V České republice probíhá sběr dat v rámci TALIS

Vydáno:

V minulých číslech Řízení školy jsme vás informovali o zapojení České republiky do Mezinárodního šetření o vyučování a učení (TALIS) 2013, které je realizováno pod záštitou OECD a účastní se jej celkem 33 zemí či regionů. Zároveň jsme představili výstupy z předchozí vlny tohoto šetření, tj. TALIS 2008, po jednotlivých tématech. Nyní se nacházíme na začátku období hlavního sběru dat pro TALIS 2013, které v České republice probíhá od 4. března do 5. května 2013 a je do něj zapojeno 220 škol. Tento článek shrnuje podstatné informace o tomto šetření. Více lze nalézt na www.talis.cz, příp. www.oecd.org/TALIS.

V České republice probíhá sběr dat v rámci TALIS
Mgr.
Vendula
Kašparová
 
národní koordinátorka TALIS
ZÁKLADNÍ INFORMACE O ŠETŘENÍ
Mezinárodní šetření o vyučování a učení (TALIS) 2013 se zaměřuje na školní prostředí, ve kterém probíhá vyučování, a podmínky, ve kterých učitelé a ředitelé pracují. Jedná se o šetření, ve kterém budou dotazníky vyplňovat ředitelé a učitelé, a představuje důležitou zpětnou vazbu, která bude sloužit jako podklad ke zlepšení podmínek pro učitele, zvýšení jejich spokojenosti při vykonávání své profese a tím zefektivnění celé vzdělávací politiky. Šetření také umožňuje doplnit důležité informace potřebné k porovnávání vzdělávacích systémů jednotlivých zemí. Otázky v dotaznících spadají do následujících tematických okruhů:
další vzdělávání pedagogů
a jejich profesní rozvoj,
hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby učitelům
v jejich práci,
atmosféra ve škole, způsob vedení školy, postoje učitelů a jejich představy o správném způsobu výuky
a samotná
vyučovací praxe.
AKTUÁLNÍ INFORMACE Z REALIZACE ŠETŘENÍ
Na jaře 2012 proběhlo v zúčastněných zemích předběžné šetření, jehož cílem bylo před samotným hlavním sběrem dat vyzkoušet nastavené postupy práce, využívaný software, posoudit kvalitu dotazníků a vylepšit je. Od
4. března do 5. května 2013
probíhá v České republice
ve 220 školách hlavní sběr dat. Náhodný výběr škol
provedla pro všechny zúčastněné země společnost Statistics Canada. V České republice se v každé z těchto škol do šetření
zapojí učitelé vyučující na 2. stupni základní školy
nebo v nižších ročnících víceletého gymnázia a ředitel školy. Účast těchto respondentů je pro využití výsledků šetření důležitá - nedosáhne-li Česká republika (případně jiná země) v hlavním sběru dat na minimální stanovené požadavky pro návratnost odpovědí, nebude ji možné zařadit do mezinárodních srovnání. První výsledky z šetření budou známy v polovině roku 2014, kdy
vyjde hlavní mezinárodní zpráva z šetření
. Následovat budou národní výzkumné zprávy jednotlivých zemí a další tematické zprávy.
DŮLEŽITOST ŠETŘENÍ TALIS
Šetření TALIS se zaměřuje na situaci a působení učitelů a ředitelů na školách. Přitom odborníci se shodují na tom, že v rámci školy je „kvalita učitele“ nejdůležitější proměnnou, která ovlivňuje studijní výsledky žáků (OECD: 2005, str. 26). Učitelé spolu s rodinou mají zásadní vliv na výchovu a vzdělání dětí a tím i na kvalitu jejich budoucího života.
Šetření TALIS je nyní realizováno již podruhé. Přitom úspěšnost první vlny šetření TALIS v roce 2008 byla dána především jeho unikátností. Zatímco srovnávání vzdělávacích systémů různých zemí a dovedností žáků v těchto zemích se stalo již samozřejmostí, nebyly do té doby na mezinárodní úrovni takto komplexně porovnány názory ředitelů a učitelů na podmínky, ve kterých pracují, na správný způsob vyučování, na podporu ve vzdělávání a rozvoji, která se jim dostává, nebo na to, co je v jejich práci motivuje a co je naopak při práci zdržuje, případně odrazuje od jejich profese.
Na základě úspěchu první vlny šetření TALIS tak bylo přistoupeno k jeho další vlně, TALIS 2013. Oproti 24 zemím či regionům, které se zúčastnily šetření TALIS 2008, se
šetření TALIS 2013 účastní již 33 zemí či regionů
(mezi zeměmi, které se nově připojily, je i Česká republika). Šetření tak poskytne bohatší srovnání. V posledních letech byly v České republice
vlivem probíhající kurikulární reformy na učitele a školy kladeny zvýšené nároky.
Z toho důvodu se stala dobrá spolupráce na školách a podpora učitelů, ať již formou hodnocení a zpětné vazby či příležitostí k dalšímu vzdělávání, ještě důležitější.
Šetření TALIS 2013 nahlédne do situace na školách a zmapuje mnohé z nesnází, se kterými se učitelé v České republice a jinde ve světě potýkají, poskytne zajímavá mezinárodní porovnání a může pomoci nastartovat některé pozitivní změny.
Šetření TALIS 2013 je součástí IPn projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZDROJE
 
OECD (2005), Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Education and Training Policy, OECD Publishing [cit. 11. 1. 2013]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264018044-en