V důsledku zvyšujících se nároků na žáky jsou logicky kladeny vyšší nároky i na profesi pedagogických pracovníků. Kromě kvalitní výuky by měli být schopni žákům předat obecně uznávané hodnoty, uvědomovat si jedinečnost osobností žáků a přistupovat individuálně k jejich vzdělávacím potřebám.
Vzdělávací program pro pedagogické pracovníky
„Syndrom CAN a kompetence pracovníků škol“
Mgr.
Radka
Dydňanská
projektová manažerka v organizaci IREAS, o. p. s.
K tomu je také zapotřebí být empatický a všímat si změn v projevech chování žáků. Není jednoduché naplnit všechna tato očekávání ani tehdy, pokud je třídní klima v pořádku, natož tehdy, je-li narušené podezřením či prokázáním
syndromu CAN
(soubor projevů týraného, zneužívaného nebo zanedbávaného dítěte).Organizace
IREAS
, Institut pro strukturální politiku, o. p. s., realizuje projekt Syndrom CAN a kompetence pracovníků škol, jehož primárním cílem je vytvoření vzdělávacího programu Kompetence pracovníků škol při podezření na syndrom CAN. Program je akreditován MŠMT v rámci DVPP při časové dotaci 42 hodin.Hlavní myšlenkou programu je jednak seznámit pedagogické pracovníky z mateřských škol a prvního stupně základních škol ve Středočeském kraji se základy problematiky syndromu CAN. Dále pak s jejich kompetencemi při podezření na syndrom CAN a s povinnostmi plynoucími z ohlašovací povinnosti. Partnerem celého projektu je Univerzita Jana Amose Komenského Praha. Úlohou partnera je zde především poskytnout metodickou podporu při vytváření studijních opor a konzultace vzdělávacích postupů.
Inspirací pro nás byla skutečnost omezené nabídky podobně zaměřených programů v rámci DVPP jak školám základním, tak především mateřským.
Při sestavování osnov programu jsme se snažili vyjít vstříc omezeným časovým možnostem pedagogických pracovníků, ale také podpořit moderní vzdělávací metody. Proto byl výše zmíněný
program
rozdělen do třech modulů.I. modul:
je realizován prostřednictvím samostudia e-learningového portálu. Ten se dělí do čtyř základních oddílů – 1. Syndrom CAN, 2. Následky syndromu CAN, 3. Detekce syndromu CAN a komunikace, 4. Kompetence pedagoga a podpora školy. Oddíly jsou dále členěny do kapitol. Účastníci studují téma v době, která jim osobně vyhovuje, celkem mají na prostudování textů dva měsíce. Průvodce studiem jim dělá e-tutor, kterým je paní PhDr. Branislava Marvánová Vargová. Ta také účastníkům zadává úlohy podporující je přemýšlet o tématu a plánovat a definovat své postupy či návrhy postupu při řešení syndromu CAN. Texty jsou spíše teoretického charakteru, ale jsou prokládány kazuistikami a příklady z praxe, které texty oživují a vysvětlují teoretické poznatky na konkrétních situacích.II. modul:
dvoudenní prezenční setkání, které je zaměřeno hlavně na nácvik komunikačních technik a rozbor kazuistik. Lektory jsou odbornice na sociálně-právní ochranu dětí paní Mgr. Kristýna Jůzová Kotalová a psycholožka paní Mgr. Hana Vaníčková.III. modul:
se týká dvou supervizních setkání za účelem nabídnout pedagogickým pracovníkům možnost pod vedením odborníků – supervizora a psychologa – rozebrat situaci, ve které se pedagog nachází a která souvisí s tématem CAN.Nyní je realizován 1. běh vzdělávacího programu. Pedagogové procházejí jeho I. modulem. Zde jsou uvedeny termíny dalších běhů, do kterých je ještě možné se v případě zájmu hlásit.
3. běh:
I. modul 20. ledna – 20. března 2014, II. modul 17.–18. dubna 2014, III. modul termín bude upřesněn4. běh:
I. modul 17. března – 17. května 2014, II. modul 29.–30. května 2014, III. modul termín bude upřesněn5. běh:
I. modul 7. dubna – 7. června 2014, II. modul 12.–13. června 2014, III. modul termín bude upřesněn.Místem konání II. modulů je Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
Program je určen učitelům mateřských škol a prvního stupně základních škol ve Středočeském kraji. Financuje ho Evropský sociální fond a pro účastníky je zdarma. V případě dotazů se můžete obracet na manažera projektu, Mgr. Radku Dydňanskou,
dydnanska@ireas.cz.