Věřím v kombinaci svobody se zodpovědnou prací

Vydáno:

Proč získala Kateřina Červinková Houšková Zlatou karabinu? Našli bychom mnoho důvodů. Je matkou čtyř dětí a s manželem vychovávají rovněž dvě neslyšící děti, které si vzali do pěstounské péče. Kromě toho působí jako tlumočnice znakového jazyka - tlumočí nejen představení Jaroslava Duška, ale i na řadě konferencí. Její paní ředitelka v nominaci uvádí: "Je velmi kreativní, miluje český jazyk a literaturu ale i divadlo. Je velmi energická a čestná. Nezajímá ji pouze prospěch žáka, ale neustále s naší školní psycholožkou spolupracuje především na zlepšení klimatu ve škole. Zasadila se o integraci autistického žáka do svého ročníku, a i když pro ni nebylo na začátku jednoduché, aby byla pochopena některými rodiči a žáky, díky silné podpoře kolegů se jí to povedlo. Nabízí zajímavá témata k diskusi i zamyšlení. Vzala nás na festival Jeden svět, zapojila nás do řady soutěží. I o víkendu nebo o prázdninách nabízí žákům a kolegům společnou účast na zajímavých (nekomerčních) filmech v kině. Píše úžasná slovní hodnocení, která žáky posouvají a rodičům jsou srozumitelná."

Naďa
Eretová
Co se vám vybaví jako první, když se řekne Zlatá karabina?
Veliké překvapení. Paní ředitelka mi o nominaci vůbec neřekla, zná mě, věděla, že bych rezolutně odmítla. Málem se jí ani nepodařilo dostat mě do Prahy na konferenci.
Jaká je role zástupce ředitele ve vaší škole?
Jsme malá škola a role zástupce je u nás nová - jsem první zástupce, který na škole pracuje, tudíž její tvar teprve krystalizuje. Moje zkušenosti ukazují, že role zástupce se vždy tvoří komplementárně k osobě ředitele školy.
Co na své zástupcovské roli považujete za nejtěžší?
Musím přiznat, že nejtěžší je pro mě to, že mě povinnosti zástupce často odvádějí od mé učitelské práce, ukrajují mi čas, který bych, nebýt jich, mohla trávit se žáky. Práce s dětmi mě naplňuje, což o práci zástupce popravdě říct nemohu.
Na co jste pyšná?
Jako matka na svou rodinu a své děti. Jako tlumočnice na některé své překlady a spolupráci s kolegy. Jako učitelka na své žáky. Jako zástupkyně zatím čekám, jestli budu mít, na co být pyšná. Ovlivnit nějak atmosféru a úspěšnost školy je běh na dlouhou trať.
Čím je vaše škola výjimečná?
Bilingvnost, multikulturalita, zdravá strava z lokálních surovin - to jsou tři pilíře naší školy Klas. Protože jsem pohlcena životem ve škole, nijak výjimečné mi to nepřijde. Když se ale setkávám s kolegy z jiných škol, zjišťuji, že naše škola je jiná (v nejlepším slova smyslu). Kolegové z Jemenu, Chile, Anglie, Mexika, matematika, dějepis, tělocvik a další předměty v angličtině, výtvarná výchova ve španělštině, projektová výuka v rozvrhu, globální rozvojová výchova jako spojovací nit výuky (letošním hlavním tématem je problematika uprchlictví), bilingvní děti již v první třídě, tandemová výuka - to všechno často vzbuzuje údiv.
Václav Trojan použil jako podtitul knihy o zástupcích "život mezi mlýnskými kameny". Cítíte to tak? Proč ano/ne?
Někdy mám opravdu pocit, že to tak je. Za sebe se ale snažím, abych byla spíš malým ozubeným kolečkem, které propojuje pohyb několika dalších ozubených kol tak, aby mohly hodinky pěkně šlapat.
Jaké (nebo jaká) opatření by vám usnadnilo život?
Opatření? Obávám se, že opatření život spíše znesnadňují. Každé další opatření, které se na nás ze shora snese, většinou přináší kopec papírování, vymýšlení nesmyslných oklik, aby se mohly i nadále dělat věci smysluplné. Spíše než v opatření věřím v kombinaci svobody se zodpovědnou prací. Větší důvěra státu v samostatnost škol a v jejich učitele by jistě byla ku prospěchu. Kdybych ale opravdu měla zmínit nějaké opatření, které by školám svědčilo, tak by to mělo být opatření, které všem školám přinese peníze na platy učitelů. Vyžadovat po zaměstnancích špičkovou práci za mizerný plat je pro jakéhokoliv vedoucího pracovníka nepříjemné. A já chci požadovat po našich učitelích špičkovou práci a nebát se, že mě pošlou do háje, protože za ty peníze jim to přece nestojí a raději odejdou pracovat jinam.
Z čeho jste měla největší radost, když jste získala Zlatou karabinu?
Velkou radost mi udělal víkendový pobyt, který byl součástí ceny za první místo. Domluvily jsme se s naší paní ředitelkou, že vyrazíme na společný pracovně-relaxační pobyt. Jsme obě maminky od malých dětí, a nebýt dárkového certifikátu, určitě bychom si samy nedovolily vyrazit. Takhle musíme nechat děti tatínkům, v klidu můžeme plánovat na další školní rok a dotáhnout dlouho odkládané pracovní záležitosti. Vyrážíme si to užít už příští týden. Jsem za tuto příležitost velmi vděčná.
Rozhovor vedla Naďa Eretová
 
 
 
 

Dodatek k 19. dubnu 2018

Řízení školyNa pobyt jsme vyrazily ve třech - paní ředitelka Klára,  já jako zástupkyně ředitele pro ZŠ a Renata - zástupkyně ředitele pro MŠ. Plánovaly jsme program na školu v přírodě, upravovaly jsme ŠVP, pracovaly jsme na přehledu povinností zaměstnanců a spousty dalších “nesmírně zábavných” věcí . Naštěstí bylo zrovna krásně, takže jsme si práci mohly vzít ven a užívat si jara. Vyrazily jsme si i k pramenu Nisy, abychom si alespoň trochu užily krásu Jizerských hor zblízka. 
 
 

 

 

Pozn. redakce: Ještě jednou gratulujeme ke krásnému prvnímu místu v soutěži Zlatá karabina 2017. Celá naše redakce je moc ráda, že mohla alespoň trochu přispět k tak krásnému odpočinkovému i efektivně využitému víkendu.

 
Řízení školyŘízení školy

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled v základním vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Malotřídní základní škola
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Málotřídní školy a pracovněprávní vztahy
Málotřídní
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Správní řízení - základní školy
Postup v průběhu správního řízení do vydání rozhodnutí
Odvolací řízení - správní řízení ZŠ
Individuální vzdělávací plán
Přeřazení žáka do vyššího ročníku
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Zařazení do přípravné třídy základní školy

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku