Vzdělávací projekty a jejich rizika

Vydáno:

Tým Fakulty ekonomické ZČU v Plzni řešil v letech 2012-2013 projekt TA ČR Omega, č. TD010228: Prevence rizik a zvýšení efektivnosti realizace vzdělávacích projektů v regionálním školství. Hlavním cílem bylo na základě výzkumu rizik a stavu implementace vzdělávacích projektů v regionech v ČR zpracovat analýzu rizik těchto projektů a vytvořit speciální software (e-learningový kurz), který bude sloužit jako nový nástroj a servis všem, kteří se zabývají vzdělávacími projekty. Pilotní verze výstupního metodického materiálu vám již může sloužit a je dostupná na http://home.zcu.cz/~leger/Modul/.

Vzdělávací projekty a jejich rizika
doc. PaedDr.
Ludvík
Eger
CSc.
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni
ÚVODEM K VÝZKUMU
Je evidentní, že
projektová činnost
našich škol se zejména v posledních letech rozšířila tak, jak ještě před rokem 2000 málokdo předpokládal. Významné je zapojení škol do tzv. vzdělávacích projektů EU, které jsou nyní koordinované Národní agenturou pro evropské vzdělávací projekty (NAEP). Jedná se zejména
o programy Comenius, Leonardo, e-Twinning
aj. Velkou, ale i komplikovanou a náročnou příležitostí jsou projekty podporované Evropskými strukturálními fondy (ESF). V neposlední řadě vzrostl i počet projektů podporovaných kraji, obcemi, ale i jinými nadacemi a subjekty.
Lidé ve vedení našich škol získali v posledních letech mnoho pozitivních, ale někdy i negativních zkušeností v oblasti řízení projektů. Naše fakulta se zaměřuje na
projektový management
přípravou odborníků v oboru Systémy projektového řízení a několik expertů se od roku 1996 zapojuje i do oblasti
rozvoje a školení managementu škol.
Bylo proto přirozené, že na základě těchto zkušeností a kontaktů byl vypracován a realizován projekt, který umožnil shrnout a analyzovat poznatky ze vzdělávacích projektů zejména
ze středních škol v 9 krajích ČR.
V rámci realizovaného výzkumu jsme navštívili
118 subjektů
a analyzovali zkušenosti ze
300 vzdělávacích projektů.
Na tomto místě bychom rádi poděkovali také
odborům školství krajských úřadů
za kooperaci, ale zejména
vedení mnoha škol
a školských zařízení, která se podílejí na vedení projektů, a v neposlední řadě i odborným učitelům, kteří vystupovali jako projektoví manažeři řady projektů, za ochotu a předání zkušeností. Ty jsou nyní shrnuty jednak
ve výzkumné zprávě
a jednak jsou zpracovány v užitečné podobě i pro odbornou veřejnost, a to ve formě
web based training
(stručně řečeno se jedná o dostupný e-learningový kurz na výše uvedené adrese).
SOFTWARE PRO VÁS
Technologická agentura ČR umožnila aplikovaným výzkumem vytvořit výše uvedený
kurz pro řízení rizik vzdělávacích projektů
v ČR pro vedení škol. Nejedná se o obvyklý e-learningový kurz, ale spíše
o pomocný nástroj
pro řešení rizik vzdělávacích projektů.
Jsme si vědomi toho, že existují managementy škol, které již v podstatě profesionálně řídí projekty a mají bohaté zkušenosti, případně dokonce již i absolvovali speciální kurzy atd. Pro ně může být software (e-learningový kurz) jen určitým zopakováním či potvrzením si toho, jak to dělají a zda postupují správně. Nicméně i pro ně je zde přidaná hodnota v tom, že si své zkušenosti mohou
porovnat s kumulovanou zkušeností
řady jiných subjektů a regionů a navíc
v systematickém zpracování
dle teorie projektového managementu. Nástroj ovšem mohou plně využít pro školení dalších učitelů, kteří nemají takové zkušenosti a chtějí také zkusit vést například menší vzdělávací projekt své školy.
Pro vedení škol, která zatím nemají příliš velké zkušenosti s řízením vzdělávacích projektů, a pro učitele nově se připravující například na funkci zástupce ředitele či pro učitele (projektové manažery), kteří vedou nebo chtějí vést vzdělávací projekty, je uvedený nástroj ve formě
e-learningového kurzu
specifickou, jedinečnou příležitostí, jak získat mnoho užitečných informací a námětů na jednom místě ve vhodné formě.
JAK SOFTWARE – KURZ VE FORMĚ WEB BASED TRAINING – FUNGUJE?
Z pohledu uživatele je to velmi jednoduché. Potřebujete jen
počítač připojený k internetu a instalovaný prohlížeč
(pro některé doplňky i možnost prohlížení Flash, PDF a Excel souborů, ale i to je dnes v podstatě standard). Vlastní kurz najdete na
http://home.zcu.cz/~leger/Modul/.
Ovládání je intuitivní a navíc na prvních dvou obrazovkách najdete poznámky k účelu, metodice (zpracování jako distanční text), k aktivitám a self-testům. Je zde samozřejmě i vyhledávání a možnost rychlého posunu v obsahu linkami v levém menu.
Velmi hodnotnou a v praxi použitelnou částí jsou
stránky zaměřené na rizika vzdělávacích projektů
a zejména pak vysvětlení postupu ke katalogu rizik a vlastní katalog rizik. Katalog byl vytvořen právě na základě získané koncentrované zkušenosti z praxe našich škol. Je připraven i v Excelu pro stažení a můžete jej využít i s dalšími úpravami, které si dále vytvoříte pro vaši projektovou činnost.
Pro možnost
práce offline
je na první stránce odkaz na PDF soubor, kde si můžete vytisknout základní stránky kurzu a takto je i s katalogem rizik také používat. V PDF verzi nejsou samozřejmě stránky se zpětnou vazbou, tj. self-testové interaktivní položky v kurzu a interaktivní závěrečný kontrolní list.
DALŠÍ MOŽNOSTI
Náš tým plánuje v kooperaci s odbory školství krajských úřadů nabídnout základní ukázku softwaru při poradách ředitelů škol v jednotlivých krajích koncem tohoto roku.
Bude také připravena
verze na CD
a bude krajům, ale i centrům, které se zabývají školským managementem, předána pro další využití v přípravě managementu našich škol a školských zařízení.
Software chceme stále inovovat, a pokud obdržíme další podněty z praxe, určitě tak učiníme nejprve alespoň na webových stránkách.
Věříme, že se nám i díky mnoha ochotným ředitelům, jejich zástupcům a učitelům, kteří vedou projekty, podařilo vytvořit užitečný výstup aplikovaného výzkumu, jenž bude přínosný pro praxi a zejména včas a preventivně pomůže zvládat rizika vzdělávacích projektů.
Případnou konstruktivní zpětnou vazbu je možné zasílat autorovi článku na mail:
leger@kmo.zcu.cz.