Za kvalitním vzděláváním míříme v Praze 7 přes pravidla tříd

Vydáno:

Naším cílem v Praze 7 je vytváření takového prostředí, které umožní, aby kvalitní výuka a možnost rozvoje v rámci pestrých volnočasových aktivit byly na všech našich školách standardem. Toho nelze dosáhnout, pokud nemáte ve školách pozitivní klima a děti nevedete k tomu, aby se z nich staly morálně silné a zodpovědné osobnosti. Proto jsme iniciovali od začátku letošního školního roku ve všech třídách námi zřizovaných škol zavedení pravidel tříd.

Za kvalitním vzděláváním míříme v Praze 7 přes pravidla tříd
Mgr.
Filip
Kuchař
 
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Naše zaměření se na pravidla tříd nebylo náhodné. Když jsme analyzovali, co spojuje úspěšné a oblíbené školy, které jsme měli možnost navštívit napříč naší republikou, našli jsme pouze tři společné jmenovatele, které všechny tyto školy spojovaly. Jedním z nich byla právě pravidla tříd, která měly tyto školy zavedeny jako nepostradatelnou součást svého každodenního života.
Ani v našich školách v Praze 7 nebyla pravidla tříd něčím neznámým. Problémem ale bylo, že pravidla tříd byla zavedena pouze v některých třídách. Ve školách tak vznikaly ostrůvky s pozitivním klimatem a místa, kde učitelé věčně bojovali s výchovnými problémy. Výsledný efekt pak všem, kdo se pohybují ve školství, může být jasný. Těch pár míst s výchovnými problémy se ale následně ukázalo jako to převažující při utváření názoru rodičovské veřejnosti na školu. Rozhodli jsme se proto podpořit naše ředitele a
zavést pravidla tříd do všech tříd na všech našich školách.
Od samého počátku jsme si byli vědomi toho, že bez nastavení pozitivního klimatu ve školách se nebude moci žádná změna podporující zkvalitňování vzdělávání nebo volnočasové aktivity plně rozvinout. Proto se tento projekt stal
jedním z hlavních pilířů strategie pro kvalitnější vzdělávání, volný čas a vytváření společného komunitního prostoru
v našich školách, která navazuje na dlouhodobou koncepci školství v Praze 7.
První úkol, který jsme si vytyčili, bylo
projednat tento projekt se všemi učiteli.
V přípravném týdnu jsme se sešli ve všech školách s učiteli, kterým jsme projekt představili a diskutovali s nimi o očekávaných přínosech. Velmi jsme ocenili přístup všech učitelů, kdy se diskuse vedly ve věcné rovině. Potěšil nás výsledek těchto setkání, kdy ani na jedné škole jsme se nesetkali s odmítavým stanoviskem k zavádění pravidel tříd. Celé září pak měli třídní učitelé na přípravu třídních pravidel, aby od října mohli společně s žáky s těmito pravidly pracovat.
Nyní po půl roce společně s řediteli hodnotíme
první výstupy projektu.
I když jsme mohli konstatovat, že se klima ve školách zlepšuje, objevilo se pár tříd, kde tato pravidla nemají očekávaný přínos. Zjistili jsme, že problém je v
nedostatečné zkušenosti učitelů
s nastavením a podporou vztahů v třídním kolektivu. Proto v současné době připravujeme sérii školení pro třídní učitele zaměřených na
zvyšování kompetencí v těchto oblastech.
Potvrdilo se nám (ačkoliv jsme teprve na začátku projektu), že pokud není zaveden v celé škole, nikdy nenaplní cíle zaměřené na zlepšení klimatu. Při zavedení z úrovně zřizovatele může projekt podnítit aktivitu i nezúčastněných subjektů v regionu nebo se v již zúčastněných školách může stát impulzem k hledání dalšího uplatnění, jak jsme se s tím setkali u nás v Praze 7. Velmi nás potěšilo, když se projekt pravidel tříd začal samovolně šířit, a to zapojením také mateřských škol, ačkoliv pravidla tříd byla primárně připravena pro základní školy. Zároveň nás mile překvapilo, když jsme se setkali v jedné škole s tím, že si učitelé také vytvořili svá „pravidla sborovny“. Ne nadarmo se říká, že kdo si hraje, nezlobí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí