Věda má budoucnost

Vydáno:

„Věda má budoucnost“ je projekt, který si klade za cíl zvýšit zájem žáků a studentů o matematiku a přírodní a technické obory prostřednictvím efektivního modelu partnerství firem a škol. Projekt, který úspěšně funguje na třetině irských středních škol, představilo letos na jaře občanské sdružení AISIS se svými hlavními partnery - firmami Bayer a IBM. Proč právě matematika a přírodní vědy? A proč spolupráce s firmami?

Věda má budoucnost
Mgr.
Jiří
Kukačka
koordinátor projektu Věda má budoucnost, Aisis, o. s.
Přírodní vědy, matematika či technické obory mladé Čechy příliš netáhnou. Naopak zájem o ně klesá a Česká republika se v mezinárodních srovnáních propadá níže a níže. Zatímco v roce 1995 byli čeští čtvrťáci v matematice podle průzkumu TIMSS sedmí, do roku 2007 se posunuli na 24. příčku. V přírodovědě se Česká republika propadla ze sedmého na 27. místo. Kde ale hledat příčinu tohoto propadu? Podle dostupných dat je výuka přírodovědných a technických oborů v řadě základních i středních škol v České republice často velmi teoretická, a tím i nezajímavá. To je také jeden z hlavních důvodů, proč si mladí lidé následně nevolí své další vzdělávání a kariéru v těchto oborech. Způsobuje to však problémy firmám, které pro svůj provoz potřebují kvalifikované odborníky v těchto oborech. Školám proto nabízejí důležitou podporu pro zatraktivnění zmíněných oborů pro žáky a studenty.
O co tedy v projektu „Věda má budoucnost“ konkrétně jde?
Cílem projektu „Věda má budoucnost“ je vyvolat u mladých lidí prostřednictvím strukturované spolupráce firem a škol větší poptávku po přírodních vědách a technických oborech, ukázat žákům základních a studentům středních škol, že kariéra v této oblasti bude stále více ceněným a prestižním zaměstnáním. Strukturovaná spolupráce založená na několika jednoduchých modulech je uskutečňována mezi jednou firmou a jednou školou – nejlépe v daném regionu – v průběhu celého školního roku, přičemž závisí na partnerech, které moduly si zvolí. Koordinátor, tedy občanské sdružení AISIS, zajistí většinu koordinační práce, kterou spolupráce firmy a školy obnáší. Garantuje tak minimální administrativní nároky na zapojené partnery.
V současné době funguje spolupráce zvláště na bázi základního modulu „Dovednosti v práci“. Jde o roční program, který seznamuje žáky formou přesně strukturovaných návštěv a workshopů s chodem spolupracujících firem a jejich zaměstnanci. Nabídne žákům možnosti částečného kariérního poradenství a opravdovou vědu naživo formou zajímavých experimentů či ukázek z praxe firemního výzkumu i provozu. Do budoucna se možnosti spolupráce rozšíří například o mentoring, v jehož rámci se dobrovolníci z firem setkávají jednou měsíčně s vybranými žáky zapojených škol a podporují jejich zájem o kariéru v oblasti přírodních věd a technologií; o partnerskými firmami připravené semináře pro učitele vybraných oborů nebo letní brigády.
Jaká je zpětná vazba zúčastněných škol?
Jednoznačně pozitivní. Citujme např. zástupce ředitele ZŠ, MŠ, ZUŠ Jesenice, Jana Hoštičku:
„Naši žáci 8. tříd pravidelně vyjíždějí na exkurze, při nichž mají možnost vidět využití MST oborů v praxi. Vracejí se nadšení a hlavně motivovaní pro studium těchto oborů. Nás to nestojí téměř nic, ale určitě to stojí za to. Pojďme tedy společně do něčeho, co má smysl. Prostor je vytvořen, stačí ho jen využít.“
Chcete, aby se i Vaše škola do projektu zapojila?
Navštivte internetové stránky projektu: www.vedamabudoucnost.cznebo napište email na adresu
info@vedamabudoucnost.cz.