Vybraná metodická podpora ke klíčovým kompetencím

Vydáno:

Klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní/k podnikavosti) by si žáci měli postupně osvojovat napříč všemi předměty.

Vybraná metodická podpora ke klíčovým kompetencím
Mgr.
Šárka
Kocourková
vývojový pracovník - klíčové kompetence, Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jak konkrétně ale problematiku klíčových kompetencí do výuky začleňovat? Děláme to cíleně a dlouhodobě nebo nahodile? Jak poznáme, že k rozvoji klíčových kompetencí ve výuce skutečně dochází? A jakým způsobem klíčové kompetence rozvíjené ve výuce hodnotit? Jednoznačná a vyčerpávající odpověď na tyto otázky stále ještě nebyla nalezena. Nechme se
inspirovat přehledem vybrané metodické podpory ke klíčovým kompetencím z České republiky i ze zahraničí.
Vybranou metodickou podporu ke klíčovým kompetencím, tedy zajímavé články, praktické náměty rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí, přehled nejrůznějších publikací, informace o e-learningovém kurzu a mnoho dalšího soustřeďuje tzv. tematický vstup Klíčové kompetence, který lze nalézt na Metodickém portále www.rvp.cz.1)
Za zdůraznění stojí především nově vytvořená
metodická příručka
s názvem
Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a gymnáziu
2).
Nabízí modelový způsob uvažování o klíčových kompetencích, jejichž utváření je přímo propojeno s osvojováním vědomostí, dovedností a návyků v konkrétních vyučovacích předmětech.
Obsahuje názorné příklady výukových situací pro 1. a 2. stupeň základní školy i gymnázium z českého jazyka a literatury, matematiky, přírodopisu/biologie, fyziky, chemie, výtvarné, hudební a tělesné výchovy. Je na nich ukázáno, jak rozvíjet klíčové kompetence ( jejich části/hladiny) ve vazbě na vybrané očekávané výstupy RVP ZV3) a RVP G4), prostřednictvím kterých výchovných a vzdělávacích strategií je toho možné dosáhnout a jak přistupovat k jejich hodnocení.
Příručka je určena učitelům základních škol a gymnázií, ale i studentům vysokých škol, kteří se na toto povolání teprve připravují. Navazuje na dvě publikace, které je možné stáhnout na webových stránkách výše uvedeného tematického vstupu - Klíčové kompetence v základním vzdělávání5)a Klíčové kompetence na gymnáziu6). Obsahují rozpracování jednotlivých klíčových kompetencí do hladin, které specifikují, čeho by měli žáci dosáhnout na konci 5. a 9. ročníku základní školy a na konci gymnazijního vzdělávání. Konkrétní návrhy jak hodnotit klíčové kompetence žáků, pak obsahuje např. publikace Příklady dobré praxe pro gymnázia7).
Inspirativní může být
nejenom
metodická podpora
z České republiky, ale i ze zahraničí. Na tematickém vstupu Klíčové kompetence naleznete materiál
Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí
8)(Finsko, Anglie, Irsko, Nový Zéland, Slovensko), dále ale také např. standardy klíčových kompetencí a jejich testy dle jednotlivých úrovní z Anglie, záznamové archy sloužící ke zpětné reflexi toho, jak efektivní byla aktivita rozvíjející klíčové kompetence z Irska, popis vztahů standardů a klíčových kompetencí a informace o tom, jak přistupují k hodnocení klíčových kompetencí na Novém Zélandu a mnoho dalšího. Zde pro inspiraci uvedu
příklad strategií, které využívají k dokumentaci, rozpoznání či uvažování o tom, zda byly klíčové kompetence ve výuce rozvinuty, např. na Novém Zélandu a v Irsku.
Na Novém Zélandu využívají tyto strategie:
 
Studijní deníky nebo záznamy žáků
týkající se kompetenčně zaměřených cílů a dalších učebních cílů, ve kterých dokumentují jejich úspěšné dosažení v konkrétních situacích a uvažují o svých dalších studijních potřebách.
 
Portfolia, jejichž prostřednictvím studenti dokumentují své učení během určitého období. Sami vybírají, co do svého portfolia zahrnou, a popíší, co konkrétně to dle jejich názoru vypovídá o jejich učení. Portfolia
mohou být využívána také pro trojstrannou komunikaci mezi učitelem, studentem a rodiči.
 
Elektronická portfolia, která taktéž slouží studentům k vedení záznamů o vlastní práci, úspěších, cílech, k reflexi vlastního studia a ke sdílení informací. Umožňují jim předkládat informace v různých formátech a mít je k dispozici pro různé instituce. Stále ve větší míře pomáhají studentům přebírat odpovědnost za své vlastní vzdělávání. Pro prezentaci vzdělávacího procesu i jeho konečných výsledků je možné využít celou řadu médií -
video, zvukové a obrazové záznamy i textové soubory.
 
Krátké texty, tzv. učební příběhy, které dokládají rozvoj klíčových kompetencí studenta. Soubor těchto textů za určité časové období podává obraz o rozvoji studenta a o posílení jeho kompetencí. Mohou být vypracovány učitelem, studentem, rodičem nebo jinou dospělou osobou.
Zpravidla jsou výsledkem spolupráce několika osob.
Mohou obsahovat i fotografie a další doklady. Tato metoda hodnocení byla původně vypracována pro potřeby dětí předškolního věku, v současnosti se ale využívá na všech úrovních, včetně středních škol.
 
Krátká neformální diskuse
na konci každého dne, které se mohou zúčastnit nejenom žáci a učitel, ale i rodiče, a která se týká zhodnocení celého dne, včetně
reflexe rozvoje klíčových kompetencí.
 
Možnost žáků
zaznamenat na list papíru, který vhodí do krabice jako zpětnou vazbu
učiteli při odchodu ze třídy, vše, co si myslí o průběhu celého dne, o tom, co a jak se během dne učili a naučili.
 
Diskusní webové fórum, na kterém studenti upřesňují své zkušenosti z učení rodičům, aby je mohli sdílet anebo komentovat.
 
Připomínky vztahující se ke klíčovým kompetencím ve formě námětů pro diskuzi, které si studenti připravují jako součást domácího úkolu.
 
Příležitost pro spolužáky sdílet mezi sebou navzájem to, jak se projevují jejich kompetence v konkrétních situacích
před, během a po vyučování a také během přestávek.
 
Vyžadování toho, aby
studenti zaznamenávali situace, ve kterých využili klíčové kompetence, např. prostřednictvím fotoaparátu či kamery.9)
Další ze strategií sloužící k dokumentaci, rozpoznání či uvažování o tom, zda byly klíčové kompetence ve výuce rozvinuty, může být i
využívání záznamových archů, které mohou být vyplňovány učiteli anebo přímo studenty. Níže uvádím příklad ze záznamového archu, který je využívaný v
Irsku
a který slouží studentům ke zpětné reflexi jejich vlastního učení.
Přestože byly v České republice i v zahraničí vydány různé metodické materiály zaměřené na podporu rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí u žáků, jejich obsah není pro potřeby praxe stále dostačující.
Důležité ale je, aby byli o již existujících materiálech učitelé informováni, aby je využívali a aby se jimi, je-li to relevantní, inspirovali.
A právě tomu chce tematický vstup Klíčové kompetence napomoci.
1 Tematický vstup Klíčové kompetence. Mgr. Šárka Kocourková: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4149
2 Tato metodická příručka je v současné době dokončována, brzy ji bude možné na stránkách výše uvedeného tematického vstupu v elektronické podobě stáhnout.
3 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2007). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s. [cit. 2011-04-29]. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf.
4 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 100s. [cit. 2011-04-26]. Dostupné z www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3.
5 Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. [cit. 201104-26]. ISBN 978-80-87000-07-6. Dostupné z www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf.
6 Klíčové kompetence na gymnáziu. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 129 s. [cit. 2011-04-26]. Dostupné z www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/KK_gy.pdf.
7 Příklady dobré praxe pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 376 s. [cit. 2011-04-26]. ISBN 978-8087000-21-2. Dostupné z www: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/2607/priklady_dobre_praxe_pro_gymnazia_.pdf.
8 KOCOURKOVÁ, Š., PASTOROVÁ, M.
Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí
- srovnávací analýza [online]. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2011. ISBN:978-80-87000-71-7[cit.2011-06-04].DostupnézWWW: http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2011/03/Pojeti_klicovych_kompetenci_v_kurikulech_vybranych_zemi__web.pdf
9 How could we monitor key competencies? New Zealand Ministry of Education. [online] [cit. 4. 4. 2011]: http://keycompetencies.tki.org.nz/Monitoring
10 V Irsku se nepoužívá termín klíčové kompetence
„key competences“
, nýbrž termín klíčové dovednosti „key skills“.
11 V originále
„working with others“
, blíží se klíčové kompetenci sociální a personální v RVP ZV/RVP G.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon