy / školského zařízení o aktuální problémy.
K řešení vnitřní bezpečnosti - nám známé jako péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci (používaná zkratka BOZP) a bezpečnost dětí, žáků a studentů (používaná zkratka BOZ či BOZD) - je nutné připojit i tzv. „objektovou bezpečnost“. Výčet některých prvků objektové bezpečnosti je možno najít i v MBS. Jedná se například o bezpečnostní zámky, závory, oplocení, osvětlení, drobné stavební a terénní úpravy. Dále jsou v tomto dokumentu zmiňovány vstupy na čipy, turnikety, kamerové systémy, elektronický vrátný, alarm s tísňovými tlačítky napojený na dispečink, dveře, okna apod. Výčet bezpečnostních prvků není konečný.
Každá škola / školské zařízení použije bezpečnostní prvky takové, které budou nejlépe reagovat na její polohu, na lidi žijící v bezprostředním okolí, na rizika, která je možno očekávat.
Žádné technické prostředky nemohou plně nahradit dohled prováděný fyzickou osobou.
Před zavedením kamerového systému je třeba brát v úvahu i ochranu soukromí dětí, žáků, studentů i zaměstnanců školy. Škola / / školské zařízení by měly při zavádění bezpečnostních prvků mít na zřeteli rovněž
psychické bezpečí dětí, žáků a studentů
, a proto
opatření k zajištění fyzické bezpečnosti ve škole nesmí snížit psychické bezpečí a komfort dětí, žáků a studentů.
Jak bylo vidět z žádostí škol a školských zařízení v rámci vyhlášeného dotačního neinvestičního programu „Podpora zabezpečení škol a školských zařízení“, který byl Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vypsán na podporu zajištění bezpečnostních prvků z MBS (s alokací 6 milionů Kč), řada ředitelů škol a školských zařízení si při plánování jednotlivých bezpečnostních prvků hraje na rodinu Škopkových z Troškovy trilogie Slunce, seno... Když sousední škola / školské zařízení chce v rámci dotačního programu zabezpečit školu např. kamerovým systémem, tak druhá chce kamerový systém a ještě čipový režim. Když chce jedna škola / školské zařízení novou bránu, tak sousední chce bránu s kamerou a ještě peníze na vrátného. Ředitelé podléhají tlakům firem, které školám zabezpečení škol technickými prvky nabízejí.
Firmy,
které posílají své návrhy na zabezpečení škol a školských zařízení, se už od „žďárské tragédie“ předhánějí s megalomanskými projekty. Např. jeden pan ředitel ze základní školy dostal firmou zpracovaný projekt na vpouštění žáků do školy přes biometrický zámek. Ten by žáky denně pouštěl do školy jen na otisk palce. Vůbec nedomyslel to, že každý žák by za sebou musel dveře zavřít, aby se druhý žák mohl do systému přihlásit. Odbavování žáků při vstupu do školy by se nesmyslně protáhlo. S každou změnou žáka či zaměstnance by se musely měnit biometrické údaje ukládané v počítači. Zda by Úřad pro ochranu osobních údajů, zaměstnanci školy a zákonní zástupci nezletilých žáků souhlasili se shromažďováním biometrických údajů, to nikdo neřešil. Jiná paní ředitelka z mateřské školy dostala od firmy nabídku zabezpečit svou školu venkovními neprůstřelnými žaluziemi. Na otázku, jestli by ty žaluzie měla stále stažené, aby plnily svou funkci, nedovedla odpovědět.
Apeluji na používání zdravého selského rozumu: Nedělejme ze škol / školských zařízení nedobytné hrady, nekopejme okolo příkopy, nezvedejme padací mosty. Mysleme.Přizpůsobujme dokumentaci školy, posilujme personální zajištění, školme zaměstnance, děti, žáky i studenty a zabezpečujme školu / školské zařízení technickými prvky v návaznosti na vyhodnocená rizika.