Využití vzdělávacích programů EU

Vydáno: 11 minut čtení

Jednou z hlavních priorit Evropské unie v souvislosti s prosazováním znalostní společnosti je vzdělávání. Vstupem České republiky do EU dne 1. května 2004 získala ČR možnost plně se zapojit do všech aktivit a iniciativ v oblasti vzdělávání, odborné přípravy, do komunitárních programů zaměřených na podporu rozvoje systémů vzdělávání a odborné přípravy a spolupráci mezi vzdělávacími institucemi jak mezi členskými státy EU, tak i s institucemi ze třetích zemí, a to prostřednictvím vzdělávacích programů.

Využití vzdělávacích programů EU
 
Miroslava
Strakatá
 
ředitelka MŠ Maršovice a studentka 3. ročníku SMG
Do roku 2007 zastřešovala vzdělávací programy EU Národní agentura programu Socrates. V listopadu 2006 schválila Evropská rada a Evropský parlament nástupce programu
Socrates
Program celoživotního učení
(LLP – Lifelong Laerning Programme), jenž byl slavnostně zahájen v květnu 2007 v Berlíně a byl určen na období 2007–2013. Díky této nové generaci programu vznikla současně
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy
(Naep), kam se transformovaly programy Socrates a která převzala koordinaci vzdělávacích programů mezinárodní spolupráce. Národní agentura pro evropské vzdělávací programy je součást Domu zahraničních služeb MŠMT.
PŘEHLED HLAVNÍCH VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT LLP 2007–2013
 
Comenius
– zaměřený na předškolní a školní vzdělávání (program pro MŠ, ZŠ a SŠ).
 
Erasmus
– zaměřený na vysokoškolské vzdělávání a odborné vzdělávání na vysokoškolské úrovni.
 
Leonardo da Vinci
– zaměřený na odborné vzdělávání a odbornou přípravu.
 
Grundtvig
– zaměřený na vzdělávání dospělých a celoživotní vzdělávání. Přípravné návštěvy – účast budoucích partnerů projektu na pracovním setkání. Průřezový program – obsahoval čtyři hlavní činnosti:
 
spolupráce a inovace politik,
 
podpora studia jazyků,
 
informační a komunikační technologie,
 
šíření a využívání výsledků v oblasti celoživotního učení.
 
Jean Monet
– zaměřený na podporu výuky, výzkumu a diskuze v oblasti evropské integrace na úrovni vysokoškolských institucí.
Další vzdělávací programy spravované Naep
 
Erasmus Mundus
– program EU, který podporoval spolupráci a mobilitu v oblasti vysokoškolského vzdělávání.
 
Tempus – zaměřený na podporu modernizace vysokého školství v partnerských zemích prostřednictvím spolupráce a partnerství vysokých škol.
 
eTwinning
– zaměřený na mezinárodní spolupráci škol prostřednictvím ICT.
 
Euroguidance
– celoevropská síť středisek zabývajících se poradenskými systémy.
 
Norské fondy a fondy EHP
– v roce 2004 založily tři nečlenské státy EU – Island, Lichtenštejnsko a Norsko – Fond Evropského hospodářského prostoru (EHP). Norsko založilo rovněž vlastní – Norský fond. Hlavním cílem bylo snížení sociálních a ekonomických nerovností v Evropském hospodářském prostoru. Jednou z priorit programu je výzkum a spolupráce škol.
 
SCIEX-NMSch Švýcarska
– fond na stipendia je součástí Programu švýcarsko-české spolupráce, jehož cílem je snížení hospodářských a sociálních rozdílů v rámci EU. (Období pro tento program je 2009–2016.)
OSOBNÍ ZKUŠENOST
S národní agenturou programu
Socrates
a později s
Národní agenturou pro evropské vzdělávací programy
jsem spolupracovala v letech 2005–2013. V tomto období jsem absolvovala průběžně tři z výše uvedených vzdělávacích programů, o kterých bych se ráda zmínila.
Vzdělávací program SVES
Program SVES patří do kategorie Průřezový program a je rozdělen na dvě části – SVES 1 a SVES 2.
SVES 1 – jedná se o
týdenní studijní návštěvy
v zemích zapojených do programu LLP, jež byly určeny všem pracovníkům, kteří se přímo podílejí nebo mají možnost
ovlivnit vzdělávací politiku a vzdělávací systém v České republice
(ředitelé a zástupci mateřských, základních a středních škol včetně VOŠ, inspektoři, pracovníci poradenských zařízení, úředníci státní správy, pracovníci pedagogických fakult a další odborníci v oblasti vzdělávání). Komisí EU byl každoročně vydán Katalog studijních návštěv, ze kterého si zájemci o účast na studijní návštěvě vybírali téma dle vlastní volby a vzdělávací potřeby. Každý žadatel si volil jednu hlavní – prioritní studijní návštěvu a dvě až tři další, náhradní. Žádosti se podávaly na Naep ke schválení, přičemž naše národní agentura neměla na výběr schválených žádostí studijních návštěv žádný vliv.
Schválené žádosti všech zájemců na dané období ze zemí EU se prostřednictvím národních agentur posílaly na
Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání
(Cedefop) v Soluni, kde probíhalo finální řízení. Cílem bylo vytvořit z přijatých a schválených žádostí
skupiny lidí, ve kterých bude pokud možno každý účastník z jiné země a rovněž z různých vzdělávacích institucí.
Ve výjimečných případech zastupovali jednu zemi dva účastníci, pokud šlo o větší stát. Tato pestrost skupiny zajišťovala rozmanitější, a tudíž bohatší výměnu profesních zkušeností, poznatků a názorů. Velikost skupiny určoval organizátor, zpravidla se zúčastnilo jedné studijní návštěvy 8–16 účastníků. Jednou z podmínek účasti zájemců na studijních návštěvách byla zpočátku tříletá, později dvouletá pauza mezi jednotlivými studijními návštěvami. Účastníci, jejichž žádosti byly schválené, obdrželi na týdenní studijní návštěvu
grant prostřednictvím národních agentur.
SVES 2 – jedná se o
organizaci studijních návštěv v České republice.
Do této aktivity se mohly zapojovat školy a instituce, které měly zájem organizovat studijní návštěvu pro zahraniční odborníky v tuzemsku. Škola nebo instituce rovněž podávala žádost o realizaci studijní návštěvy v ČR národní agentuře a v případě schválení získala grant na její organizaci.
Studijní návštěva ARION
Své první studijní návštěvy jsem se zúčastnila v květnu 2005 ve Velké Británii. V té době ještě pod názvem ARION spravovala tento program NA
Socrates.
Studijní návštěvu, jejímž tématem bylo Školy se specializací na vzdělávání dospělých a rodinné vzdělávání ve Velké Británii,organizovala vzdělávací instituce
East Essex Adult Community College
se sídlem v Maldonu ve východním Essexu. Společně se mnou, jediným zástupcem z České republiky, se této studijní návštěvy zúčastnili ředitelé různých typů škol, inspektoři a pracovníci pedagogických fakult z 8 dalších zemí Evropy – Finska, Dánska, Německa, Francie, Itálie, Slovinska, Malty a Turecka, přičemž z Finska a Turecka byli dva zástupci. Během týdenní návštěvy nám prvotně byla představena činnost pořádající vzdělávací instituce
East Essex Adult Community College
a dále jsme navštívili v souvislosti s programem různé další instituce:
 
Wartford Football Club
– fotbalový klub se nachází v oblasti s mnoha imigrantskými rodinami. Fotbalový klub vyčlenil prostory na stadionu k účelům rodinného vzdělávání. Organizují zde vzdělávací aktivity pro děti a matky pákistánského a bangladéšského původu.
 
Watfordská základní škola
– základní škola pro chlapce s výbornými výsledky. Škola organizuje kurzy rodinného vzdělávání pro maminky pákistánského a kašmírského původu.
 
All Day Breakfast Club v Harlow
– klub je určený pro mladé rodiče (hlavně matky), pro které jsou organizovány kurzy „na míru“, zatímco o jejich děti je postaráno. Hlavním cílem těchto kurzů je dát studentům kvalifikaci potřebnou k uplatnění na trhu práce a ke zlepšení rodičovských dovedností.
 
Předškolní skupina v Harlow
– předškolní skupina je místem ke hraní pro maminky a děti předškolního věku. Cílem této předškolní skupiny je dát matkám a jejich dětem možnost setkat se s ostatními a zajistit matkám lepší kvalifikace. Setkávají se jedno dopoledne v týdnu.
 
