Vyučovací povinnost u pedagoga v 1. třídě

Vydáno:

Ve školním vzdělávacím programu v 1. ročníku je stanoveno v učebním plánu 20 hodin, ale dvě hodiny z tohoto počtu se dělí na poloviny (taktéž stanoveno v ŠVP). Žákům tedy zůstává počet 20 hodin, ale pedagog odučí 22 hodin. Jsou tyto dvě hodiny placeny v rámci úvazku, nebo se jedná o hodiny, které se platí dvojnásobkem průměrné hodinové mzdy? A jak by byl placen učitel, který v 1. ročníku odučí 20 hodin a 2 hodiny dobírá v jiném ročníku? Učiteli v 1. ročníku by se stanovila vyučovací povinnost v rámci rozpětí 22 hodin.

Vyučovací povinnost u pedagoga v 1. třídě
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
 
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění p. p.
 
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění p. p.
 
nařízení č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění p. p.
Podle ustanovení § 2odst. 2 nařízení vlády č. 75/2005 Sb. platí:
Učiteli vyučujícímu všechny předměty v ročníku, ve kterém je počet hodin podle schválených školních vzdělávacích programů nižší než počet hodin přímé pedagogické činnosti stanovené v příloze k tomuto nařízení, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle schváleného školního vzdělávacího programu.
Ke správné interpretaci tohoto ustanovení je nejprve třeba se vypořádat s poněkud neobvyklým slovním spojením „schválený školní vzdělávací program“. Potíž je v tom, že školský zákon tento pojem vůbec nezná. V této části se nařízení vlády výslovně odvolává na ustanovení § 5 školského zákona, který pojednává opravdu o školních, nikoliv např. rámcových vzdělávacích programech. Přitom platí, že školní vzdělávací program (ŠVP) vydává ředitel, k jeho návrhu se vyjadřuje školská rada (viz § 168 školského zákona). ŠVP musí být v souladu s rámcovým vzdělávacím programem, pokud byl tento pro daný obor vzdělání vydán. Soulad ŠVP s rámcovým vzdělávacím programem a s právními předpisy, stejně jako jeho plnění kontroluje a hodnotí Česká školní inspekce. Nikde však není ani zmínka o
schvalovacím procesu při vydání ŠVP.
Vzhledem k poměrně jasnému záměru zákonodárce v této části školského zákona lze tedy zřejmě dovodit, že výše uvedené zmocnění k úpravě počtu hodin přímé pedagogické činnosti lze vztáhnout k ŠVP vydanému v souladu s právními předpisy (nikoliv tedy jen a jen ke schválenému). Svůj dočasný význam však zmínka o schváleném ŠVP mohla mít v přechodném období, v němž byl u některých oborů vzdělání dosud nevydaný ŠVP nahrazen některým z původních, celostátně platných vzdělávacích programů, jež podle dřívějšího právního stavu schvalovalo MŠMT.
Věcný obsah (a smysl) uvedeného ustanovení § 2 odst. 2 nařízení vlády č. 75/2005 Sb. nejlépe ozřejmíme právě na příkladu učitele 1. ročníku základní školy (kterého se týká i samotný dotaz). Podle přílohy k nařízení vlády se tomuto učiteli stanoví rozsah přímé pedagogické činnosti v rozpětí
20 až 22 hodin týdně.
Pokud jsou však splněny podmínky uvedené ve výše citovaném ustanovení – tedy učitel vyučuje všechny předměty v 1. ročníku a současně je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem vydán ŠVP, ze kterého vyplývá pro výuku v prvním ročníku právě 20 hodin týdně,
nevyužije ředitel školy celého rozpětí
stanoveného přílohou nařízení vlády, ale stanoví učiteli týdenní počet hodin přímé pedagogické činnosti ve stejné výši, tedy 20.
A nyní k samotnému dotazu: v daném případě je vydán ŠVP, ze kterého vyplývá pro učitele 1. ročníku základní školy týdně 22 hodin přímé pedagogické činnosti. Z povahy samotného nařízení vlády vyplývá, že tento právní předpis upravuje počet hodin vykonávaných pedagogickým pracovníkem, nikoliv počet hodin, které mají v učebním plánu žáci. Proto
využije ředitel školy maxima rozpětí
daného pro učitele 1. ročníku (tj. 22). V daném případě tedy
nebude mít učitel nárok na žádnou „nadúvazkovou“ hodinu
a celý jeho tzv. pedagogický úvazek v rozsahu 22 hodin týdně bude pokrývat
základní tarifní plat bez příplatku.
To samé platí i v případě, že učitel vyučuje 20 hodin v 1. ročníku a další dvě ve vyšším ročníku základní školy. Není totiž splněna podmínka výuky všech předmětů v prvním ročníku, tj. v ročníku, který počtem hodin týdně (20) nedosahuje obvyklé výše týdenní přímé pedagogické činnosti učitele základní školy (tj. 22). Proto se neuplatní ustanovení § 2 odst. 2 nařízení vlády č. 75/2005 Sb. a také v tomto případě bude všech 22 hodin přímé pedagogické činnosti tvořit základní „pedagogický“ úvazek učitele.
V podstatě jedinou možností, kdy bude mít učitel vyučující v prvním ročníku základní školy 20 hodin přímé pedagogické činnosti (při plném pracovním úvazku), je situace, kdy vyučuje
podle ŠVP právě a jen 20 hodin
v prvním ročníku.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků