Vzdělávání v oblasti etické výchovy

Vydáno:

Česká školní inspekce se ve školním roce 2015/2016 věnovala kromě jiného také vzdělávání v oblasti etické výchovy. Tematická inspekční činnost byla realizována v podobě inspekčního elektronického zjišťování, kterého se zúčastnilo 1 192 mateřských škol, 940 základních škol a 308 středních škol včetně víceletých gymnázií, a prezenční inspekční činnosti, která byla realizována na vzorku 92 základních a 22 středních škol. Podrobnosti o přípravě, průběhu i výsledcích této tematické inspekční činnosti jsou uvedeny v souhrnné tematické zprávě, která je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce. Rámcové shrnutí nabízíme v následujícím článku.

 

Vzdělávání v oblasti etické výchovy
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
ZAMĚŘENÍ INSPEKČNÍ ČINNOSTI
V rámci inspekční činnosti v mateřských školách Česká školní inspekce především zjišťovala, jaká témata etické výchovy jsou v nich zařazována a zda učitelé absolvovali nějaké další DVPP v oblasti etické výchovy. V základních a středních školách pak Česká školní inspekce sledovala, zda školy mají etickou výchovu zavedenu (případně do kterých předmětů nebo vzdělávacích oblastí), jaká témata etické výchovy do vzdělávání zařazují, jaké výukové metody a formy jsou při etické výchově využívány, jaké učební pomůcky a materiály učitelé využívají, kolik žáků se výuky účastní, jaké jsou
aprobace
pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání v oblasti etické výchovy, a zda v uplynulém školním roce absolvovali učitelé nějaké tematicky zaměřené DVPP. Rovněž bylo zjišťováno, v jaké míře využívají školy programy a projekty nabízené externími organizacemi.
Předškolní vzdělávání
Přestože etická výchova není v RVP PV přímo vymezena, prolíná se většinou vzdělávacích oblastí (zejména oblastmi Dítě a ten druhý a Dítě a společnost). Důraz je kladen na to, aby děti dodržovaly pravidla soužití s ostatními dětmi a dospělými lidmi, aby byly ohleduplné a respektovaly ostatní. Tyto oblasti dále rozvíjejí prosociální cítění (např. pomoc druhým), učí je správné komunikaci a předcházení konfliktům a poskytují základy rozvíjené následně v základní škole.
I když pouze dvě pětiny ředitelů mateřských škol jsou seznámeny s obsahem doplňkového předmětu etická výchova v základních školách, téměř všechny mateřské školy (96,3 % škol) zařazují do činností s dětmi některá ze stěžejních témat etické výchovy, která jsou vymezena v RVP ZV.
Skoro všechny mateřské školy zařazují do výchovy dětí témata Mezilidské vztahy a komunikace; Prosociální chování v osobních vztazích; Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství; Ochrana přírody a životního prostředí a Rodinný život. Naopak s ohledem na věk dětí nejméně často mateřské školy začleňují do jejich výchovy témata Sexuální zdraví a Duchovní rozměr člověka. Pouze přibližně v šestině škol učitelé ve školním roce 2014/15 absolvovali nějaké DVPP zaměřené na oblast etické výchovy.
Základní vzdělávání
Od 1. září 2010 byl zařazen do RVP ZV doplňující vzdělávací obor etická výchova, který rozvíjí sociální dovednosti zaměřené nejen na vlastní prospěch, ale také na prospěch jiných lidí a celé společnosti, na samostatné pozorování s následným kritickým posouzením a vyvozením závěrů pro praktický život, samostatnost při hledání vhodných způsobů řešení problémů, správné způsoby komunikace, respekt k hodnotám, názorům a přesvědčení jiných lidí, schopnost vcítit se do situací ostatních lidí, pozitivní představu o sobě samém a schopnost účinné spolupráce.
Graf 1
Seznámení s obsahem doplňkového předmětu etická výchova v základních školách a zařazení témat etické výchovy do předškolního vzdělávání – podíl škol (v %)
Etickou výchovu lze začlenit také do různých dalších vzdělávacích oblastí – Jazyk a jazyková komunikace; Člověk a jeho svět; Člověk a společnost; Člověk a příroda; Člověk a kultura; Člověk a zdraví – a do dalších doplňujících vzdělávacích oborů. Etická výchova má za cíl především naučit žáky navazovat a rozvíjet uspokojivé vztahy, vést žáky k ovládání vlastního chování, rozvinout u žáků schopnost vcítit se do situací ostatních lidí a respektovat vzájemné odlišnosti.
