Uvedení právní formy organizace v názvu školy

Vydáno:

Musí obsahovat název školy i právní formu organizace? Co musí obsahovat název školy? Škola je zřizovaná obcí.

 

Uvedení právní formy organizace v názvu školy
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
§ 8a zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
§ 20, § 132, § 3042 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
ODPOVĚĎ:
Pravidla pro označování (pojmenovávání) škol, resp. právnických osob a organizačních složek státu nebo jejich součástí, které vykonávají činnost dané školy nebo školského zařízení, stanoví § 8a školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.). Název právnické osoby, popř. organizační složky státu nebo jejich součásti musí obsahovat
druh nebo typ školy
, popř. druh nebo typ školského zařízení. Jiné náležitosti názvu školy školský zákon sám o sobě nestanoví.
S ohledem na rekodifikaci soukromého práva, konkrétně pak nabytím účinnosti nového občanského zákoníku, tedy zákona č. 89/2012 Sb. (dále jen OZ), vzniká otázka, zda je při tvorbě názvu právnické osoby vykonávající činnost školy třeba dodržet ustanovení § 132 NOZ. Podle tohoto ustanovení platí:
Název musí odlišit právnickou osobu od jiné osoby a obsahovat označení její právní formy. Je tedy otázkou, zda musí název právnické osoby vykonávající činnost školy obsahovat povinně i označení její právní formy
(např. skutečnost, že je škola zřízena jako příspěvková organizace). Podle ustanovení § 20 odst. 2 OZ platí:
Právnické osoby veřejného práva podléhají zákonům, podle nichž byly zřízeny; ustanovení tohoto zákona se použijí jen tehdy, slučuje-li se to s právní povahou těchto osob.
Řešení tohoto problému není bohužel jednoznačné a při logické absenci judikatury (soudy zatím samozřejmě neměly možnost reagovat na toto koncepčně nové pojetí průniku norem soukromého a veřejného práva) nezbývá než sledovat výkladovou praxi prezentovanou v odborné literatuře. Např. velký komentář k novému občanskému zákoníku k tomuto problému uvádí: Za právnické osoby veřejného práva lze považovat takové právnické osoby, které zřizuje veřejná moc svým aktem. Zákon sice i nadále předpokládá subsidiární použitelnost občanského zákoníku na všechny právnické osoby, u veřejných právnických osob však jen potud, pokud nebudou obsahovat zvláštní právní úpravu, nebo nebylo-li by to v rozporu s povahou těchto osob. Zákon tak předpokládá, že zejména obecná část bude použitelná i na osoby zřízené aktem veřejné moci, byť samozřejmě vždy bude nutné mj. zkoumat, zda se tento postup slučuje s povahou těchto osob. Rozhodnutí, co je a co není slučitelné s povahou určité právnické osoby, bude záviset na judikatuře, nicméně povaha právnické osoby sama o sobě podle našeho názoru nestačí, vždy musí být nalezeny konkrétní důvody pro vyloučení subsidiarity občanského zákoníku. Z tohoto právního názoru lze dovodit, že se subsidiární (podpůrná) působnost OZ ve vztahu k náležitostem názvu právnické osoby vykonávající činnost školy a školského zařízení má uplatnit, a to i přesto, že veřejnoprávní předpis (tím je samo? zřejmě školský zákon) obsahuje zvláštní právní úpravu pro náležitosti názvu právnické osoby.
Ještě jednoznačněji se v této souvislosti vyjádřili autoři komentáře ke školskému zákonu publikovaného v roce 2014, kteří subsidiární působnost ustanovení § 132 OZ ve vazbě na ustanovení § 20 odst. 2 OZ dovodili z toho, že není žádný důvod domnívat se, že by se s právní povahou příspěvkové organizace neslučoval požadavek občanského zákoníku, aby se v jejím názvu objevilo označení právní formy. Lze tedy zřejmě přisvědčit názoru, že nová obecná úprava pro formální náležitosti názvu právnických osob obsažená v OZ se uplatní i vůči příspěvkovým organizacím (a tím spíše i u všech ostatních forem právnických osob v regionálním školství). Proto je nutné vzít v úvahu ustanovení § 3042 OZ, podle kterého mají právnické osoby dva roky od nabytí účinnosti OZ na to, aby svůj název přizpůsobily požadavkům OZ. Tato lhůta pro adekvátní
doplnění názvu o označení právní formy
uplynula 31. 12. 2015.