Užitečná inspirace a zkušenost

Vydáno:

Ve dnech 27. 2. až 4. 3. 2011 jsem se zúčastnila mezinárodního semináře s velmi aktuálním obsahem. Seminář měl podtitul Řízenými změnami k rozvoji škol a byl určen pro vedoucí pracovníky ve školství, zejména ředitele škol, metodiky, inspektory a koordinátory zabývající se změnami ve školství. Seminář se konal v hotelu Panorama a pořádalo jej Konsorcium vzdělávacích institucí zemí EU.

Užitečná inspirace a zkušenost
Mgr.
Renáta
Zajíčková
ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Praha
Účastníci semináře se sjeli z celé Evropy. Nejpočetnější skupinou byli ředitelé škol z Belgie, Švédska, Velké Británie a Holandska, byli tam ale také ředitelé z Portugalska, Islandu, Francie, Itálie, Polska, Bulharska, Litvy, Finska atd. Tedy velmi pestrá skupina s místy odlišnými zkušenostmi.
Moje účast nebyla předem plánovaná, byla spíše souhrou náhod. Nicméně jsem se na celý týden ocitla ve víru workshopů, přednášek, dílen, teorií o koučování, a to vše s jediným cílem – získat znalosti potřebné k zavádění změn ve školách a vyslechnout zkušenosti ostatních.
Když pominu fakt, že dorozumívacím jazykem byla angličtina (což pro našince staršího než Husákovy děti ještě není samozřejmá věc, tudíž moje účast vyžadovala absolutní soustředění, velkou fantazii a dedukci), hodnotím tuto akci jako
mimořádně inspirující
a pro mě jako ředitelku školy prospěšnou.
Akce byla připravena nadmíru zkušenými organizátory, o účastníky bylo velmi dobře postaráno.
Seminář poskytoval velmi precizní studijní i pracovní materiály, přednášející vystupovali naprosto profesionálně a erudovaně. Seminář měl po všech stránkách značně vysokou úroveň.
Cílem celotýdenního setkávání bylo vyvolat v účastnících potřebu nelpět na starých a již neaktuálních postupech a řádech, ale reagovat rychle a efektivně na měnící se společnost, na nové požadavky doby.
Aby škola byla rovnocenným partnerem žákům a jejich rodičům, musí být pro ně především současná, ne archaická. To ale neznamená, že to, co bylo, bylo špatné. Nebylo, jenom to již není aktuální.
Z teoretických částí bych zmínila pasáž pojednávající o procesech a zákonitostech doprovázejících každou změnu. Poučený ředitel nesmí změny nařizovat shora.Naopak, musí v týmu učitelů potřebu změny vyvolat, teprve pak existuje šance na úspěšný průběh náročného procesu, který vede ke kvalitativní změně. Poučený ředitel musí proces změny velmi dopodrobna promyslet a rozfázovat, najít v týmu učitelů propagátory a tvůrce změn, stejně tak realizátory a dotahovače. Musí být znalý zákonitostí rolí ve skupině lidí a s tímto nástrojem při zavádění změn pracovat. Musí mít v záloze několik variant pro případ, když některá fáze změny selže, musí potřebu změny neustále dokolečka všem připomínat, vysvětlovat, zdůvodňovat a obhajovat.
Na semináři nám byl představen velmi detailní systém pro zavádění změn, jenž byl na mnoha školách úspěšně ověřen. Škola, která tento systém dodržovala, kvalitativních změn dosáhla. Na druhou stranu musí být ředitel při zavádění změny připraven také na možnost neúspěchu. Důvody, které k němu mohou vést, jsou ale zpravidla předvídatelné. Je mnoho procesů, jež před úspěšnou realizací změny musí proběhnout; neúmyslné opomenutím nebo vědomé přeskočení doporučených postupů většinou vedou ke ztroskotání pokusu o změnu.
Abych byla konkrétní,
řízenými změnami se myslí např. změna vzdělávacího programu, změna kurikula, změna oborů, nabídky vzdělávacího obsahu předmětů, změna ve stylu řízení, změna v hodnocení.
Jako účastník tohoto semináře jsem si tisíckrát řekla, že to je přesně o nás, že jsme to všichni zažili na vlastní kůži – změnu kurikula, vzdělávacího obsahu a následnou tvorbu školních vzdělávacích programů (dále jen „ŠVP“). Škoda, že ředitelé škol nebyli teoreticky vybaveni již ozkoušenými pravidly a postupy, že neměli dostatek času na vstřebání požadavků „shora“, že nebyly vytvořeny dostatečné podmínky pro vytvoření i přijetí změn, nebyla vyvolaná dostatečná diskuse o těchto změnách, o nulové motivaci nemluvě.
Bylo pro nás těžké přesvědčovat učitele o potřebě změny, když sami jsme ji většinou necítili.
A stačilo málo. Předem se podívat za hranice, vybavit klíčové osoby potřebnými vědomostmi a dovednostmi, investovat do přípravy lidí, změnu promyslet a rozfázovat. A to se netýkalo jen příprav rámcových vzdělávacích programů a ŠVP, ale jak se ukazuje, systém, jak docílit změn, nebyl dodržen ani v přípravě státních maturit. Nezdá se vám to tristní?
Je ale nutno říci, že tento bolavý proces zažilo mnoho zúčastněných ředitelů.Zdá se, jak vyplynulo s diskuse, že je to pravděpodobně způsobeno překotným vývojem celé společnosti, že vlastně nikdo z nás není dokonale připraven na tak rychlé změny. Příjemným zjištěním pro mě osobně bylo, že nic, o čem se na semináři mluvilo, nebylo pro mě zcela nové a mně cizí.
Ředitel současné české školy již má k dispozici různé zdroje k získání potřebných znalostí, vědomostí a sdílených zkušeností, že i k nám dorazilo např. koučování a potřeba existence středního managementu školy.
Všem ředitelům škol tedy doporučuji
vyhledávat tyto cenné informace, zvláště z oblasti praktických zkušeností konkrétních škol, nebát se přihlásit se do mezinárodních projektů byť jenom jako pozorovatel, otevřít se novým možnostem a naladit se na řízení změn.
Přinese to nejen profesní růst, ale i uspokojení a radost z práce.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP