V České republice proběhl hlavní sběr dat pro TALIS 2013

Vydáno:

Již několikrát jsme čtenáře časopisu Řízení školy informovali o tom, že se Česká republika zapojila do Mezinárodního šetření o vyučování a učení (TALIS) 2013. Jedná se o šetření s dotazníkem pro učitele vyučující na 2. stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a pro ředitele škol, na kterých tito učitelé působí. Jeho cílem je poskytnout vhled do situace učitelů a škol v různých zemích, umožnit mezinárodní srovnání a případně dát impuls k některým pozitivním změnám.

V České republice proběhl hlavní sběr dat pro TALIS 2013
Mgr.
Vendula
Kašparová
 
národní koordinátorka TALIS
PRŮBĚH SBĚRU DAT
Od 4. března do 5. května 2013 proběhl hlavní sběr dat pro šetření TALIS 2013, kterého se zúčastnilo celkem 220 škol.
Výběr škol pro účast v šetření, včetně náhradních škol, provedla společnost Statistics Canada v létě roku 2012 na základě podkladů dodaných národním centrem. Jednalo se o náhodný stratifikovaný výběr, přičemž však byla vyvinuta snaha o to, aby se ty samé školy, které se účastnily sběru dat pro TALIS 2013, neúčastnily rovněž mezinárodních šetření PISA 2012 (Program pro mezinárodní hodnocení žáků) a ICILS 2013 (Mezinárodní výzkum počítačové a informační gramotnosti).
Každá škola, která byla zapojena do šetření TALIS 2013, si vybrala tzv. „školního koordinátora“, který byl s národním centrem v kontaktu a poskytl mu potřebné podklady. Před začátkem sběru dat pak předal potřebné informace respondentům, které dále motivoval k účasti v šetření.
Pro hlavní sběr TALIS 2013 byl připraven
dotazník pro učitele a ředitele v českém jazyce
a také
v jazyce anglickém
pro respondenty, kteří by dotazníku v češtině nerozuměli. Dotazníky v českém jazyce byly k dispozici online, v případě potřeby si však mohli školní koordinátoři pro některé respondenty zažádat o jejich papírovou formu. Dotazníky v anglickém jazyce byly k dispozici pouze
v papírové podobě.
Ve 220 školách zapojených do šetření vyplnili dotazník všichni oslovení ředitelé a 98,3 % z celkového počtu učitelů, kteří byli pro účast vybráni a splňovali definici zkoumané populace (naprostá většina vyplnila dotazníky online).
Ve všech školách se šetření zúčastnila alespoň polovina vybraných učitelů a ředitel školy, což byl jeden z požadavků daných mezinárodním konsorciem. Splněn byl též požadavek, aby se šetření zúčastnilo alespoň 50 % škol z prvního výběru a celkově alespoň 75 % škol vybraných pro účast v šetření (včetně náhradních škol), a také požadavek účasti alespoň 75 % z celkového počtu učitelů, kteří v těchto školách splňují definici zkoumané populace. Celkově tedy
Česká republika zaznamenala velmi vysokou účast.
Po ukončení sběru dat pak školní koordinátoři vyplnili
dotazník, který se ptal na průběh sběru dat na školách a na zpětnou vazbu.
Zde téměř polovina školních koordinátorů označila, že
zajistit sběr dat na škole
pro ně bylo snadné a vše proběhlo bez potíží (49,1 %), a dalších 45,9 %, že tento úkol byl relativně snadný, menší problémy byly vyřešeny. Zbývajících 5 % pak odpovědělo, že to nebylo lehké, ale poradili si.
Z pozitivních reakcí školních koordinátorů
na šetření TALIS 2013 lze zmínit, že v některých případech hodnotili zkušenost se zapojením do projektu a/či samotné dotazníky jako zajímavé, příp. je (či další respondenty na škole) otázky v dotaznících vedly k zamyšlení nad jejich situací a nad pedagogickou prací.
Některé respondenty také motivovalo, že šetření je mezinárodní a povede ke srovnávání zemí.
Na druhou stranu
někteří respondenti považovali dotazníky za složité a časově náročné a/nebo pochybovali o tom, že by výsledky šetření mohly být pro učitele a školy přínosem. Nedostatek času spolu s pocitem, že šetření stejně nic dobrého nepřinese, byly také nejčastěji zmiňované důvody, kvůli kterým výjimečně někteří respondenti odmítli dotazník vyplnit.
Celkově
však 97,7 % školních koordinátorů uvedlo, že učitelé školy po seznámení se s šetřením (určitě či spíše) byli ochotní vyplnit dotazník – a tomu odpovídá i návratnost. Zároveň 82,7 % školních koordinátorů uvedlo, že kroky, které byly podniknuty k ochraně důvěrnosti odpovědí respondentů, považují za určitě dostatečné, zbylých 17,3 % pak za spíše dostatečné. Naprostá většina (97,3 %) školních koordinátorů též označila období sběru dat (březen a duben) jako vyhovující.
SOUČASNÝ STAV A BUDOUCÍ VÝVOJ PROJEKTU
Po skončení sběru dat byl zahájen proces jejich čištění, následovat budou analýzy dat.
Mezinárodní zpráva
z šetření bude spolu s daty k dispozici v polovině roku 2014 a do konce roku 2014 pak bude zveřejněna i národní zpráva. Obě zprávy budou volně k dispozici všem na webových stránkách a
Výstupy z projektu TALIS budou zahrnovat informace
o hodnocení práce učitelů ve školách, o formách a charakteru zpětné vazby a o využití výsledků těchto procesů k odměňování a k profesnímu rozvoji učitelů. Dále šetření zmapuje množství a druhy profesního rozvoje, který mají učitelé k dispozici, a potřeby a bariéry v přístupu k dalšímu vzdělávání. Zkoumán je též dopad vlivu koncepčních kroků a postupů na úrovni školy (zejména ze strany vedení škol) na prostředí výuky ve školách, na práci učitelů a celkově vytváření a podpora efektivního vedení škol, spolupráce, sdílení zodpovědnosti či případné překážky, které ředitel vnímá. Dále je sledována atmosféra ve školách a třídách, sebedůvěra učitelů a spokojenost učitelů i ředitelů ve své práci. V neposlední řadě budou vytvořeny též profily zemí s ohledem na vyučovací praktiky, aktivity, potřeby profesního vzdělávání, přesvědčení a postoje – a rozdíly, které v těchto oblastech vykazují různí učitelé dle sledovaných charakteristik.
Šetření TALIS 2013 je součástí IPn projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.