Vitální tým

Vydáno:

V předchozích třech článcích ze série o týmech jsme se věnovali vymezení termínu tým, vývoji týmu a nakonec týmovým rolím. V dnešním příspěvku se vrátíme tak trochu na začátek prostřednictvím otázky: jak vybudovat tým, který by byl pro školu užitečný, zároveň pracoval efektivně, uměl být stabilní a zároveň i dynamický? Znalci publikací Jiřího Plamínka již tuší, kam dnešním příspěvkem mířím – k pyramidě vitality a její aplikaci na týmovou práci.

Vitální tým
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Jiří Plamínek ve své knize
Teorie vitality: cesta od managementu k leadershipu
popisuje
budování vitální organizace.
Vychází přitom ze své původní profese přírodovědce, protože vitalita v „přírodním“ smyslu slova znamená přežití, tedy samotnou existenci navzdory všem číhajícím nebezpečím. Vitální organizace je tedy taková, která
trvale existuje a dosahuje úspěchu
– předem stanoveného cíle. A vitální organizace se buduje prostřednictvím pyramidy vitality, která má čtyři stupně: užitečnost, efektivitu, stabilitu a dynamiku.
Zkusme se nyní podívat na existenci týmů právě z pohledu vitality – pro ředitele školy se tento pohled může stát inspirací nejen pro týmovou spolupráci, ale i pro další oblasti řízení školy.
První patro, patro užitečnosti, odůvodňuje samotný vznik týmu. Proto je nutné položit si dvě základní otázky: komu bude tým přinášet užitek? Jaké činnosti se od týmu očekávají? V případě týmů ve školství je
tým přínosem pro samotné členy
– např. pedagogy, kterým umožňuje užší spolupráci podporovanou ředitelem školy. Přínosem je také samozřejmě
pro ředitele školy
– tomu umožňuje přenos některých činností a vůbec snadnější řízení pedagogického procesu. Dále je zde užitek
pro žáky
– domluva vyučujících umožňuje např. srovnatelné písemné práce nebo konání různých soutěží a akcí. Jasná pravidla ustanovená na schůzkách týmu slouží také
rodičům
pro přehled o učivu v rámci daného předmětu. Tým může být vzorem
pro ostatní školy...
Očekávané činnosti pak v podstatě vyplývají z užitečnosti pro jednotlivé osoby – především je to naplnění školního vzdělávacího programu prostřednictvím spolupráce a z toho vyplývající pořádání akcí. Ale očekává se i řešení problémů v kruhu odborníků na daný předmět, reakce na dotazy rodičů... Činnosti jsou rozsáhlé a odvíjejí se od potřeb dané školy. Užitečný tým ale nemusí být nutně efektivní.
Efektivita
představuje poměr „ceny a užitku“, resp. s co nejmenšími náklady dosáhnout co největších zisků. Jde tedy o to, aby členové týmu přiměřeně vynakládali své úsilí správným směrem a dosahovali co nejlepších výsledků. Jedná se o rozdělení úkolů v rámci týmu odpovídající motivačnímu profilu jeho členů (úloha vedoucího týmu), efektivní vynakládání prostředků (finančních i materiálních – využití sponzorských darů, učeben) a celkové nastavení práce týmu (přiměřené svolávání schůzek, odpovídající počet akcí). Pokud tým pracuje efektivně, zbývá pro jeho udržení ještě jedno patro, a tím je patro stability.
Stabilita
znamená vyrovnání se se změnami, které zasahují do práce týmu. Razantní změnou byla tvorba školních vzdělávacích programů a pravidelnými změnami jsou všechny jejich úpravy. Ale změny se mohou objevit i v důsledku personálních změn, se zvyšováním počtu žáků... Se změnami musí tým počítat. Jde o to, aby se s nimi dobře vyrovnal a hlavně si v rámci zpětné vazby vytvořil mechanismy pro jejich zvládání. Většina týmů zůstává na úrovni třetího patra pyramidy vitality, ale jsou i takové, které se dostanou do patra nejvyššího – patra dynamiky. Tým, který se v tomto patře pohybuje, sám
změny iniciuje
– a tím přispívá ke zlepšení života školy. Může se jednat o dílčí úpravy školního vzdělávacího programu (úprava hodnocení, nové návrhy na sebehodnocení), konání dosud neuskutečněných akcí (spolupráce se zahraniční školou), rozvoj spolupráce s rodiči (ukázky výuky) nebo větší propagace školy (netradiční zápis do prvních tříd). Pokud se některý z týmů (nebo snad všechny) ve vaší škole nachází v tomto nejvyšším patře, jeho ustanovení bylo určitě tou správnou cestou!
Teorii vitality lze využít ještě v jiné oblasti, a tou je motivace. Podle toho, jaká patra a s nimi související činnosti pracovníkům vyhovují, lze vytvořit čtyři motivační typy: zpřesňovatele, slaďovatele, objevovatela a usměrňovatele.
Ředitel školy nebo vedoucí týmu může jednotlivé typy poznat (mimo jejich hlavních rysů) podle toho,
jak reagují na pochvalu a na zátěž
– a podle toho jim přidělovat role v týmu a odpovídající úkoly. Slaďovatelé a zpřesňovatelé jsou dva typy, které nemají rádi změnu.
Zpřesňovatel
má rád pořádek a přesnost, a proto mu vyhovuje dotahování věcí. Pokud je potřeba, dokáže nasadit vysoké pracovní tempo. Pochvala nadřízeného u něj vyvolává sice potěšení, ale také rozpaky – proto zpřesňovatele chvalte stručně! Z hlediska motivace potřebuje znát přesný postup a také je vhodná nabídka pomoci v případě potřeby.
Slaďovatel
je zpřesňovateli velmi podobný v reakcích na pochvalu i zátěž, liší se potřebou týmové práce, která je pro něj velmi motivační, a také větší empatií. Opakem těchto dvou stabilních typů jsou dynamičtí objevovatelé a usměrňovatelé.
Objevovatel
je velmi samostatný, tato samostatnost však bývá překážkou týmové práci. Nejlépe se motivuje samostatným a obtížným úkolem, pro který je ochoten znásobit své úsilí. Pochvalu rychle přijímá a netrpělivě vyčkává na další podněty.
Usměrňovatel
je typickým vůdčím typem – chce se prosadit a řídit druhé, vyhovuje mu být v popředí. V případě těžšího úkolu umí dílčí činnosti rozdělit mezi ostatní a za to očekává pochvalu s případnou odměnou. Nejúčinnější motivací je zdůraznění jeho důležitosti a nepostradatelnosti. Některé typy se samozřejmě překrývají, ale i tak lze podle této teorie členy týmu motivovat a přidělovat jim konkrétní úkoly. Připomeňme si ještě jednou Jiřího Plamínka s jeho Zlatým pravidlem motivace: „Nepřidělujte lidi úkolům, ale úkoly lidem.“
Tímto článkem jsme završili náš seriál o týmech. Doufáme, že jste jeho prostřednictvím našli inspiraci pro dostatečnou rozhodnost při ustanovení týmů ve vaší škole, správnou volbu jejich cíle i členů. Pak budou týmy opravdu efektivní součástí školy a pomohou vám při vaší nelehké práci.
ZDROJ:
 
PLAMÍNEK, J. Teorie vitality: cesta od managementu k leadershipu. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-36-2.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kdy použít hlavičkový papír
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony
Datové schránky pro školy
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP