Vzdělávací hry pro starší žáky a studenty s dyslexií

Vydáno:

Dyslexie není problém jen žáků na 1. stupni, ale jedná se o celoživotní handicap. Pokud chtějí tito žáci po přechodu na 2. stupeň ZŠ nebo na střední školy nadále zlepšovat své čtenářské dovednosti, mohou kromě čtení procvičovat své percepční schopnosti a odstraňovat jejich deficit na www.dys2.org.

Vzdělávací hry pro starší žáky a studenty s dyslexií
Mezinárodní projekt DYS.2
PhDr.
Kamila
Balharová
 
speciální pedagog, ZŠ Táborská, Praha
Tyto stránky vznikly v rámci projektu DYS 2.0, který navazuje na již úspěšně dokončený projekt GRUNDTVIG EDysgate 2006-2008, a nabízí motivující a stimulující prostředí pro naučení pečlivě vybrané řady známých dovedností důležitých pro mladé dyslektiky. Hlavním účelem použití zde vytvářených vzdělávacích her je rozvoj odborných dovedností, a dokonce
zlepšení čtenářských dovedností.
Vzdělávací hry DYS 2.0 nejsou jako „obvyklé“ hry na internetu pro mládež - a ani by neměly být jako takové prezentovány. Je nutné zdůraznit, že tyto hry jsou koncipovány tak, aby studenti během jejich hraní zdokonalovali své dovednosti Vzdělávací hry je možno přehrávat v osmi jazycích.Jsou určeny pro použití během výuky, ale osobně se mi velmi osvědčily například při plánování náprav. Pro
žáky na 2. stupni ZŠ
ani pro
středoškolské studenty
není totiž k dispozici příliš materiálu s odpovídající náročností. Většinou se jim sice již nechce pracovat na zlepšování svých dovedností, ale pokud je chceme pro nápravu získat, může se nám to podařit právě prostřednictvím práce na počítači, která je „nejméně obtěžuje“.
Výhody těchto her:
 
volně přístupné na internetu,
 
design odpovídající starším žákům a dospívajícím,
 
náročná cvičení zaměřená na rozvoj jednotlivých percepcí,
 
jednoznačné pokyny, které nemusí číst, ale mohou si je nechat přehrát (viz obrázek 2),
 
nejedná se o výuku konkrétního předmětu,
 
velké množství her zaměřených na jednu percepci,
 
hry jsou zaměřené na více oblastí vnímání - rozlišování, paměť, posloupnost,
 
velké množství herních variant.
U některých her je pak možné zvolit i obtížnost ve třech úrovních - od snadné po pokročilou.
Hry procvičují a posilují tyto oblasti:
 
sluchové rozlišování,
 
sluchovou paměť,
 
posloupnost poslechových ukázek,
 
zrakovou paměť,
 
zrakové rozlišování,
 
zrakovou sekvenci,
 
prostorovou orientaci.
V sekci
sluchového vnímání
najdete procvičení intonace, rýmů, reakcí na zvuk, ale i akustické obrazy. Například ve hře Letiště máte v hluku letištního provozu pozorně poslouchat hlášení a rozpoznat zadané slovo. Řazení obrázků a zvuků, přehrávání v pořadí a obrázkové příběhy jsou zaměřené na vnímání posloupnosti.
V sekci
zrakového vnímání
si zahrajete nejen klasické pexeso, kde se obrázky nehýbají, ale i to, ve kterém máte najít dva stejně se měnící obličeje.
Mezi dalšími úkoly najdete obraz v obrazu - tedy výsek v celku - a ten máte správně označit myší, dále pak máte spojovat podle nápovědy jednotlivé body tak, aby vznikl obrázek, navíc si můžete pohrát s ufonštinou či hieroglyfy.
V
prostorové orientaci
najdete například cvičení orientace na osobě, můžete si zatancovat lambadu. To si nejprve poslechnete melodii a podíváte se na pohyb kroků, a následně plníte pokyny tanečního mistra. Jenže ten neřekne, zda jde dáma nebo pán, to vše musí poznat hráč. Také otočná puzzle jsou zajímavější než ta běžná.
Za velký
přínos
těchto webových stránek
pro speciální pedagogy a učitele
považuji
možnost sledování pokroků
studentů a žáků. Na těchto stránkách lze totiž bezplatně založit účet speciálního pedagoga nebo učitele, který tak může sledovat pokroky svých studentů, kterým zřídí přístup.
Pokud si myší najedete na černé nebo modré pole v přehledu, uvidíte i přesný vývoj úspěšnosti ve hře. V prvním sloupečku je uvedeno datum, kdy hru hrál, ve druhém najdete dobu, za jakou hru dohrál, a ve třetím úspěšnost. V přehledu na první pohled vidíte, zda student pracoval, z tabulky úspěšnosti se dozvíte, zda nakonec byl či nebyl úspěšný. Také zjistíte, zda dokáže pracovat systematicky, nebo si ke hrám sedne jednou za čas na delší dobu (nejčastěji těsně předtím, než má jít na konzultaci k vám). To vše z aplikace vyčtete. Pro žáky je podstatně lepší pracovat sice kratší dobu, ale pravidelně, než dlouho, avšak zřídka.
Typů cvičení je mnohem více, než jsem v tomto příspěvku představila, ale zkoumání a objevování nechám na vás čtenářích. Mimochodem - zkuste si některá cvičení udělat. Třeba zjistíte, že by se hodila i vám. Přeji příjemné chvíle při rozvoji vlastních dovedností i při práci s programem.