Vývoj týmu

Vydáno:

V úvodním příspěvku série článků věnované týmům a týmové spolupráci byla vymezena dvě základní možná pracovní seskupení lidí – pracovní skupiny a týmy. Základní odlišností těchto seskupení a zároveň významnou předností týmů je synergie, tedy spolupráce a navazující činnost členů týmu. Spolupráce ale není statická, i ona se musí vyvíjet, a proto je dnešní článek věnován právě zákonitostem vývoje týmu.

Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Vývoj týmu
lze rozdělit do čtyř základních etap:
1.
Vznik týmu
2.
Formování týmu
3.
Výkonnost týmu
4.
Udržení nebo zánik týmu
Vznik týmu
je podmíněn cílem, který má být splněn. Cíl týmu, který obvykle určuje ředitel školy, je vhodné ověřit pomůckou SMART. Písmena této pomůcky představují vlastnosti, které musí cíl mít: S – specifický, konkrétní cíl (organizace vánoční akademie školy), M – měřitelný ( jak zjistit, zda cíl byl splněn – tedy konkrétní obsah), A – akceptovatelný (přijatelný pro realizátory), R – reálný (uskutečnitelný ve stávajících podmínkách) a konečně T – termínovaný (závazný termín přípravy konečného vystoupení). Tento hlavní cíl je obvykle rozdělen do cílů dílčích a jsou popsány jednotlivé činnosti vedoucí k jejich dosažení. K činnostem jsou pak přiřazeni lidé, kteří mají potřebné kompetence a příslušné termíny. Tím se dostáváme k
sestavení plánu, v tomto případě plánu krátkodobého, protože se jedná o jednorázovou akci přechodného týmu.
Pokud se rozhodne ředitel školy ustanovit stálý tým (např. vzdělávací tým učitelů cizích jazyků), je třeba sestavit minimálně střednědobý plán na jeden rok. Střednědobý plán vzdělávacího týmu vychází z plánu školy. Pokud je tedy v ročním plánu školy uvedeno „větší využití ICT techniky“, vzdělávací tým si do svého plánu dá „učitelé využívají minimálně 1x týdně interaktivní tabuli v mediální učebně“ a vedoucí týmu zajistí potřebný rozvrh společně se zástupcem. Pro ředitele školy je důležité si uvědomit, že zatímco v přechodných týmech může určit členy podle jejich kompetencí a svého uvážení, ve stálých vzdělávacích týmech tomu tak není, členství je určeno aprobací jednotlivých členů. Malý manévrovací prostor zůstává pouze v propojení – na 1. stupni je to spojení ročníků (nevyhovující 1. + 2. třídy lze oživit přidáním 3. ročníku), na druhém stupni je možné rozmělnění (např. vzdělávací tým jazyků rozdělit na český jazyk a cizí jazyky). V první etapě vývoje týmu, vzniku týmu, se z hlediska jeho řízení jedná
o stanovení cíle, sestavení plánu k dosažení cíle a volbu členů týmu.
Z hlediska sociálního se utváří vzájemné vztahy, v případě většího týmu mohou vznikat i podskupiny snažící se o získání mocenského vlivu.
Formování týmu
je kritickou etapou mezi vznikem týmu a naplněním cíle. Začíná diskuze okolo způsobu dosažení cíle, členové týmu porovnávají své činnosti v rámci týmu i činnosti ostatních, může dojít i ke zkoumání „míry zátěže“. Členové týmu se začínají vymezovat nejen v rámci svých schopností, ale také v rámci svého postoje přispět k dosažení cíle.
Ideálem jsou samozřejmě pracovníci s příznivými postoji a dostatečnými schopnostmi, tedy ti, kteří chtějí práci vykonávat a navíc pro ni mají i předpoklady. Další poměrně schůdnou variantou jsou pracovníci s příznivými postoji ale nedostatečnými schopnostmi – pokud mají vnitřní motivaci, svoji neznalost mohou dohnat patřičným vzděláváním. Ač se to na první pohled nezdá, dobrou variantou jsou i učitelé neschopní a neochotní – do přechodných týmů je nemá smysl zapojovat, ve stálých vzdělávacích týmech sice být musí, ale z hlediska zajištění kvalitní výuky je nutné hledat cesty pro jejich odchod. Nejzáludnější je skupina schopných pracovníků s nepříznivými postoji. Jsou to pracovníci stojící v opozici proti všemu a je těžké s nimi vyjít.
Ve fázi formování týmu je také důležitá
motivace.
Vzhledem k tomu, že cíl ještě není splněn, jedná se z hlediska motivačního spíše o
zajištění podmínek pro činnost týmu
(prostor a čas ke scházení, nepřetěžování dalšími úkoly, úplná informovanost), ale také o průběžné sledování činnosti týmu ředitelem školy, poskytování zpětné vazby a ocenění dosavadní práce. Protože je tato etapa nejvíce náchylná ke vzniku konfliktů, je v týmu důležitá přítomnost člověka, který umí „obrousit hrany“, a předejít tak konfliktům nebo je utlumit už v počátcích. Úkolem ředitele školy je v této fázi kromě zajištění informovanosti a zpětné vazby především
podpora vedoucího týmu.
Výkonnost týmu
představuje dosažení cíle a zároveň vrchol činnosti týmu. Dosažení cíle nemusí být jednorázová záležitost (jako v našem případě uskutečnění vlastního vystoupení), ale může jít i o průběžné naplňování dílčích cílů.
Dílčí cíle
jsou důležité především pro stálé týmy, protože jejich činnost probíhá během celého školního roku a obvyklý hlavní cíl „uskutečňování výchovy a vzdělávání podle školního vzdělávacího programu“ musí být konkretizován pomocí dílčích cílů. Paradoxem je, že z hlediska vedení lidí je tato etapa pro ředitele nejméně náročná – pokud správně stanovil cíl, vybral vhodné členy a průběžně sledoval formování týmu, je pak sledování výkonnosti týmu „třešničkou na dortu“.
Poslední etapou je udržení týmu, vyjma případu, kdy se jedná o časově omezenou činnost, což je případ přechodných týmů. Nicméně je na zvážení ředitele, zda přechodný tým, který se osvědčil, nevyužije pro další cíle – např. tým, který úspěšně realizoval vánoční akademii, lze využít i pro organizaci Dne otevřených dveří. V takovém případě je nutné práci týmu náležitě ocenit a své záměry jeho členům sdělit.
Ocenění
samozřejmě nastává i u stálých, obvykle vzdělávacích týmů, které ve své činnosti budou kontinuálně pokračovat. Připomeňme si Adamsovu teorii spravedlivé odměny a to, že ocenění (zvláště finanční odměnu) stanovujeme vždy po detailním zjištění přispění členů týmu k naplnění cíle. Postoj „vedoucí 2x tolik než ostatní“ není vždy spravedlivý!
V následující kapitole naší série o týmech se budeme věnovat záležitostem, které přispívají k úspěšnému fungování týmu.
ZDROJE:
 
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2448-5.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP