"Volejte řediteli ZUŠ"

Vydáno:

Pandemické období zacloumalo školstvím tak, jak by s ním žádná předem dobře naplánovaná digitální strategie nikdy nezacloumala. Do vzdělávání to přineslo mnoho nových výzev a nabouralo spoustu předsudků o tom, co je ve vzdělávání podstatné a v čem spočívá skutečná důležitost a nepostradatelnost učitele. U nás ředitelů škol odkryla mnohem více.

P
ři troše zjednodušení lze říci, že teorie leadershipu popisují skutečného lídra jako někoho, kdo laskavostí a svým příkladem vede druhé tak, že práci, kterou měli ve stanoveném čase a kvalitě vykonat, nejen opravdu udělají,
ale navíc ji udělají rádi
. Lze to charakterizovat i tak, že když skutečný lídr odvede svoji práci a ohlédne se za sebou, uvidí tam ostatní, jak vítězoslavně volají: „koukej, to jsme udělali sami“.
Součástí komplexního „lídrovství“ je i krizový management a schopnost operativně rozlišovat
věci naléhavé od věcí důležitých
. Umět v pravý čas druhé chytit za rukáv, ve zdraví je převést přes rozbouřenou řeku a pak jim dát dostatek svobody k vnitřní motivaci samostatně se rozhodovat.
Pandemie odhalila, že v české společnosti, a tudíž i ve školství, je
leadership nedostatkové zboží
. Vrcholní představitelé státu nejen že nešli příkladem, ale už ani nepředstírali, že by příkladem měli jít. Jediný způsob komunikace s občany bylo ono zmiňované „tahání za rukáv“. Laskavý přístup státu, který by lidem trpělivě vysvětloval, co je třeba dělat, aby posílil samostatnost a tím i odpovědnost, byl nahrazen zákazy a tresty bez jakéhokoliv
objasnění smyslu
. S dospělými lidmi se tak zacházelo jako s malými dětm

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP