Vnímání odlišností žáky základních škol

Vydáno:

Téměř 40 % žáků druhého stupně základních škol by se přidalo k pochodu proti Romům nebo by jej podpořilo. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Scio v rámci projektu Multipolis. Průzkum dále ukázal, že třetina žáků by se nikdy nekamarádila s Romem.

Vnímání odlišností žáky základních škol
Mgr. et Mgr.
Štěpán
Pudlák
 
SCIO
Od podzimu 2012 do jara 2013 probíhal průzkum mezi žáky 6. a 9. ročníků českých základních škol. Průzkum byl realizován v rámci projektu Multipolis, zajišťovaného společností Scio za spolufinancování z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Do průzkumu se zapojilo
přes 1 700 žáků ze všech krajů ČR
(vyjma Prahy, na kterou se financování projektu nevztahuje).
Projekt Multipolis se zaměřuje
na podporu multikulturní výchovy
na základních a středních školách. Nejde ovšem o předávání „poznatků“ o odlišných kulturách, nýbrž o rozvíjení empatie a přemýšlení o druhých lidech. Hlavním prostředkem je metodická pomůcka ve formě deskové hry, v níž hráči prožívají příběhy a musí se rozhodovat v herních situacích.
Obdobně byl pojat i průzkum. Nebylo cílem zjišťovat například názory žáků na Romy, nýbrž obecněji jejich
postoje a vnímání druhých lidí.
Pokud se tedy etnicita jako téma v průzkumu objevila, zpravidla ji do odpovědí spontánně přinášeli žáci samotní. Respondenti měli například doplnit vlastními slovy větu
„Nikdy bych se nekamarádil s ...“.
32 %
z nich doplnilo, že by se nikdy nekamarádilo s Romem. Šlo zároveň o nejčastější odpověď. Až v druhé řadě žáci odpovídali, že by se nikdy nekamarádili s někým, kdo ubližuje nebo šikanuje, a to v
8 %
případů. Dále by se nekamarádili
s cizím člověkem, s někým nesympatickým či otravným, se zlodějem či kriminálníkem.
Obdobná úloha se týkala doplnění věty „Kdyby se u nás ve městě konal pochod proti Romům, tak ...“.
39 %
respondentů uvedlo, že by se tohoto pochodu zúčastnilo nebo by ho podpořilo. Oproti tomu pouze
8 %
respondentů by proti pochodu protestovalo nebo by s ním nesouhlasilo. Čtvrtina žáků uvedla, že by se nezúčastnila.
Část dotazníku se týkala vnímání mediální reality. Žáci si přečetli dva fiktivní články pojednávající o přepadení chlapce neznámými útočníky. Jeden ze článků byl spíše „seriózní“, pojednával o události věcněji. Druhý článek byl „bulvárnější“, s větším důrazem na konflikt, citové zabarvení a předkládal nepotvrzenou domněnku, že útočníci byli Romové. Respondenti si nejprve přečetli jeden článek, odpověděli na otázku po jeho hlavním sdělení, následně si přečetli druhý článek a opět odpovídali na otázku po hlavním sdělení. Respondenti přitom byli rozděleni na dvě skupiny, z nichž jedna si nejprve přečetla „bulvární“ článek a poté „seriózní“, druhá skupina naopak.
Překvapivé výsledky byly v případě respondentů, kteří nejprve četli „seriózní“ článek. Ten se totiž vůbec nezmiňuje o Romech, je v něm informace pouze o přepadení. Hned po jeho přečtení odpovídali na otázku po hlavním sdělení. Nadpoloviční většina respondentů z této skupiny zvolila odpověď „Chlapec byl přepaden neznámými útočníky“,ovšem 23 % vybralo jako hlavní sdělení článku
„Chlapec byl přepaden a okraden pravděpodobně Romy“
a 6 %
„Znepokojení občané se bojí Romů“.
Tyto výsledky by mohly svědčit o jisté etnizaci kriminality, kterou přebírají i žáci základních škol. Žáci totiž
vnímají Romy jako potenciální útočníky
i v případě, pokud k tomu nemají faktický podklad. Zkrátka pokud dojde k přepadení, je pro určitou část žáků pravděpodobné, že útočníci byli Romové, i když to jistě nevědí. Paralelu můžeme vidět v nedávném případu z Břeclavi, kde chlapec vypověděl, že byl přepaden skupinou Romů. Na tuto konstrukci snadno přistoupila veřejnost i média, ačkoli se později ukázalo, že chlapec vůbec přepaden nebyl. Zarážející ovšem je, proč si chlapec vybral jako údajné útočníky právě Romy.
Z výsledků průzkumu samozřejmě nelze přímo vyvozovat, jak by se žáci chovali ve skutečných situacích. Ovšem samotný fakt, že žáci deklarují podporu protiromskému pochodu nebo tvrdí, že by se nikdy nekamarádili s Romem, je alarmující.
Souhrnná zpráva z průzkumu ke stažení na stránkách www.scio.cz v sekci „Výzkum a vývoj“.
Projekt je spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled v základním vzdělávání
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem (ZŠ)
Školní řád – vzdělávání dětí distančním způsobem
Pedagogická intervence na základní škole a výkaz P1c-01
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku