Webové stránky KamiNet pomáhají s integrací

Vydáno:

V současné době pokračuje trend integrovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd a věnovat jim individuální péči. Podle statistické ročenky z roku 2009/10 bylo na našich základních školách 32 713 žáků se specifickými poruchami učení, což jsou 4 % všech žáků základních škol.

Webové stránky KamiNet pomáhají s integrací
PhDr.
Kamila
Balharová
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
To není malé číslo, uvážíme-li, že
nejčastěji diagnostikovanou poruchou učení je dyslexie
(porucha čtení), která se však velmi často vyskytuje v kombinaci s dysgrafií (porucha psaní), dysortografií (porucha pravopisu) a ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). Žáci se specifickými poruchami učení (dále jen „SPU“) jsou nejčastěji integrováni do běžných tříd. Kdo takového žáka ve své třídě má, ví,
že integrace s sebou přináší řadu problémů, i když zůstává neoddiskutovatelným faktem, že
pro ostatní spolužáky je velmi přínosné zvyknout si a akceptovat odlišnosti těchto spolužáků. Pomáhá jim to následně i chápat a lépe akceptovat odlišnosti nás všech.
Když jsem se s integrací
žáků se SPU
setkala poprvé, přemýšlela jsem o tom,
jak je mám učit
. V té době vznikl projekt INDOŠ – Internet do škol. Škola, na které jsem v té době učila, získala počítačovou učebnu a já
jsem se začala učit psát v html kódu a vytvářet testy na internetu.
Pravidelně jednou týdně jsem s každou třídou chodila v hodinách českého jazyka do počítačové učebny. Zde jsem pak mohla zadávat různé úkoly podle potřeb žáků, ať už byli integrováni či nikoli. Pro rodiče jsem na internetu zveřejňovala plány výuky a dlouhodobé úkoly.
Později se podařilo postupně získávat do každé třídy jeden počítač včetně připojení na internet. To byl další velký pokrok, který mi umožňoval využívat vytvořené testy. Postupně tak vznikly webové stránky, které jsem nazvala
KamiNet, a testy jsem začala doplňovat i pravopisnými pravidly a přehledy mluvnice. Jedná se o
stránky, které jsou určeny jako pomoc při výuce především českého jazyka žáků se SPU.
Od roku 2002, kdy vznikly, se rozrůstají,
v současné době obsahují
tři základní části –
češtinu, angličtinu a nápravná cvičení.
Každá z těchto částí KamiNetu obsahuje
především různé druhy testů.
V tomto příspěvku se budu věnovat části nazvané
čeština. Ta obsahuje
testy vhodné pro 2.–9. třídu, které jsou přizpůsobené rozsahem i zaměřením žákům se SPU.
Jsou rozdělené do tří základních oblastí –
pravopis, mluvnice a literatura.
Pravopis je doplněn i zjednodušeným výkladem pravidel v návaznosti na testy, u mluvnice se pak jedná spíše o „taháky“ – tabulkové připomenutí mluvnických pojmů.
Výsledky pravopisných i mluvnických testů lze zasílat na libovolnou emailovou adresu, což umožňuje samostatnou práci dítěte v hodině, stejně tak i doma. Protože každá ze SPU má svá specifika, snažila jsem se KamiNet vytvářet tak, abych jich zohlednila co nejvíce. Tyto stránky mi následně pomáhají řešit problémy nejen žáků se SPU. Různé způsoby využití těchto stránek se snažím popsat v následujícím textu.
ŽÁCI SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ
V mnoha vyučovacích hodinách
pracuje integrovaný žák společně s celou třídou. Jsou však situace, kdy potřebuje procvičit jinou dovednost než ostatní žáci.
Pak mohou pomoci právě webové stránky KamiNet. Zatímco žáci budou např. samostatně vypracovávat cvičení, které mají opsat a doplnit větší množství pravopisných jevů, může integrovaný žák plnit podobné úkoly. Stačí, když mu učitel zadá, které testy má vypracovat a na jakou adresu má zaslat výsledky.
Náměty na práci s KamiNetem jsem zveřejnila na www.kamilabalharova.wz.cz a najdete je v záložce „Metodiky“.
Žák s poruchou pozornosti
Nedokáže se soustředit delší čas, potřebuje rychlejší zpětnou vazbu, mnohdy pracuje rychle a zbrkle.
VKamiNetu má pro něj učitel připravené testy, které jsou omezené rozsahem. Obvykle mají cvičení 10 úkolů, ta náročnější pak 20.Po vyplnění testu následuje ihned vyhodnocení.
V procvičovacích testech se žák dozví, kde udělal chybu, a může si ji opravit, ve zkoušecích testech se dozví procento úspěšnosti.
Žák s poruchou pozornosti kombinovanou s hyperaktivitou často pracuje sice velmi rychle, ale s množstvím chyb. Ostatní žáci ještě nemají hotový zadaný úkol, a on už hlásí splnění úkolu. Klidně nechám takového žáka udělat cvičení ještě jednou (aby si špatné výsledky mohl opravit) a i tyto výsledky zahrnu do hodnocení. Zohledním tak jeho výkyvy ve výkonnosti. Mnohdy jsou totiž druhé výsledky výrazně lepší.
Žák s dyslexií
Potřebuje různě upravený text (Balharová 2010, British Dyslexia Association 2008). Některým pomáhá:
 
větší velikost písma než v učebnicích,
 
větší mezery mezi řádky,
 
očíslované jednotlivé úkoly,
 
bezpatkový typ písma,
 
možnost barevného pozadí ve světlém odstínu a k němu kontrastní tmavé písmo.
Mnoho z těchto potřeb lze zajistit nastavením internetového prohlížeče, přesto je na KamiNetu nastavena možnost přebarvení.
K lepší orientaci v textu přispívá vyznačení některých slov tučně.
Protože nejhůře se žákům s dyslexií čte text psaný kurzívou a podtrženě, není používán ani na KamiNetu. Podtržení nepoužívám ani u odkazů, přestože tím porušuji webový standard.
Žák s dysgrafií
Po tomto žákovi může mít učitel, ale i sám žák, problém něco přečíst. Většina testů na KamiNetu má výběr z možností, jen u některých testů se dopisuje.
Psaní na klávesnici se čte mnohem lépe než rukopis žáka s těžkou dysgrafií.
Navíc žák se může soustředit na prověřované učivo a nevyčerpává se úsilím něco napsat tak, aby to učitel i on sám po sobě přečetl. Žák je pak hodnocen za skutečné znalosti a vědomosti.
Žák s dysortografií
Je schopen podávat lepší výsledky, pokud jsou úkoly na prověřování pravidel zaměřeny na jednu konkrétní dovednost.
Teprve až tuto dovednost zautomatizuje, je vhodné zařazovat kombinace prověřovaných úkolů.
PŘÍCHOD NOVÉHO ŽÁKA, ZAPOMÍNÁNÍ UČIVA
Nikdo z nás nemá dokonalou
paměť
a nepamatuje si všechno. U žáků si však zoufáme, že už zase zapomněli to, co jsme je učili v minulém školním roce.
Problém
také
nastává s příchodem nového žáka,
který se vyučoval podle jiného školního vzdělávacího programu (dále jen „ŠVP“) a ještě neprobíral něco, co my už máme probrané. I v těchto případech
může KamiNet pomoci.
U pravopisu pro pokročilé (od 3. třídy) najdou rodiče i učitelé zjednodušený výklad základních pravidel pravopisu a odkaz, kde najdou na internetu kompletní pravidla českého pravopisu.
V mluvnici jsou testy doplněny přehledy učiva, které osvěží paměť.
Navíc výsledky fialových testů a cvičení na pravopis lze zasílat na libovolnou adresu.
Učitel tedy může kontrolovat, zda žák, kterému naplánoval, jak si učivo procvičí, pokračuje v plnění úkolu.
DLOUHODOBÁ NEPŘÍTOMNOST Z DŮVODU NEMOCI
Ve své praxi jsem čas od času narazila na dítě, které bylo velmi často nemocné.
Když nastoupil takovýto žák po nemoci do školy, bylo potřeba dohonit mnoho zameškané látky, a to z mnoha předmětů. Tato stresující situace mnohdy zapříčinila pokračování zdravotních problémů.
Proto jsem se snažila domlouvat s rodiči takového žáka, zda by nebylo možné sestavit plán učiva na doma alespoň z českého jazyka. Domlouvali jsme se na elektronické komunikaci, já jsem rodičům napsala, jaké učivo v současnosti probíráme, kde ho najdou v učebnici a kde jsou k tomu testy na KamiNetu. Úkolem žáka bylo procvičit si učivo na testech označených modrým odkazem, které ukazují, kde žák udělal chybu, a může si ji opravit. Pokud něčemu nerozuměl, mohl žák nebo rodiče napsat a požádat o vysvětlení konkrétního problému.
Po procvičení bylo jeho úkolem vypracovat fialové testy a zaslat mi je. Tak jsem měla alespoň nějakou zpětnou vazbu, že učivo procvičuje, zda ho chápe a nedělá v něm příliš chyb.
Fialové testy totiž před odesláním neukazují procento úspěšnosti, to se žák dozví až v okamžiku, kdy je test odeslán a chyby si již nemůže opravit.
ŠKOLY PŘI NEMOCNICÍCH, OZDRAVOVNÁCH, LÁZNÍCH
Školy při těchto institucích řeší pravidelně problém,
jak zorganizovat výuku žáků z různých ročníků a škol s různě nastavenými ŠVP.
Učitelé jim sice pošlou seznam probraného učiva i učivo plánované na dobu nepřítomnosti žáka, ale kvůli množství různých učebnic i různému časovému rozložení učiva ve ŠVP je velmi obtížné vyučovat žáky frontálně.
V podstatě je nutné jim připravovat samostatnou práci a snažit se stihnout se všem aspoň trochu individuálně věnovat a vysvětlit učivo.
Pro tyto instituce mohou být mé stránky užitečné v tom směru, že obsahují učivo češtiny, tedy hlavně procvičení a testy, a to v rozsahu od 2. až po 9. ročník.
Mohou tak sloužit jako procvičování učiva, když vyučující potřebuje vysvětlit látku jinému žákovi.
ŽÁCI S JINÝMI SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
V současnosti naše škola integruje nejen žáky se SPU, ale i žáky s lehkým mentálním postižením (dále jen „LMP“) a s poruchou sluchu. I v jejich výuce se uplatní KamiNet. Asistenti pod vedením učitele hravou formou procvičují se svými svěřenci učivo dané ŠVP pro žáky s LMP.
Žáci s poruchou sluchu nejsou schopni ani s naslouchátkem psát diktát. Tato forma prověřování učiva je pro ně naprosto nevhodná.
Při doplňování se nemusí soustředit na mnohdy nepřesný sluchový vjem, a proto mohou být úspěšnější. I přes pokrok při zdokonalování přesnosti naslouchátek dochází k různým sluchovým nepřesnostem, a následně pak chybám v písemném, ale i řečovém projevu. Moje zkušenost ukazuje, že úkoly zadávané zrakovou cestou jsou pro žáka s tímto problémem výhodnější.
Webové stránky KamiNet najdete na internetové adrese www.kaminet.cz. Kreativní učitel jistě najde další možnosti, jak tyto stránky využít ve výuce.
LITERATURA
 
BALHAROVÁ, K. [on line].
KamiNet.
Dostupné na: http://www.kaminet.cz [cit 15. 4. 2011]
 
BALHAROVÁ, K. Specifické poruchy učení, typografie a KamiNet. In: Škola jako místo setkávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 987-80-7308-310-6.
 
British Dyslexia Association [on line]. Dyslexia Style Guide. Bracknell. Dostupné na: http://www.bdadyslexia.org.uk/extra352.html [cit 2. 2. 2008]

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Na co se zaměřit při výběru školní Wi-Fi?
Defacement webových stránek
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?
Komunikace školy s veřejností na internetu a uživatelské testování www stránek
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Online výuka
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí