Ve Skotsku spouští virtuální akademii pro lídry ve vzdělávání

Vydáno:

Zřízení Skotské akademie pro vzdělávací leadership (Scottish College for Educational Leadership - SCEL) je jedním z nosných pilířů školské reformy ve Skotsku. Ačkoli k oficiálnímu spuštění projektu v létě 2014 ještě řada dílčích kroků zbývá, webové stránky akademie jsou již k dispozici na adrese www.scelscotland.org.uk. Na veřejně přístupné části portálu zprostředkovává akademie množství informací, zpráv ze vzdělávací politiky a výzkumů, kterými může jedinec rozvíjet své znalosti a dovednosti v leadershipu a přispívat jako lídr ve škole i mimo ni. I když je akademie vázána na skotský národní kontext, jsem přesvědčený, že řada informací bude relevantních i pro české čtenáře, kteří se tématem vedení ve školství zabývají a hledají zdroje pro svůj profesní rozvoj.

Ve Skotsku spouští virtuální akademii pro lídry ve vzdělávání
PhDr.
Jan
Voda
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitel školy
LEADERSHIP NEMUSÍ VŽDY ZNAMENAT VEDENÍ SHORA
Ve Skotsku jsou všichni učitelé v různých ohledech považováni za lídry. Leadership je vnímán jako průřezové téma, které má svoje aplikace na všech stupních pedagogické práce, a existuje mnoho příležitostí, jak se stát ve škole lídrem. Vůdcovské role jsou definovány na těchto úrovních:
 
Pedagogický leadership:
Všichni učitelé mají odpovědnost za vedení třídy při vyučování. To zahrnuje celou řadu oblastí, především velmi důkladné vyhodnocování vzdělávacích potřeb každého žáka, neustálé zlepšování výuky zaváděním efektivních a inovativních metod do pedagogické praxe, celoživotní budování profesních znalostí učitele a porozumění učebním procesům a v neposlední řadě spolupráci s kolegy a přispívání k rozvoji kvality vzdělávacích služeb v celé škole.
 
Leadership na střední úrovni:
Jedná se o odpovědnost v různých oblastech zahrnujících školní kurikulum, výchovné poradenství, vedení předmětových komisí, správu školních projektů, grantových projektů a dalších specifických oblastí školního rozvoje.
 
Školní leadership:
Týká se členů vrcholového vedení školy (a učitelů aspirujících na tyto pozice), tedy ředitelů škol a jejich zástupců, zodpovědných za řízení školního kurikula a učitelského sboru.
 
Leadership na úrovni celého vzdělávacího systému:
Pracovníci, kteří mají celkovou odpovědnost za vedení resortu a/nebo strategických iniciativ na úrovni místní samosprávy nebo na celonárodní úrovni. Do této skupiny náleží i ti učitelé a ředitelé škol, kteří se šířeji angažují v těch oblastech vzdělávání, jež mají strategický vliv na rozvoj skotského školství a společnosti (např. členství v různých komisích, poradních sborech, pracovních skupinách apod.).
VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ
Teaching Scotland’s Future
je národní program transformace skotského vzdělávání, v jehož jádru je
zvyšování profesionality učitelů
prostřednictvím jejich celoživotního profesního učení. Právě na učitele je reforma zacílena v duchu poznání, že „kvalita vzdělávacího systému nemůže převýšit kvalitu učitelů“ (McKinsey, 2007) a že dvě nejdůležitější oblasti, jak může Skotsko realizovat své vysoké aspirace na kvalitní vzdělávací systém, spočívají v podpoře a posílení kvalitní výuky (zajišťované kvalitními učiteli) a v podpoře kvalitního vedení (leadership).
Tyto dvě rozvojové oblasti, na které se nyní Skotsko intenzivně soustředí, byly formulovány v podobě
50 doporučení pro vzdělávací politiku
(tzv. Donaldsonova zpráva, prosinec 2010) a ve velmi krátké době (řádově několik měsíců) rozpracovány na realizační úroveň v podobě klíčových aktivit, přičemž pozoruhodný (a z české perspektivy téměř nepochopitelný) je mimořádný konsenzus všech zaangažovaných stran, včetně učitelů samotných. Nás v tomto textu zajímá právě doporučení č. 50:
„Virtuální akademie školského leadershipu by měla být založena s cílem posílit výkonnost vedoucích pracovníků na všech úrovních skotského vzdělávacího systému.“
(Donaldson, 2010, s. 101)
Vzhledem k tomu, že na správu školství ve Skotsku
mají vysoký vliv místní samosprávy
(
local authority
– srov. školské úřady, celkem je jich 32), je druhá část doporučení velmi důležitá, neboť vedle učitelů zahrnuje do vzdělávání v leadershipu i úředníky školské správy. Akademie tak
přispívá ke kultivaci řízení veřejného sektoru a k meziodvětvové spolupráci
veřejnoprávních organizací, která je pro školství zásadní.
Vizí akademie je, že bude tvořit nedílnou součást širšího rámce profesního vzdělávání ve Skotsku. Akademie by měla sloužit jako vstupní portál, který zprostředkuje všem novým zájemcům i zkušeným vedoucím pracovníkům vysoce kvalitní studijní zkušenost. Stránky akademie budou prolinkovány s již existujícími online učitelskými platformami, zejména
Education Scotland
(www.educationscotland.gov.uk),
Virtual Staff College
(www.virtualstaffcollege.co.uk– poskytující v celém Spojeném království profesní rozvoj vedoucím pracovníkům místních samospráv činných v práci s dětmi a mládeží) a
Scottish Leaders Forum
(www.scottishleadersforum.org – network vedoucích pracovníku ve veřejných službách).
Dále chce akademie poskytovat lídrům v oblasti vzdělávání příležitosti sdílet své znalosti a zkušenosti s kolegy po celé zemi. Odpovědnost akademie v neposlední řadě zahrnuje
vývoj nových akreditovaných kvalifikací
a ocenění v oblasti funkčního zařazování vedoucích školských pracovníků, jimiž bude dokládáno individuální naplňování profesního Standardu pro leadership a management (viz Řízení školy č. 10/2013).
CO KONKRÉTNÍHO SCEL NABÍZÍ
Webové stránky akademie jsou nyní přehledně strukturovány podle různých témat. Záložka Leadership development je
rozcestníkem
podle vaší dosavadní zkušenosti ve vedení a zahrnuje oddíly:
 
stáváte se lídrem,
 
jste lídrem,
 
cesty k vedoucí funkci,
 
tzv.
fellowship program
(sdružení lídrů seniorů) a
 
regionální síť školských lídrů.
Na záložce
Professional learning
bude možné sledovat
vývoj školské politiky
ve Skotsku, získat přístup k řadě užitečných zdrojů k podpoře a informovanosti školských lídrů (aktuálně např. zajímavý příspěvek dr. Pasi Sahlberg Jak by to dopadlo, kdyby nejlepší učitelé z Finska vyučovali ve vaší třídě?) anebo najít zajímavé odkazy na mezinárodní instituce působící ve vzdělávání učitelů a školských lídrů.
Konečně je zde i záložka Research, kde lze hledat
informace o aktuálním výzkumu
zaměřeném na pedagogické vedení, včetně výzkumných zpráv, příkladů dobré praxe, případových studií a inspirativních myšlenek.
I když je v tuto chvíli portál Skotské akademie pro vzdělávací leadership na samém počátku svého provozu a stránky čekají na průběžné plnění materiály, domnívám se, že se můžeme těšit na inspirativní online prostředí. V něm bude možné se velice jednoduše a rychle propracovat k zajímavým zkušenostem nejen o průběhu skotské vzdělávací reformy, ale rovněž o teorii a praxi leadershipu ve vzdělávání.
Educational leadership
je nyní celosvětově velmi aktuální téma a každý další informační zdroj jistě uvítají nejen badatelé v oboru, ale i všichni učitelé a ředitelé na cestě k vyššímu profesnímu výkonu.

POUŽITÉ ZDROJE:
 
DONALDSON, G. (2011). Teaching Scotland's Future - Report of a review of Teacher Education in Scotland. Edinburgh: Scottish government.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kdy použít hlavičkový papír
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Komunikační strategie školy - šablony
Datové schránky pro školy
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP