Velké změny začínají od nejmenších

Děti, které zkoumají své okolí. Zajímají se o to, jak funguje jejich škola a jak by mohly její prostředí zlepšit. Chodí ve výuce ven, bádají o přírodě a učí se vlastní zkušeností. Děti, které spolupracují mezi sebou a respektují se navzájem. Děti, které zároveň výuka baví? Ano. To je 94 000 dětí zapojených do programů Vzdělávacího centra TEREZA.

 

Velké změny začínají od nejmenších
Mgr. Bc.
Mariana
Zbořilová
Vzdělávací centrum TEREZA
Jan
Blažek
Vzdělávací centrum TEREZA
Ing.
Jan
Smrčka
Vzdělávací centrum TEREZA, vedoucí mezinárodního programu Ekoškola
MNOHO CEST - JEDNA EKOŠKOLA
Vzdělávací centrum TEREZA koordinuje tři mezinárodní programy pro školy. Pojďme si představit první z nich, největší vzdělávací environmentální program na světě - Ekoškola.
V rámci programu Ekoškola žáci, učitelé, provozní zaměstnanci i rodiče společně zlepšují školu i její okolí. Žáci se učí samostatně rozhodovat, promýšlet své činy a přebírat zodpovědnost. V tomto procesu jim pomáhá metodika sedmi kroků. Právě ta odlišuje mezinárodní program Ekoškola od mnoha dalších škol, které se zaměřují na environmentální výchovu.
Program Ekoškola je hlavně o procesu práce, díky kterému se nakonec mění škola i její okolí.
„Program Ekoškola měl skvělý přínos pro naši školu. Žáci jsou kreativní, samostatní, komunikativní a nejlepší na tom je, že jsou zapojeni skrze všechny ročníky. To vidím jako největší přínos“, říká Eva Temňáková, ředitelka Gymnázia a Střední odborné školy v Chodově.
Zapojené školy postupně zlepšují své prostředí a ekologický provoz v oblastech, jako je voda, odpady, energie, prostředí školy, doprava, biodiverzita, klimatické změny, šetrná spotřeba a jídlo. Zlepšování však neprobíhá nahodile, skrze kampaně či jednorázové akce. Ekoškoly postupují systematicky dle zmiňované metodiky sedmi kroků. Díky ní si žáci rozšiřují své akční kompetence; všímají si problémů kolem sebe a aktivně je řeší. Analyzují své prostředí dřív, než přistoupí k plánování a uskutečňování změn, učí se argumentovat a obhajovat své názory, řeší konflikty a také ctí hodnoty, které si společně nastaví. To vše dělají ve spolupráci s dospělými, kteří zaujímají roli partnerů a rádců.
„Žáci se podílí na všech činnostech, a to od plánování přes rozhodování, monitorování až po vyhodnocení,“ dodává učitelka Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh.
Školy, které kvalitně naplňují metodiku sedmi kroků, a zlepšují tak prostředí své školy, získávají mezinárodní titul Ekoškola, který je symbolizován zelenou vlajkou. Systém certifikace ekoškol byl oceněn i programem OSN pro životní prostředí (UNEP) jako modelový program pro environmentální výchovu, management a certifikaci na mezinárodní úrovni.
Program Ekoškola je jednou z cest ke kvalitnímu naplňování environmentální výchovy. Vytváří smysluplný rámec a učí žáky přejímat zodpovědnost za svá rozhodnutí a prostředí kolem sebe.
GLOBE A BÁDÁNÍ PATŘÍ K SOBĚ
Ze všech mezinárodních programů, které TEREZA koordinuje, má GLOBE nejdelší tradici. Od samého počátku v roce 1995 byla Česká republika jednou z nejaktivnějších zemí a TEREZA je dnes mezinárodním koordinátorem programu pro celou Evropu.
Program GLOBE se snaží rozvíjet přirozenou zvídavost žáků prostřednictvím vlastního bádání. Využívá k tomu moderních metod badatelsky orientovaného vyučování (IBSE - Inquiry Based Science Education) - žáci (i učitelé) se trénují ve výzkumných dovednostech, které pak využívají při realizaci vlastních badatelských projektů.