Tollesburská základní škola
– škola má 260 školáků v 8 třídách a nachází se ve venkovském prostředí. Ve škole se organizují různé aktivity pro rodinné vzdělávání, například kurzy francouzštiny, gramatiky, ICT apod.
Dále jsme navštívili například Krajský úřad v Chelmsfordu, v Maldonu proběhlo velmi příjemné setkání se starostou města. V Cambridge proběhla videokonference a diskuze s koordinátory rodinného vzdělávání ze šesti krajů jižní a východní Anglie – Suffolku, Cambridgeshire, Hertfordshire, Peterborough, Bedfordshire a Thurrucku. Aktivity v těchto krajích jsou si velmi podobné, avšak jsou organizovány podle místního kontextu. Všechny tyto oblasti jsou součástí sítě
National Institute for Adult Community Education
(NIACE), mezi organizacemi v jednotlivých oblastech probíhá kvalitní spolupráce.
Stručný nástin řešené problematiky
Prezentace britského školského systému, školy se specializací na vzdělávání dospělých a rodinné vzdělávání:
 
ve Velké Británii je vzdělávání dospělých jednou z hlavních priorit vlády,
 
vzdělávání dospělých se uskutečňuje ve Velké Británii ve větší míře než v zemích většiny účastníků naší
delegace,
 
vzděláváním dospělých se zvyšuje možnost uplatnit se lépe na trhu práce,
 
pomoc začlenění imigrantských rodin do společnosti,
 
zlepšení rodičovských dovedností,
 
hlavní filozofií rodinného vzdělávání je, že prvním učitelem dítěte je rodič; v praxi to znamená – vzdělávající se rodič = vzdělávající se dítě.
Z návštěv škol vyplynuly tyto poznatky:
 
je zde silná politická podpora konceptu rodinného vzdělávání,
 
velký entuziasmus mezi zúčastněnými rodinami,
 
je zde vytvořena dobře fungující síť mezi všemi investory, nehledě na to, v jaké sféře pracují (vzdělávání dospělých, školy, sociální sféra),
 
systém rodinného vzdělávání se zdá ve svém přístupu velmi souhrnný,
 
při aktivitách je hlavní důraz kladen na potřeby dospělých,
 
důležitost ICT programů,
 
evidence založena na mnoha průzkumech dokazujících důležitost rodinného vzdělávání na výsledcích dětí,
 
programy se snaží propagovat individuální přístup, ale zachovávat kontext skupiny.
Každý den jsme ukončovali společnou diskuzí nad novými poznatky, které jsme zahrnovali do závěrečné zprávy studijní návštěvy. Program byl velmi kvalitně připraven, hlavní organizátorka paní Jackie Short nám poskytovala velmi fundované informace a projevila maximální vstřícnost ke všem našim požadavkům a potřebám.
ZÁVĚR
Hlavním cílem každé jednotlivé studijní návštěvy bylo podrobněji se seznámit s vybraným vzdělávacím tématem a
obecně se vzdělávacím systémem dané země.
Kromě těchto priorit každý z účastníků
představoval ostatním členům skupiny
a organizátorům studijní návštěvy vzdělávací systém své země. Během celého týdne probíhaly diskuze nad řešenou problematikou v navštívené zemi a vzdělávacími systémy zemí všech účastníků skupiny. Vznikl tak ucelenější vhled do globálního evropského vzdělávání, přičemž vynikly různé specifické aspekty vzdělávání v jednotlivých zemích.
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že studijní návštěvy měly pro účastníky obrovský profesní, ale i osobní přínos. Během jednoho týdne jsme poznali vzdělávací systémy různých zemí Evropy, tvořily se pracovní vztahy mezi jednotlivými členy skupiny pro další potenciální vzdělávací programy, vznikala i osobní přátelství. Je určitě zajímavé přečíst si články a informace o vzdělávání v Evropě, ale „vidět a zažít na vlastní kůži“, mluvit s řediteli, učiteli, žáky a rodiči, diskutovat s ostatními členy skupiny, s organizátory, být součástí (byť jen jeden týden) evropského vzdělávacího dění, je nenahraditelné.
O dalších vzdělávacích programech EU, které jsem absolvovala, se zmíním v dalším příspěvku.