Vytváření vzdělávacích materiálů v rámci akce EU peníze školám

Vydáno:

V předešlé části příspěvku jsem se zabýval prvními otázkami spojenými s kvalitou vzdělávacích materiálů. V dnešní části se budu více zabývat posuzováním kvality vzdělávacích materiálů.

Vytváření vzdělávacích materiálů v rámci akce EU peníze školám
Dr. Ing.
Jaroslav
Kuba
PhD., MBA
vrchní ředitel sekce operačních programů MŠMT
CITOVÁNÍ PŘEVZATÝCH PRACÍ A VYUŽITÍ SOFTWARE PŘI PŘÍPRAVĚ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ
Při vytváření vzdělávacích materiálů mohou pedagogičtí pracovníci využívat cizí zdroje, ale musí dodržovat zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). Mohou využívat části textů, zvukových záznamů a videozáznamů, ale tyto původní zdroje musí být použity jen v odůvodnitelné míře a měl by být zřejmý jejich původ. Proto by mělo být samozřejmostí, že učitelé při přípravě vzdělávacích materiálů
správně citují
původní zdroje při přebírání jiných prací a jejich částí, což se týká jak textů, tak obrázků, zvuků, nebo videa, a toto se týká nejen tištěných zdrojů informací, ale také internetových zdrojů. Podrobnosti k tomu, jak správně citovat, najdete například na webových stránkách portálu RVP http://autori.rvp.cz/obecne-informace/citace.
Častou otázkou ze strany škol je, zda je možné si v rámci projektu a za účelem jeho realizace stáhnout a použít freeware nebo open source zdroje („otevřený zdroj“). Toto je samozřejmě možné, školy mohou využívat jakýkoli software za přesně určených podmínek, které vyjmenovává tzv. softwarová licence. Je potřeba vždy vědět, zda jde o proprietární software (komerční) nebo svobodný software. Pro komerční software je nutné zakoupit práva k užívání každé kopie programu, jinak dojde
k porušení licence a zákona. Licence obsahuje pravidla použití softwaru.
Pro potřeby škol je vhodný
svobodný software
(volný a zdarma). Příkladem může být kancelářský balík OpenOffice.org nebo Linux – lze jej nainstalovat do všech počítačů ve škole. Do skupiny svobodných software spadá právě i „open source“ software, jakým je např. Mozzila.
V případě freeware jde o model použití - program je možné za určitých podmínek volně používat. Shareware nebo demoverze je možné legálně používat určitou zkušební dobu (danou autorem). Po uplynutí zkušební doby je zpravidla nutné zaplatit licenční poplatek.
Aktuální informací je, že Česká republika a Microsoft v dubnu 2011 podepsali dodatek Memoranda o porozumění programu Microsoft Partneři ve vzdělávání. Díky tomu mohou čeští učitelé na podporu zavedení ICT do života školy získat zdarma software pro vývoj programů, her, pro grafické zpracování, vytváření webových stránek a servery. Zapojením do
programu DreamSpark
učitelé získají časově neomezené licence k softwaru.
Spolu s nabídkou softwaru, který je vhodný k vytváření vzdělávacích materiálů, dostávají někdy školy také nabídku nákupu již vytvořených vzdělávacích materiálů. Opět bychom chtěli upozornit na problém, že dodavatelé dodávají shodné vzdělávací materiály více školám současně. Z hlediska OP VK tak dochází k vícenásobnému financování stejného produktu, což je důvodem k odebrání dotace všem základním školám, které tento shodný produkt zakoupily.
POSUZOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Při posuzování kvality vzdělávacích materiálů posuzuje ředitel školy zejména:
 
kontext využití
– jak vzdělávací materiál odpovídá věku a vzdělávacím potřebám žáků a zařazení do učebního plánu;
 
využívání ověřených informací
a správné citace použitých zdrojů;
 
zkvalitnění výuky
– na základě anotace k využití vzdělávacího materiálu, anebo po ověření v hodině, by mělo být zřejmé, v čem je přínos vzdělávacího materiálu ke zvýšení kvality výuky;
 
možnost využití vzdělávacího materiálu žákem nebo dalším učitelem
– vzdělávací materiál by měl proto obsahovat i metodický návod pro jeho využití.
Ředitelé se také mohou inspirovat vlastnostmi „DOMINO“, definovanými pro digitální učební objekty pro interaktivní tabuli: výukový objekt by měl být D – dynamický, O – originální, M – motivující, I – interaktivní, N – návodný, O – otevřený ke změně a potřebám žáků (HAUSNER, M. a kol. Výukové objekty a interaktivní vyučování, 2007).
Máme první zkušenosti s
kontrolou vzdělávacích materiálů, které školy již zaslaly spolu s prvními monitorovacími zprávami. Projektoví manažeři odboru CERA upozorňují na to, že také oni posuzují při kontrole vzdělávacích materiálů zejména
kontext, citace, anotace vzdělávacích materiálů a možnost využití dalším učitelem.
Vítáme, když jsou vzdělávací materiály opatřeny informacemi, které jasně definují, pro jaké žáky je vzdělávací materiál určen, zda se například jedná o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dále se díváme na anotaci nebo průvodní text, který nám říká, co je cílem využití vzdělávacího materiálu a jak vzdělávací materiál přispívá ke zvýšení kvality výuky. Tato
anotace
by měla být
srozumitelná
a
konkrétní
pro každý vzdělávací materiál, neměla by být obecná nebo obsahovat kopírované fráze, jako například: vzdělávací materiál slouží k podpoře kurikulární reformy. Zároveň posuzujeme
srozumitelnost
vzdělávacího materiálu, zda je návodný k dalšímu využití a může být sdílen s dalšími pedagogickými pracovníky. Pokud u vzdělávacích materiálů některé z těchto informací nenajdeme, žádáme školy o jejich doplnění, anebo v případě drobných opomenutí doporučujeme zlepšení pro další monitorovací zprávu.
Je také potřeba, aby byly
vzdělávací materiály
zasílány s monitorovací zprávou
kompletní, zejména v případě digitálních učebních materiálů někdy dochází k tomu, že škola zašle pouze úvodní nebo pouze vybrané snímky prezentace nebo sekvence. V případě, že škola pošle vzdělávací materiál neúplný, musíme ji požádat o doplnění.
Školy jsou
v projektu EU
peníze školám našimi partnery. Potřebujeme prostřednictvím monitorovacích zpráv získat informaci o tom, jak projekt postupuje – je to pro nás jediná možnost, jak získat informace o provádění projektů přímo ve školách. Proto prosíme, abyste i v případě, že škola ještě nemá úplnou sadu vzdělávacích materiálů a vyplní nulu k monitorovacímu indikátoru 06.43.10 (neposílá tedy neúplné sady vzdělávacích materiálů s monitorovací zprávou), popsali v části
„Popis realizace klíčové aktivity“, jak vytváření vzdělávacích materiálů probíhá. Za dostatečnou informaci považujeme například sdělení:
„Sada vzdělávacích materiálů není ještě dokončena. V současné době jsme již vytvořili 11 vzdělávacích materiálů. Další vzdělávací materiály budou vytvořeny a ověřeny v následujícím monitorovacím období.“
Naopak za nedostatečné vyjádření popisu realizace klíčové aktivity považujeme strohé sdělení, že
„sady vzdělávacích materiálů ještě nejsou dokončeny, a proto je nepřikládáme“
– takovou monitorovací zprávu musíme realizátorovi vrátit k doplnění.
OVĚŘENÍ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ PŘI HODINĚ
Vzdělávací materiály musí být ověřeny při hodině. Ověřování může provádět jiný pedagogický pracovník, než který materiály vytvářel. O ověřování vzdělávacích materiálů při hodině si škola musí vést záznam, a to buď přímo do třídní knihy, nebo na záznamový list. Vzhledem k tomu, že tyto dokumenty je potřeba následně naskenovat k monitorovací zprávě, zdá se být pohodlnější variantou záznamový list. Školy však mohou využít obě varianty.
K doložení počtu žáků, kteří byli podpořeni při výuce novými vzdělávacími materiály, je potřeba k monitorovací zprávě také naskenovat
seznam žáků
zapsaných do hodiny, ve které byl vzdělávací materiál ověřován.
SLOUŽÍ VZDĚLÁVACÍ MATERIÁLY KE ZKVALITNĚNÍ VÝUKY A K DOSAŽENÍ VÝSLEDKU, KTERÝ BYL STANOVEN V PROJEKTOVÉM ZÁMĚRU?
Při vytváření vzdělávacích materiálů může ředitel školy zjišťovat, zda přispívají ke zkvalitnění výuky a průběžně hodnotit, zda slouží k dosažení cíle, který byl stanoven v projektovém záměru. Školy nemají povinnost toto vyhodnocení dopadů v rámci projektu provádět. Z hlediska
řízení školy
však tyto informace mohou být důležité pro ohodnocení vzdělávacích materiálů, pro další směřování projektu a rozvoje školy. Přínos vzdělávacích materiálů může sledovat učitel, který ověřuje vzdělávací materiál při hodině a prokázat ho svým vlastním hodnocením. Může přitom například posuzovat, zda žáci látce lépe nebo rychleji porozuměli, zda je vzdělávací materiály více motivovaly a podpořily jejich zájem o učivo, zda je inspirovaly k vlastním činnostem, zda se zlepšil prospěch žáků za využití nových vzdělávacích materiálů a podobně.
Učitel může k hodnocení využít
dotazníky pro žáky, nebo
společné vyhodnocení. K hodnocení může učitel také přizvat své kolegy, případně ředitele školy hospitovat na hodinu, kde je nový vzdělávací materiál ověřován. Pro vyhodnocení použití digitálních učebních materiálů může škola využít také autoevaluační nástroj Profil Škola21(http://skola21.rvp.cz/).
SDÍLENÍ VZDĚLÁVACÍCH MATERIÁLŮ MEZI PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY ŠKOLY A ODBORNOU VEŘEJNOSTÍ
Vzdělávací materiály mají být sdíleny pedagogickými pracovníky školy, případně s odbornou veřejností, jak je uloženo v popisu šablon jednotlivých klíčových aktivit. Zejména pro případ sdílení s odbornou veřejností upozorňujeme na možnost vybavit vzdělávací materiály
vlastní licencí Creative Commons
(http://www.creativecommons.cz/), která umožní nastavit pravidla pro jejich legální využití dalšími pedagogickými pracovníky a zachovat povinnost citovat učitele, který vzdělávací materiál vytvořil, jako autora.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)