Volba operačního systému pro školní tablety

Vydáno:

Chcete pořídit do školy tablet a nevíte, jestli iPady, tablety s Androidem nebo s Windows? Je pro vás svět tabletů zatím nepřehledný? V článku se pokusíme popsat, o čem je vhodné přemýšlet a na co si dát při výběru tabletové platformy pozor, a částečně se budeme věnovat i volbě konkrétního typu tabletu.

Volba operačního systému pro školní tablety
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
lektor a didaktik ICT, katedra informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze
V minulém čísle časopisu jsme v rámci seriálu článků zaměřených na počítačové tablety ve škole psali o aplikacích pro tablety, o tom, kde je získávat, jaký mají konstruktivistický potenciál, a uvedli jsme několik na webu dostupných žebříčků oblíbenosti tabletových aplikací, kde je možné hledat inspiraci. Tím jsme ale trochu předběhli postup, který ve škole zpravidla probíhá při zavádění tabletů. Jedním z prvních kroků bývá
volba počítačové platformy
nebo přímo typu tabletů, které chce škola využívat.
Pomíjivost tohoto článku je i na poměry dynamicky se vyvíjející oblasti digitálních technologií skutečně vysoká. Dynamiku vývoje v ICT nejlépe ilustruje nedávný výrok Tima Cooka, který přebral po smrti Steva Jobse pozici výkonného ředitele společnosti Apple:
„Osmdesát procent našeho obratu vychází z produktů, které ještě před šedesáti dny neexistovaly.“
A míří tím především na nové verze iPadů, které společnost nedávno představila. Stav, který popisujeme v tomto článku, může za rok vypadat úplně jinak. Přes pomíjivost uvedených faktů věříme, že podávat tyto informace i v tištěných médiích cílové skupině učitelů a ředitelů škol má stále svůj význam.
TABLET VS. NOTEBOOK
Zatímco práci se stolním či přenosným počítačem a operačním systémem Windows zná každý učitel, tablety jsou mezi učiteli zatím spíše neznámé. Proto nebude na škodu stručně z uživatelského hlediska shrnout hlavní rozdíly mezi tablety a běžnými notebooky:
 
Tablety využívají vícedotykové ovládání, pro zadávání textu se používá tzv. softwarová klávesnice, která se zobrazí na displeji. Špatnou zprávou je, že všechny tři platformy používají nezvyklé rozložení českých kláves, které nelze jednoduše změnit. Některé tablety umožňují připojení externí klávesnice, jsou pak označovány jako
konvertibilní
tablety, resp. konvertibilní notebooky.
 
Velikost displeje tabletů
se zpravidla pohybuje mezi 7 a 10 palci, notebooky bývají vybaveny displejem o velikosti cca 11 až 18 palců. Tablety jsou tedy
mobilnější a výrazně lehčí.
 
Výdrž baterie
je u kvalitních tabletů zpravidla delší než u notebooků. Tablety jsou také zcela bezhlučné, operační systém a data jsou ukládána na interní flash paměť, nikoli na tradiční pevný disk s mechanicky otáčenými plotnami. Vzhledem k úspornému (a oproti notebookům zpravidla méně výkonnému) procesoru nepotřebují aktivní chlazení, tzn. že nemají žádný větráček, který by vydával hluk. Pokud ale například necháte tablet položený na přímém sluníčku a pak s ním budete chtít pracovat, může se vám dostat lakonické zprávy, že vzhledem k přehřátí musíte počkat, až zařízení trochu zchladne.
 
Obsahují
množství čidel
(například akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, proximity sensor, digitální kompas, teploměr, GPS) a díky nim dovedou reagovat na různé situace, například díky gyroskopu automaticky otáčejí obraz v závislosti na poloze držení tabletu (na šířku, na výšku), tak aby byl text stále čitelný.
 
Disponují zpravidla
dvěma kamerami
(méně kvalitní vpředu, kvalitnější vzadu), mikrofonem a reproduktory.
 
Do počítačové sítě či internetu se přihlašují pomocí
bezdrátové sítě
(wi-fi, 3G/4G, příp. bluetooth), nikoli kabelem.
 
Aplikace pro tablety se stahují
z internetového obchodu dodavatele operačního systému: App Store, Google Play či Windows Store.
 
Tablety jsou považovány více za spotřební materiál, jejich cena je zpravidla nižší, než bývá cena notebooků.
NABÍDKA OPERAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO TABLETY
Počítačová platforma
je v informatice pracovní prostředí, které umožňuje bezproblémovou činnost aplikací. Zjednodušeně řečeno, volba
operačního systému
určuje, z jakých aplikací (software) pro daný tablet (hardware) mohu vybírat a které mohu používat. Dnes rozšířené platformy jsou vzájemně nepropustné, takže obecně platí, že aplikace naprogramované pro jednu platformu nelze spouštět na platformě jiné. V případě dotykových tabletů se v současné době nabízejí tři hlavní platformy.
Jedná se o operační systém
iOS
společnosti Apple, který používají tablety iPad stejného výrobce, dále tablety s operačním systémem
Android
společnosti Google a již přes rok i tablety s operačním systémem
Windows 8
společnosti Microsoft. Tablety pro Android a Windows 8 vyrábí velké množství počítačových výrobců, zatímco iPady pouze Apple. Ačkoli je na trhu více operačních systémů od více výrobců, v podmínkách České republiky a pro školní využívání nemá fakticky význam přemýšlet o jiné alternativě.
Časopis Business Insider nedávno zveřejnil za použití analýz společností Gartner a IDC graf přibližující změny podílů jednotlivých počítačových operačních systémů v počtu nových prodávaných zařízení.
Co si při výběru ohlídat
Zatímco v případě využívání mobilních počítačů pro osobní užití je důležitá zejména integrita a součinnost jednotlivých zařízení mezi sebou, ve které je za favorita považován ekosystém Apple (iPod, iPhone, iPad), v případě školního prostředí jsou upřednostňovány (i) jiné atributy. Například možnost z dodaných tabletů
tisknout na školních tiskárnách
nebo požadavek dostat se k
souborům na školním serveru
či to, zda ve škole aktuálně používané elektronické učebnice jsou dostupné i na tabletech se zvoleným operačním systémem.
Nejvhodnějším způsobem, jak mezi sebou ve škole sdílet soubory, je možnost používat předinstalované cloudové služby. Značným problémem je ale neprostupnost cloudových služeb – pokud se rozhodnete pro volbu jednoho z komplexních nabízených cloudů (Google Apps nebo Microsoft Office 365, oboje pro školy v základu zdarma), získáte skvělé možnosti sdílení dat mezi uživateli stejného cloudu, ale s uživateli jiného cloudu si budete vyměňovat data jen obtížně. Proto by volba cloudového řešení měla být zvažována již při výběru platformy pro tablety a především co nejdříve, nežli uživatelé sami začnou pro své potřeby různé cloudové služby používat. Cloudové služby dovedou velmi dobře propojit školní počítače, domácí počítače učitelů i žáků, chytré telefony a samozřejmě i tablety.
Při výběru platformy je vhodné zabývat se také tím, jak je co nejjednodušeji možné
přenášet obraz a zvuk
tabletu na projekční plochu ve třídě. To lze zpravidla prostřednictvím datového projektoru nebo velké obrazovky. Jednotlivé operační systémy pro tento účel nabízejí různá řešení prostřednictvím wi-fi: AirPlay (Apple), Miracast (Microsoft) a Chromecast (Google). Možné je samozřejmě připojit tablet přímo k projektoru, což vyžaduje vhodný adaptér (například pro projektor s HDMI konektorem). Takové řešení může být vhodné ve škole, která tablety vybaví v první fázi všechny učitele, a ti z nich budou chtít žákům obsah obrazovky promítat.
Při výběru tabletu je důležitá také verze systému, kterým je počítač při koupi vybaven. Výrobci operačních systémů totiž sice své systémy postupně vyvíjejí a vydávají jejich nové verze (u Androidu to je aktuálně 4.3, iOS 7 a u Windows 8.1), jenže dostupnost nové verze ještě
neznamená jeho automatický upgrade
na zakoupeném počítači. A v případě Androidu platí, že každý výrobce tabletu s tímto systémem musí nově vydanou verzi od Googlu přizpůsobit svým přístrojům. Výrobce za tuto práci nezíská od uživatelů ani korunu, upgrade je totiž pro uživatele zdarma, většinou se proto do toho příliš nehrne. Ve výsledku to pak vypadá tak, že upgrade na novou verzi operačního systému je dostupný s několikaměsíčním zpožděním po oficiálním vydání Googlem a navíc pouze pro některá zařízení. Typicky pro ta, která jsou vlajkovou lodí daného výrobce, čili pro ta nejdražší. Relativně bezpečná volba je z tohoto pohledu řada tabletů Nexus, na které spolupracuje přímo Google a kam umisťuje vždy čistou, nejnovější verzi svého Androidu. Z těchto důvodu je vhodné při výběru tabletu zároveň zohlednit i verzi systému, která by měla být co nejnovější.
Obecně platí, že počítače se staršími verzemi operačního systému jsou mnohem častěji napadány viry a další počítačovou havětí, navíc na nich například není možné spouštět nejnovější aplikace. Obě situace jsou z hlediska uživatele značně frustrující.
Kolébkou tabletů jsou USA a je to zřejmé v mnoha ohledech. Za oceánem je například k dispozici rozsáhlá nabídka programů označovaných jako Classroom Management. Tyto programy pomáhají učiteli řídit výuku. Umožňují například vzdáleně sledovat, co jednotliví žáci na tabletu momentálně dělají, učitel může pro ilustraci na všech tabletech ve třídě zobrazit obsah své obrazovky nebo obrazovku tabletu konkrétního žáka, která ilustruje výsledek jeho práce. Odvést dočasně pozornost žáků od tabletů je možné zobrazením nápisu
Sleduj učitele!
a zamezením jakékoli práce s tabletem. Nerestriktivní a o to užitečnější může být pomoc nástrojů
Mobile Device Management
při hromadné údržbě a instalaci aplikací na jednotlivých tabletech. V Česku se mi bohužel ve školách používání takových programů na tabletech zatím vypátrat nepodařilo.
Jiným příkladem konkurence a pokročilosti amerického trhu jsou
specializované tablety určené pro učení a využití ve škole.
Kromě již zmíněného Classroom Managementu obsahují takové tablety zpravidla i výukové či testovací programy a často komplexněji pojaté nástroje pro vzdělávání, například Intel Education Software. V některých případech tyto nástroje provádějí analýzu práce žáka s tabletem a získaná data zasílají pro porovnání svému výrobci (Amplify Education). Samozřejmostí je pak speciální hardwarové vybavení takových tabletů, které je odolnější vůči hrubějšímu zacházení, například tablet disponuje pogumovanými rohy chránícími jej při pádu.
Další parametry tabletů
Pro kompletnost uvádíme i několik vlastností, které je dobré při výběru školního tabletu zohlednit. Většinou již ale nejsou spojeny s konkrétní platformou.
Důležitou vlastností tabletu je
velikost jeho úhlopříčky.
Často jsou tablety děleny do dvou pomyslných skupin, dle velikostí 7–8 palců a 9–10 palců. První jsou vysoce mobilní, pro využití ve škole lze ale spíše doporučit robustnější druhou skupinu.
Některé dražší tablety jsou v prodeji ve variantě s 3G modulem, který umožňuje vložení SIM karty a využívání služeb třetí generace telekomunikačních technologií poskytovaných mobilními operátory. Nejnovější tablety nabízejí dokonce připojení k síti 4G, kterou zatím v ČR telefonní operátoři začali nabízet pouze v několika málo lokalitách a navíc pěkně draze. Lze předpokládat, že školy datové tarify hromadně pořizovat nebudou a vystačí s připojení tabletů přes školní wi-fi.
Vybavení GPS
je běžné u dražších tabletů. Pro využití ve škole může být zajímavé například v zeměpisu nebo při výukových aktivitách založených na geocachingu,resp.
educachingu.
Cenu tabletu také ovlivňuje kapacita
interního úložiště
(flash paměti), na které je uložen operační systém a kam se ukládají data a především aplikace. Pro využití ve školách se ukazuje jako minimální kapacita 32 GB, menší paměť může být brzy zaplněna. Vždy ale záleží na tom, kolik aplikací učitelé využívají a kam ukládají práce žáků. Od velikosti této paměti je také nutné odečíst kapacitu, kterou zabere operační systém, což může být např. v případě Windows i 10 GB.
Mezi další technické parametry patří zejména
výkon procesoru, velikost operační
paměti nebo možnost rozšířit interní úložiště pomocí
paměťové karty.
Pro školní účely je důležité znát další školy nebo nejlépe být napojen na online komunitu učitelů, kteří vámi zvolenou platformu používají. Všichni výrobci operačních systémů si takové komunity v Česku hýčkají a podporují je. Možnost osobních konzultací a inspirace je nedocenitelná.
Začněte přemýšlením
V článku jsme popsali hlavní rozdíly tří nejrozšířenějších platforem pro počítačové tablety i soubor parametrů, které je dobré sledovat při výběru konkrétního typu. Vřele doporučujeme požádat před koupí prodejce, aby škole na určité období zdarma zapůjčil několik kusů na seznámení a testování. U renomovaných dodavatelů patří tato možnost k běžnému standardu.
Tablety s iOS, tj. iPady
Tablety společnosti Apple
mají operační systém iOS a jejich specifikem je, že je nikdo jiný než Apple nevyrábí. Donedávna dokonce existovala pouze jediná velikost iPadu, momentálně se dodávají ve velikost 9,7 (iPad Air) a 7,9 (iPad Mini) palců.
+
 
perfektní zpracování,
 
vysoká kompatibilita, a tudíž málo „padajících“ aplikací, aplikace procházejí pečlivou kontrolou, takže viry a nebezpečný malware uživatelům víceméně nehrozí,
 
velké množství fungujících aplikací, zpravidla za mírný poplatek,
 
vysoká integrita systému, vše vzájemně provázáno, uživatelský zážitek je tak vysoký a ovládání jednoduché,
 
ze všech tabletů je s iPady v českých školách nejvíce zkušeností, takže je možné čerpat inspiraci v mnoha školách a seminářích;
 
vyšší cena,
 
uzavřený systém, neumožňuje tolik možností úprav,
 
nekompatibilní s převažujícími operačními systémy v českých školách (Windows),
 
nepodporuje flash, takže některé výukové objekty (DUM) mohou být nefunkční,
 
neobsahuje žádný USB port, pro připojení dalších zařízení jsou třeba další adaptéry.
Tablety s Androidem
Android je
open source
operační systém
vyvíjený společností Google
a postavený na jádru systému Linux. Tablety s Androidem vyrábí velké množství různě renomovaných výrobců, od neznačkových extrémně levných (cca 1 500 Kč vč. DPH) až po ty, které svojí cenou atakují dvacetitisícovou hranici. Zkušenosti ze škol ukazují, že relativně kvalitní tablety vyhovující potřebám školního využití začínají kolem cca 6 tis. Kč. Vzhledem k tomuto velkému cenovému rozmezí je zřejmé, že najít společné charakteristiky androidích tabletů pro srovnání není jednoduché. Projekt OpenSignalMaps mapoval v červenci 2013 fragmentaci zařízení dle operačních systémů a zjistil, že celkem je mezi uživateli téměř 12 tisíc rozdílných zařízení s operačním systémem Android, a to v osmi možných verzích tohoto systému. Oproti tomu bylo iPadů k dnešnímu dni v prodeji celkem pouze 10 typů, a to pouze se třemi verzemi systému. Fragmentace platformy je problémem hlavně pro vývojáře aplikací, kteří musí brát ohled na množství nejrozšířenějších verzí systému a typů tabletů, aby mohli vyvíjenou aplikaci otestovat na co největším množství těchto kombinací.
+
 
rozsáhlá nabídka tabletů od mnoha firem,
 
značné rozšíření operačního systému Android,
 
velké množství aplikací, mnohé dostupné zdarma,
 
možnost připojovat USB, přenášet soubory atp.,
 
systém je připraven na propojení na cloudové služby Googlu;
 
levnější a neznačkové tablety mohou být nespolehlivé a pomalé,
 
nejkvalitnější tablety s Androidem se cenou blíží iPadům,
 
95 % virů pro mobilní zařízení bylo dosud vytvořeno právě pro Android (přesto jsou tablety oproti stolním počítačům stále bezpečnější),
 
některé aplikace mohou mít na daném tabletu s daným vybavením (rozlišení obrazovky) problémy,
 
mnoho výrobců dodává do svých tabletů grafickou nástavbu, takže ač mají všechny Android, může se ovládání tabletů mezi sebou lišit.
Tablety s Windows 8
Existují dva různé systémy Windows: Windows 8 a RT. Zatímco
Windows 8
(dostupné v edicích Windows 8 a Windows 8 Pro) jsou pokračováním ve školách známé řady operačního systému,
Windows RT
byla vyvinuta pro zařízení s architekturou ARM, jsou levnější, ale mají některá omezení: například je nelze plnohodnotně připojit do domény, nelze na nich spouštět starší programy pro Windows, spouštět lze pouze aplikace stáhnuté z Windows Store. Pokud tedy chcete zvolit systém Windows z důvodů kompatibility se stávajícím školním vybavením, o Windows RT neuvažujte.
Microsoft nabízí operačních systémů momentálně značné množství.
Důležitá může být informace, že Windows Store obsahuje aplikace pro počítače a tablety sWindows 8, nikoli pro chytré telefony s Windows Phone. Ty mají vlastní Windows Phone Store.
Obecně platí, že tablety s Windows 8 mají nejblíže k notebookům, k mnohým těmto tabletům je standardně dodávána i externí klávesnice, která je po připojení změní v notebook. Nabídka takových zařízení je dostupná například na www.atraktivnipocitace.cz. K některým je pro jistější ovládání pracovní plochy dodáván i stylus.
+
 
kompatibilita s převažujícími operačními systémy (v případě Windows 8) a dalším vybavením v českých školách,
 
možnost používat stejný systém na stolním počítači (známé prostředí pracovní plochy a staronově i s tlačítkem Start) i na tabletu (v novém dlaždicovém prostředí Modern UI),
 
připravené propojení na cloudové služby Microsoftu, pomocí Microsoft účtu je možné synchronizovat více zařízení s Windows,
 
možnost bezproblémově používat kancelářský balík Microsoft Office,
 
na českém trhu nabízí tablety s Windows 8 zatím převážně renomovaní výrobci ( jejich ceny začínají na cca 8 tis. Kč);
 
zatím velmi malé množství dostupných aplikací ve Windows Store, a to zejména při srovnání s oběma konkurenty,
 
nemožnost ovládat vše z prostředí Modern UI, některá nastavení je nutné provádět v prostředí pracovní plochy, což lze dotykovým ovládáním obtížně,
 
snaha o propojení segmentu stolních počítačů a tabletů prostřednictvím jednoho operačního systému má nejen příznivce, ale i odpůrce, každopádně prostředí (ve verzi 8) ještě není zcela odladěné,
 
současná nabídka na trhu obsahuje převážně tablety s úhlopříčkou 10 palců, takže pro zájemce o menší tablety zatím nebyl velký výběr,
 
před prvním použitím je potřeba přečíst krátký návod.
Příště se pokusíme zaměřit na konkrétní postup, který se osvědčil při zavádění tabletů do školy. Možná vás překvapí, že volba konkrétního operačního systému nepatří k prvním krokům, které je vhodné a nutné řešit.