Více než třetina základních škol nemá zařazenu etickou výchovu v ŠVP. Více než polovina z nich nezavedla etickou výchovu z důvodu nedostatku časové
dotace
, u škol jen s 1. stupněm je častým důvodem také neproškolenost pedagogického sboru. Přibližně dvě pětiny škol plánují etickou výchovu v budoucnu zavést (nejvíce z nich předpokládá její zavedení od školního roku 2017/18), a to v podobě integrace témat etické výchovy do několika jiných předmětů.
Základní školy, které již mají etickou výchovu zařazenu v ŠVP, ji mají nejčastěji integrovánu do jednoho či několika jiných předmětů, a to jak na 1., tak i na 2. stupni. Ve školním roce 2015/2016 se ve většině základních škol účastní etické výchovy více než 90 % žáků (91,7 % základních škol jen s 1. stupněm, 74,2 % plně organizovaných).
Téměř všechny školy zařazují do výuky žáků témata Mezilidské vztahy a komunikace; Prosociální chování v osobních vztazích; Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství, Etické hodnoty; Ochrana přírody a životního prostředí a Rodinný život. Naopak méně než polovina škol využívá téma Duchovní rozměr člověka. Na školách jen s 1. stupněm poměrně méně často vzhledem k věku žáků zařazují téma Sexuální zdraví (23,4 % škol, oproti 83,8 % plně organizovaných škol). Pro výuku témat etické výchovy učitelé nejčastěji využívají řízený rozhovor, diskusi a výklad, vysvětlování a vyprávění, z pomůcek nejvíce pracují s učebnicemi, knihami a publikacemi, příručkami a pracovními listy. Používané metody, formy a pomůcky odrážejí charakter této vzdělávací oblasti.
Tabulka 1
Ve kterých oblastech vnímáte zavedení etické výchovy jako pozitivum pro školu? – podíl učitelů (v %)
I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I
Oblat
                             I     ZŠ jen    I   ZŠ plně     I Celkem I I                                   I s 1. stupněm  I organizovaná  I        I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I celkové zlepšení klimatu školy    I     82,6      I     78,3      I  79,3  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení vztahů mezi žáky         I     82,6      I     87,0      I  85,9  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení vztahů školy s rodiči,   I               I               I        I I potažmo veřejností                I     30,4      I     49,3      I  44,6  I I ----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení vztahů mezi zaměstnanci  I               I               I        I I školy                             I     30,4      I     44,9      I  41,3  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení komunikace mezi školou   I               I               I        I I a rodiči                          I     43,5      I     46,4      I  45,7  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení komunikace mezi          I               I               I        I I zaměstnanci školy                 I     26,1      I     31,9      I  30,4  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zlepšení komunikace mezi pedagogy I               I               I        I I a žáky                            I     78,3      I     78,3      I  78,3  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I  I  jiné                             I      -        I      4,3      I   3,3  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I I zavedení etické výchovy pozitiva  I               I               I        I I nepřineslo                        I      4,3      I      5,8      I   5,4  I I-----------------------------------I---------------I---------------I--------I 
Významným zjištěním jsou názory učitelů na pozitivní přínos zavedení etické výchovy pro zlepšení klimatu škol. Většina oslovených učitelů uvádí, že po zavedení etické výchovy ve škole se zlepšily vztahy mezi žáky a také celkové školní klima. Pouze minimum učitelů si myslí, že zavedení etické výchovy do výuky nepřineslo žádné pozitivum.
Ve více než třech pětinách škol vyučuje etickou výchovu nejméně jeden učitel bez specifického vzdělání v této oblasti a pouze šestina učitelů ve školním roce 2014/2015 absolvovala DVPP zaměřené na oblast etické výchovy. Zejména v případech, kdy školy využívají průřezový charakter etické výchovy, nemají pedagogové bez absolvování příslušných kurzů potřebné souvislosti s obsahem tohoto komplexního tématu, jak je vymezeno v RVP. Tyto skutečnosti potvrzují nejčastější potřebu ředitelů pro zlepšení kvality výuky témat etické výchovy, což je rozšíření nabídky dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, školení a seminářů zaměřených na metodiku výuky témat etické výchovy. Dále pětina ředitelů za vhodný prostředek ke zkvalitnění výuky v této oblasti považuje větší výběr metodických materiálů a učebnic vztahujících se k etické výchově.
Jako vhodný prvek s pozitivním dopadem je třeba zmínit pravidelně vyhlašovaný rozvojový program MŠMT na podporu implementace etické výchovy do vzdělávání v základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií.
Střední vzdělávání
Etická výchova se na gymnáziích obdobně jako u základního vzdělávání prolíná více vzdělávacími oblastmi (Jazyk a jazyková komunikace; Člověk a společnost; Člověk a zdraví; Člověk a příroda apod.). Na středních odborných školách je etická výchova začleňována například do vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace; Společenskovědní vzdělávání; Vzdělávání pro zdraví, Odborné vzdělání. Etická výchova pomáhá zlepšovat celkovou atmosféru na školách, učí žáky navazovat a rozvíjet vztahy, respektovat vzájemné odlišnosti a pomáhat druhým. Dále etická výchova u žáků rozvíjí schopnosti aktivně a tvořivě ovlivňovat měnící se životní a pracovní podmínky a vede žáky ke kritickému vnímání vlivu vzorů při vytváření vlastního názoru.
Více než šestina středních škol nemá zařazenu etickou výchovu v ŠVP. Více než tři pětiny z nich nezavedlo etickou výchovu z důvodu nedostatku časové
dotace
. Více než čtvrtina škol chce etickou výchovu v budoucnu zavést.
Střední školy, které již mají etickou výchovu zařazenu v ŠVP, ji mají nejčastěji integrovánu do jednoho či několika jiných předmětů. Ve školním roce 2015/2016 se v necelé polovině škol účastní etické výchovy více než 90 % žáků. Pro výuku témat etické výchovy učitelé nejčastěji využívají výklad, vysvětlování a vyprávění, častou metodou je také řízený rozhovor a diskuse. Z pomůcek jsou nejčastěji využívány učebnice, knihy, publikace, příručky a různé audiovizuální pomůcky.
Graf 2
Změnilo se chování a jednání žáků v důsledku zavedení etické výchovy? – podíl učitelů (v %)
Většina oslovených učitelů si myslí, že po zavedení etické výchovy na škole se zlepšily vztahy mezi žáky a komunikace mezi pedagogy a žáky. Jako největší změny v chování a jednání žáků po zavedení etické výchovy do výuky vnímají učitelé to, že se žáci vzájemně více tolerují a jsou otevřenější ve svých názorech. Pouze 4,5 % učitelů žádnou změnu v chování žáků nepociťuje.
Situace v kvalifikaci učitelů etické výchovy je na středních školách lepší než na základních školách. V necelých 30 % škol je výuka zajištěna pouze učiteli, kteří neabsolvovali žádné vzdělávání v oblasti etické výchovy (tato situace se vyskytuje na více než polovině základních škol). Obdobně jako u základních škol pouze necelá šestina učitelů ve školním roce 2014/2015 absolvovala DVPP zaměřené na oblast etické výchovy, což nezajišťuje komplexní výukové pojetí tohoto průřezového tématu.
Pro zlepšení kvality výuky témat etické výchovy by ředitelé nejčastěji uvítali větší výběr kvalitního metodického materiálu a učebnic. Pouze necelá pětina ředitelů by si pro své pedagogy přála širší nabídku DVPP, školení a seminářů v oblasti etické výchovy. Tuto skutečnost uvedlo necelých 30 % ředitelů základních škol, což koresponduje s vyšší kvalifikovaností pedagogů na středních školách než na základních školách.
Poznámka
Pedagogové všech stupňů škol mají o etické výchově mnohdy představu, která je odlišná od koncepce etické výchovy uvedené v RVP, kde je obsahově i stylem výuky pojata komplexně a vyžaduje systematický přístup. Školy si však většinou vybírají pouze některá témata bez vzájemné návaznosti, čímž se snižuje účinek na pozitivní formování jedince a rozvoj měkkých dovedností, které má etická výchova přinášet.
DOPORUČENÍ
S ohledem na výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje posilovat průřezové pojetí etické výchovy v příslušných vzdělávacích oblastech dle RVP, posilovat prožitkové formy vzdělávání dětí a žáků s cílem osvojení a upevnění hodnotového systému dětí a žáků, využívat komplexnosti témat etické výchovy v jejím promítnutí do širokého spektra školních i mimoškolních vzdělávacích aktivit, začleňovat témata etické výchovy do pregraduální přípravy učitelů a podporovat DVPP v tématech etické výchovy.