„Naše škola je zapojena do programu GLOBE od roku 1997. Velmi dobře funguje badatelsky orientované vyučování. Většina starších dětí ztrácí schopnost ptát se ze strachu, že jejich otázka bude hloupá. Tady najednou zjišťují, že ptát se je přirozené, a že žádná otázka není hloupá. Hledají odpovědi, jsou schopny formulovat hypotézy, naplánovat a provést pokus a prezentovat výsledky své práce. Pokud svoji hypotézu nepotvrdí, vědí, že to není chyba, a jsou schopny navrhovat nová řešení,“ shrnuje výhody dlouhodobého zapojení v programu ředitel Jiří Suchý ze ZŠ Josefa Bublíka v Bánově.
Cílem je vytvořit třídu (či celou školu) zvědavých dětí, které systematicky zkoumají přírodu a měří ukazatele životního prostředí ve svém okolí. Žáci jsou často venku a díky dlouhodobému měření dokážou zasadit pozorované jevy a naměřená data do souvislostí, a efektivně tak řešit i případné environmentální problémy. Školy s nejlepšími praktickými výsledky se mohou pyšnit titulem Expertní badatelská škola nebo získat mezinárodní ocenění GLOBE Star udělované americkým ústředím programu.
Podle výzkumů mladí lidé dlouhodobě ztrácejí zájem o přírodní vědy a technické obory. Právě to se snaží program GLOBE změnit. A daří se mu to! Žáci se nejčastěji zabývají hydrologií, meteorologií, pedologií, fenologií či vegetačním pokryvem. Data ze svých terénních měření odesílají do mezinárodní vědecké databáze, kterou spravuje americká kosmická agentura NASA. Mají zaručeno, že výsledky jejich práce poslouží skutečným vědcům, kteří data od GLOBE škol používají například k ověřování a zpřesňování družicových a počítačových modelů.
Za dvacet let fungování GLOBE vychoval celou generaci mladých lidí, kteří nyní působí ve vědeckých institucích nebo příbuzných povoláních. Někteří dnes zasedají ve Vědecké radě GLOBE - jedinečné instituci, jejíž členové dodávají programu nové impulzy v podobě badatelských námětů a zároveň garantují správnost programu po vědecké stránce.
Výjimečným není ani příběh učitele Jiřího Svobody z Gymnázia
dr.
A. Hrdličky v Humpolci: „S programem GLOBE jsem se poprvé setkal na víceletém gymnáziu, kde na školním dvoře stála meteorologická budka, která provokovala mou zvědavost od prvního dne. Po několika měřeních sice budka ztratila mnoho ze své prvotní tajemnosti, ale program GLOBE naštěstí nikdy nepřestal nabízet další objevování pro mě i mé kamarády. I proto jsem ve studiích pokračoval na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde jsem se věnoval hydrobiologii. Na stejné fakultě jsem se během doktorského studia ekologie seznámil s vědeckou prací při zkoumání račího moru. V současné době se snažím zúročit své zkušenosti při práci na humpoleckém gymnáziu, nyní již v roli učitele.“
Do unikátní sítě GLOBE škol se můžete připojit kdykoliv během celého školního roku. Všechny učitele nejprve metodicky a odborně proškolíme na seminářích a poskytneme jim výukové materiály potřebné k realizaci programu. Školu vybavíme odbornými pomůckami potřebnými pro aplikovaná měření v terénu. Za přiměřený vstupní poplatek navíc získáte celoroční informační servis, možnost účastnit se odborných seminářů, mezinárodních setkání a kampaní vyhlašovaných v průběhu roku, čerstvou zásobu badatelských aktivit a mnoho dalšího. Aktuálně jsou vypsány dva termíny vstupních seminářů: 19.- 20. 9. 2016 v Praze a 17.- 18. 10. na Kaprálově mlýně u Brna.
Pro více informací nás kontaktujte na e-mailu globe@terezanet.cz, telefonu 734 252 503 nebo navštivte web www.globe-czech.cz.
V LESE - VE ŠKOLE
Les ve škole doplňuje mozaiku programů, které ve Vzdělávacím centru TEREZA koordinujeme. Cílem programu je, aby děti měly rády les a využívaly jej k odpočinku a ke hrám, aby les zkoumaly a rozuměly tomu, jak lesní ekosystém funguje. Jádro programu spočívá ve využívání ročních plánů pro jednotlivé ročníky základní školy. Ty poskytují školám sérii vzdělávacích aktivit, které zároveň zapadají do RVP. Představují motivační příběh, který žáky lesem provází. Každý roční plán přitom navazuje na povinné učivo.
„Les ve škole je smysluplný program, který mi nezabral moc času na přípravu“, říká paní učitelka Vroblová ze ZŠ Jesenická a dodává: „Nemusela jsem vůbec nic vymýšlet, přesto jsem měla perfektní program na několik hodin.“
Doposud byly vydány plány pro druhý, třetí, čtvrtý, šestý a osmý ročník. Aktuálně připravujeme plán pro pátou třídu, díky kterému budou mít učitelé k dispozici kompletní materiály pro celý první stupeň základní školy.
Ponožku na nožku a hurá do lesa
Už jste někdy slyšeli, aby žákům četla pohádky ponožka? Ne? Tak se připravte na letošní podzim. Na světlo světa totiž vyjde roční plán pro prvňáčky. V něm je lesním průvodcem pro děti jejich vlastnoručně ozdobená ponožka. S ponožkovým maňáskem děti poznávají les všemi smysly, ohmatávají stromovou kůru se zavázanýma očima, poznávají lesní vůně a poslouchají, co se v lese šustne. Hrají si na lesní zvířátka a staví si lesní domečky. „Oceňuji spolupráci dětí, zlepšování vztahů ve třídě i netradiční aktivity,“ říká k práci s ročním plánem paní učitelka Martina Studzinská ze Stříbrné Skalice, která se podílela na ověřování plánu pro prvňáčky.
Velká výhoda programu Les ve škole spočívá v jeho variabilitě. Roční plány si pedagogové přizpůsobují vlastním potřebám, procházejí je se svými žáky během celého roku a ven chodí pravidelně, nebo jej naopak využijí během škol v přírodě a s dětmi absolvují zkrácené výpravy do lesa. Nic přitom není povinné, neodevzdávají se žádné výstupy a jedinou podmínkou je, aby učitelé se svými žáky vyrazili ve výuce ven alespoň dvakrát do roka. V programu může být zapojena jedna třída, kroužek, družina nebo i celá škola. Zapojené školy přitom odměna nemine; těm, kteří nám na konci školního roku zašlou fotografie ze své výuky a vyplní jednoduchý dotazník, zašleme certifikát Lesní třídy. Certifikát opravňuje k patronaci 10 m2 nového pralesa na ještědském hřebeni. Školy se tak zároveň podílejí na praktické ochraně českého lesa. Máme radost, že letos tak učinilo už více než sto českých tříd, kroužků a družin. Zpětná vazba ze škol je pro nás velmi cenná!
Osmáci ve-při: metodika pro osmý ročník základní školy
Co dělat, když jsou osmáci ve-při? O tom se dozvídáme v ročním plánu pro osmý ročník základní školy, který se věnuje problémům a konfliktům. Stejně jako všechny plány programu Les ve škole, i tento vznikal v úzké spolupráci s pedagogy, lesními inženýry a psychology. Když je plán vytvořený, převezmou jej školy, aby jej během celého školního roku využily ve své výuce. Celý roční plán si se svou třídou projdou a ověří, jestli je pro daný ročník vhodný, které aktivity žáky nejvíc baví, a jestli ho lze celý za školní rok zvládnout s dětmi projít. Připomínky pak v TEREZE zapracovávají do samotného plánu a teprve pak je na řadě chvíle, kdy putuje do škol.
Roční plán pro osmou třídu je přitom docela výjimečný. Na rozdíl od jiných plánů jej velmi doporučujeme i vyučujícím občanské výchovy. Představuje totiž žákům otázku problémů a konfliktů, učí je tyto pojmy rozlišovat a s problémy ve svém okolí (ať už se životního prostředí týkají, či nikoliv) se vypořádat. Z ohlasů na tento plán máme velkou radost: „Dosud jsem postrádal kvalitní didaktický materiál, který by se věnoval tématu konfliktu a komunikace s potenciálem oslovit žáky. Učitel dostává do rukou nástroj, který žáky může vést k jednání s konkrétním dopadem. A právě to považuji za nejdůležitější, protože se tak dostáváme do situace, kdy se věci ve škole nedělají,jen jako’, ale žáci se stávají aktivní součástí společenství a mohou zakusit, jaké to je,něco udělat’, něco, co má reálný dopad,“ říká o metodice pan učitel Sedláček ze Základní školy Vsetín, Rokytnice.
Zapojte se do jednoho z programů Vzdělávacího centra TEREZA i vy.
Těšíme se na vás! Kontakty - tel.: 224 816 868, e-mail: tereza@terezanet.cz, web: www.terezanet.cz.