Virtuální hospitace - rok poté

Vydáno:

V lednu 2011 uplynul rok od doby, kdy byla na stránkách Metodického portálu www.rvp.cz zveřejněna první virtuální hospitace. Nebylo zcela jasné, jak pedagogická veřejnost tuto neobvyklou didaktickou podporu přijme. Zkušenosti však ukazují, že virtuální hospitace jsou životaschopným nástrojem, který je dobře využitelný pro školní praxi a pro vzdělávání pedagogů i budoucích učitelů.

Virtuální hospitace - rok poté
Mgr.
Alena
Hesová
manažerka aktivity Podpora učitelů - projekt KURIKULUM G, Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Počáteční ostych a obavy učitelů z natáčení a zveřejňování videozáznamů vystřídal zájem o natočené hodiny a ochota pozvat si kamery do své výuky.
Hodiny k natočení nabízejí především ti pedagogové, kteří jsou si vědomi přínosu pro sebe i pro diváky. A je vidět, že učitelé se
chtějí profesně rozvíjet, a to i s využitím netradičních a originálních metod.
AUTENTICITA NATOČENÝCH HODIN JE CENNÁ
Na začátku projektu bylo potřeba nastavit podobu videozáznamů a následných diskuzí a také mechanismus tvorby samotné virtuální hospitace. Proběhlo tehdy mnoho debat a tvůrci projektu řešili například otázku, zda by se mělo jednat o ukázkové „nacvičené“ hodiny (příklady dobré praxe), nebo zda má jít o záznamy skutečné výuky.
Autentické hodiny nakonec zvítězily a tím se zvýšila smysluplnost celé aktivity.
Učitel, který výuku vede, totiž může díky virtuální hospitaci získávat cennou zpětnou vazbu ke své práci, a to jak od vysokoškolského didaktika, který provádí evaluaci hodiny, tak i od všech, kteří videonahrávku zhlédli.
Častým překvapením je pro učitele například to, když se na nahrávce vidí a slyší.
V roli pozorovatele ostřeji vnímá detaily, koncentraci žáků, skutečné plynutí času i svoje vlastní chyby, kterých by si za normálních okolností vůbec nevšiml.
SNAHA O PESTROST PŘINÁŠÍ VÍCE MOŽNOSTÍ VYUŽITÍ
Výběr vyučovacích předmětů, témat i použitých vyučovacích metod je volen tak, aby byl pokud možno rozmanitý. Byly už natočeny hodiny z výuky jazyků, přírodních věd, umělecky zaměřených předmětů i tělesné výchovy. Je preferována činnostně zaměřená výuka, kde je možné pozorovat jak práci učitele, tak i různorodé aktivity žáků, přednost dostávají hodiny, které budou zajímavé svým obsahem či formou. Díky tomu můžeme konstatovat, že jsou různorodé i přínosy a možnosti využití zveřejněných virtuálních hospitací, protože takto mohou nahrávky divákům nabídnout široké spektrum možností dalšího využití. Videozáznamy jsou podle našich zkušeností využívány nejen
jako alternativa klasických vzájemných hospitací, k nimž má učitel obvykle poměrně málo příležitostí, ale také pro
další vzdělávání a profesní zdokonalování pedagogů.
Jako významné se ukazuje i
využití videonahrávek při výuce studentů pedagogických fakult.
INSPIRATIVNÍ SPOJENÍ UČITELE A VYSOKOŠKOLSKÉHO DIDAKTIKA
Každá videonahrávka je doplněna - kromě autoevaluace natočeného učitele - i analýzou vysokoškolského didaktika, který se specializuje na daný obor. Toto spojení se jeví jako mimořádně cenné jak pro diváka, tak i pro učitele samotného - pro něj to je ojedinělá příležitost, jak po ukončení studia spolupracovat v rámci své práce s didaktikem z vysoké školy. Divák pak má možnost porovnat, jak vnímá realizovanou výuku učitel a jak didaktik, a pohled na natočenou hodinu je tak mnohem plastičtější a zajímavější. Didaktik totiž obvykle zaměřuje svoji pozornost na jiné aspekty výuky než samotný učitel, což divákovi umožní získat informační odstup a vnímat virtuální hospitaci komplexněji.
OBAVY SE NEPOTVRDILY
Před zahájením projektu panovaly obavy z toho, zda nebudou zveřejněné virtuální hospitace a následné diskuze nějakým způsobem zneužity či zda nedojde k zesměšnění učitelů, kteří v nich vystupují. Protože se jednalo v našich poměrech o naprostou novinku, učitelé nevěděli, do čeho jdou, nebylo možné jim ukázat hotový produkt. Nyní je v tomto ohledu situace jednodušší - budoucím realizátorům můžeme ukázat, jak vypadají už natočené hodiny včetně autoevaluace a evaluace, zájemci o natáčení mohou získat informace od těch učitelů, kteří svoje hodiny už natočit nechali.
A můžeme konstatovat, že nedošlo k žádným negativním jevům. Podle mého názoru učitelé, kteří se nechali natočit, v očích žáků spíše stoupli, protože žáci ocenili jejich odvahu a chuť na sobě pracovat. To bylo zřejmé i z toho, že nebyly a nejsou téměř žádné problémy se získáváním souhlasu s natáčením a zveřejněním videozáznamu ze strany jak školy, tak rodičů a žáků. A ani v následných internetových diskuzích se
nevyskytly žádné výpady proti učitelům ani didaktikům. Většina diskutujících učitele oceňuje za to, že šli s kůží na trh, protože se dovedou vžít do jejich situace; případná
kritika je konstruktivní a má motivační charakter.
PROJEKT POKRAČUJE
Myšlenka virtuálních hospitací, jakkoliv byla zpočátku spojena s nejistotou, se ukázala jako přínosná a tyto videonahrávky reálných hodin si postupně nacházejí svoje místo mezi vyhledávanými prostředky vzdělávání pedagogů i studentů pedagogických oborů. V rámci projektu KURIKULUM G jich bude do konce roku 2011 natočeno celkem čtyřicet a všechny budou zveřejněny na Metodickém portálu
Virtuální hospitace jsou videozáznamy reálných vyučovacích hodin, které jsou natáčeny na gymnáziích v ČR. V rámci projektu KURIKULUM G je pořizuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze a natočené hodiny jsou postupně zveřejňovány na Metodickém portálu www.rvp.cz. Každá videonahrávka je doplněna autoevaluací učitele a analýzou vysokoškolského didaktika. Několik dní po zveřejnění vždy proběhne na Metodickém portálu on-line diskuze, ve které mohou účastníci diskutovat o natočené hodině jak s učitelem, tak i s didaktikem. Další informace ke každé virtuální hospitaci, včetně fotografií a pracovních listů, jsou k dispozici na stránkách Metodického portálu v modulu Digifolio.
Bylo natočeno už třicet virtuálních hospitací ze 14 různých předmětů, na stránkách Metodického portálu www.rvp.cz bylo zveřejněno zatím 26 videonahrávek. Do spolupráce se zapojilo již 25 gymnázií z jedenácti krajů ČR. Stránku s videozáznamem navštíví v průměru kolem 3 000 uživatelů, výjimečně dosahují některé virtuální hospitace až 8 000 zobrazení. Více informací o virtuálních hospitacích najdete na www.kurikulumg.cz/hospitace.

Související dokumenty

Pracovní situace

Hospitace
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP