Úspěch počítačových tabletů nespočívá v aplikacích

Vydáno:

V minulém čísle Řízení školy jsme psali, že dodávky počítačových tabletů do škol se bez dalších podpůrných aktivit neobejdou a při absenci strategického plánovaní selhávají. Dnešní článek - s lehce provokativním titulkem - se pokusí přiblížit, jaký potenciál pro počítačové tablety spočívá v aplikacích, které na nich lze spouštět.

Úspěch počítačových tabletů nespočívá v aplikacích
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
lektor a didaktik ICT, katedra informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze
JAK POŘIZOVAT APLIKACE PRO ŠKOLNÍ TABLETY
To, čemu se u stolních počítačů říká aplikační softwarové vybavení, běžně programy, se v případě tabletů označuje za aplikace, anglicky ve zkratce apps. Na rozdíl od stolních počítačů se ale tyto aplikace nedistribuují na nosičích, jako jsou CD, DVD či USB flash paměti, ale jednoduše se stahují přímo z internetového obchodu. Tento model postupně zavedli všichni výrobci hlavních tabletových platforem. Apple provozuje pro své iPady s operačním systémem iOS App Store, Google pro Android tablety
Google Play
a Microsoft pro svá nová Windows 8 zase Windows Store. Tyto online obchody, na které se lze z tabletu jednoduše připojit a aplikace z nich stahovat a instalovat, nabízejí aplikace i pro chytré mobilní telefony. Výjimkou je systém Windows 8, který není určen pro mobilní telefony – pro telefony s Windows Phone připravil Microsoft samostatný obchod Windows Phone Store. V minulosti několikrát změnily tyto obchody s aplikacemi své názvy, navíc mají vlastní obchod s aplikacemi i někteří výrobci tabletů, jako např. Samsung Apps, takže pro laika může být situace značně nepřehledná.
Pro tablety existuje neuvěřitelně rozsáhlá nabídka aplikací, momentálně něco přes milion. To platí jak pro iPady, tak pro tablety s Androidem, pro Microsoft Windows je k dispozici asi 100 tisíc aplikací. Většina aplikací je placená, platí se elektronicky platební kartou, kterou si školy za tímto účelem pořizují, případně prostřednictvím dodavatele tabletů na fakturu, např. předplaceným poukazem. Průměrná cena aplikace pro jeden tablet se v případě iPadů pohybuje kolem 70 korun. Praktikující skutečností ovšem nezřídka bývá, že škola využívá dosavadní mezery v nástrojích multilicenčních politik výrobců a pořizuje si uživatelskou licenci legálně pouze pro jeden tablet, nikoli pro všechny vlastněné školou.
Některé aplikace je možné stahovat a používat zdarma. Existují i speciální akce, kdy jsou běžně placené aplikace k dispozici zdarma nebo ve výhodné slevě. Jen velmi malé množství z aplikací je v češtině. Ovládání v angličtině většině českých uživatelů nepřekáží – zpravidla intuitivní ovládání nepotřebuje příliš textů k vysvětlení. Často však slýchám učitele hovořit o tom, že
český vzdělávací obsah nebo alespoň výukové aplikace v českém jazyce pro tablety beznadějně chybějí.
A to je věc, které bych se rád věnoval podrobněji.
INSTRUKTIVNÍ VS. TVOŘIVÉ UČENÍ
Množství z aplikací, které jsou určeny pro vzdělávání, je určeno pro instruktivní vzdělávání. Tedy pro takový postup, kde je žák při práci řízen, vykonává určité instrukce či pracuje podle vzoru.To je dnes ve školách převládající postup a moc inovací výuky v této oblasti očekávat nelze. Pravda, i takové používání tabletů může být pro žáky ve škole zpestřením a při vhodném nastavení výukových cílů přispět k dosahování očekávaných výstupů.
Někteří učitelé se pozastavují nad tím, že výukové programy, resp. jejich licence, které školy v minulosti zakoupily pro stolní počítače s operačním systémem Windows, teď musejí kupovat znovu. A nutno potvrdit, že to mnohdy může být pravda. Například úspěšná česká společnost Terasoft, jejíž některý výukový program má ve výbavě asi každá česká základní škola, nabízí pro iPady množství aplikací, které skutečně vychází z původní softwarové produkce pro stolní počítače. Tabletové verze ale využívají jednoduchost dotykového ovládání, čímž přidávají aplikacím na atraktivnosti. Díky intuitivnosti a jednoduchosti se aplikacím této firmy daří úspěšně figurovat mezi celosvětově nejčastěji stahovanými výukovými aplikacemi pro iPady. Terasoft je ovšem typickým příkladem producenta instruktivně pojatých aplikací zaměřených na konkrétní, dílčí dovednost, např. první anglická slovíčka, vyjmenovaná slova, malá násobilka či zvířátka v zoo.
Pedagogicky hodnotnější a zároveň o poznání náročnější využití tabletu spočívá v jeho tvořivém potenciálu. Tablety jsou vybaveny kamerou, fotoaparátem, mikrofonem, množstvím různých čidel (např. akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, proximity sensor, digitální kompas, teploměr, GPS), přístupem na internet. Právě kombinace jednoduché mobility, intuitivního dotykového ovládání a těchto prostředků na zkoumání okolí zásadně odlišují tablety od stolních počítačů a notebooků. Z tohoto pohledu jsou tedy důležité takové aplikace, které
umožňují dítěti svět objevovat, vyjadřovat vlastní myšlenky a komunikovat s ostatními.
Zatímco dříve probíhalo vyjadřování ve škole především formou psaní textů (a případně výtvarných technik), dnes mohou žáci využívat rozsáhlý způsob multimediálních prostředků. A díky internetu mohou svá díla jednoduše dále sdílet a ukazovat lidem, ke kterým by se žákovské práce běžně patrně nedostaly. I tento aspekt je jedním z důležitých motivátorů, který děti v digitální spolupráci, tvoření a kreativitě podporuje.
PŘÍKLADY TVOŘIVÉ PRÁCE
Často jsou v tomto duchu využívány aplikace, které pracují různým způsobem s komiksy – žák vymyslí příběh na zadané téma, pořídí fotografie, napíše texty do bublin, namluví komentář a výsledek „nasdílí“ spolužákům. Jiným konkrétním příkladem je hoch ze čtvrté třídy, který ve svém multimediálním sešitu nafotil a nahrál video letní přírody: včelu na květu, lezoucí ploštice, lesní potok, pobíhání psa v parku, nalezeného mrtvého špačka. U každé fotografie či videa umístil popisek a zvukový komentář, co je na něm zachyceno. Přidání internetových odkazů ke každému objektu na vhodné doplňující zdroje, které se jednotlivých objektů týkají, pak rozvíjí dovednost vyhledávání a pohybování se ve vodách internetu.
Zábavné a zároveň poučné může být natočit žáky při nějakém sportu v rámci tělocviku a pak si společně taková videa prohlížet a demonstrovat na nich, co a kdy mohou žáci při svém sportovním výkonu zlepšovat. Při florbalu či fotbalu lze například zachytit i herní strategie. Ostatně všichni to známe od sportovních komentátorů, kteří v televizních přenosech do videí rádi kreslí šipky pohybu hráčů a míče na hřišti. Za jeden z nejcennějších příkladů lze považovat dívku z páté třídy, která se měla naučit části rostliny. Provedla to tak, že natočila video, na kterém to učí prvňáčka a ještě odpovídá na jeho všetečné otázky. A podobných příkladů dnes existují i na českém internetu již stovky.
Blog, kam žák ukládá takto vzniklé výstupy své práce, se tak rázem může proměnit v elektronické portfolio, které pěkně ilustruje jeho výsledky a učební pokroky. Pedagogický přínos tabletů může mít mnoho rozměrů, zmiňme ještě jeden často opomíjený:
umožňují zažít úspěch i žákům, kteří jej v dnešní škole tak často nezažívají.
Ostatně pro tyto vlastnosti jsou tablety někdy odborníky přirovnávány k trojskému koni pedagogiky. Respektive vzhledem k jejich velikosti a s narážkou na svět IT se hovoří spíše o „trojské myši“, která je na první pohled atraktivní, ale poté, co ji učitelé začnou při výuce používat, zjistí, že do výuky přináší zásadnější změny jejího pojetí. Bohužel takové změny přinášet vůbec nemusí.
I nové věci lze využívat starým způsobem.
TABLETY PŘEDEVŠÍM PRO UČITELE
Je to učitel, jím promyšlené vzdělávací strategie a stanovené výukové cíle, které při využití vhodných aplikací budou žáky rozvíjet v dovednostech pro 21. století. Ty se bohužel našim tradičním metodám neprodyšně uzavřeným ve vzdělávacích předmětech nedaří rozvíjet dostatečně. Nadpis článku tedy není úplně pravdivý. Má upozornit na to, že samotné aplikace pro tablety, ať již budou sebeatraktivnější, bez správného uchopení učitelem nemusí přinášet do výuky nic zásadně nového.
Občas je možné setkat se s názorem, že nové počítače a zejména tablety šetří učitelům čas. Nic není vzdálenější skutečnosti. Promyšlení přípravy vyučovací hodiny, samotná příprava a hledání vhodných prostředků a aplikací zabere velké množství času. Aby byla tato práce jednodušší, lze na internetu využít různé seznamy či žebříčky aplikací pro tablety, které je možné řadit podle různých kritérií. Mnohé z nich nabízejí i hodnocení samotných uživatelů na základě jejich zkušenosti. Několik z nich nabízím v krátkém přehledu pod článkem.
Aby se mohli učitelé na práci s tablety dobře připravit, musí patřit k prvním vybaveným uživatelům ve škole právě oni, a teprve následně žáci, příp. celé tabletové učebny. Ze studijních důvodů je vhodné vytvořit takové prostředí, kdy může učitel přistupovat z tabletu na internet jak ze svého kabinetu či sborovny, tak i z domova. Toho lze docílit jedině pokrytím těchto prostor bezdrátovým připojením wi-fi. Zkušenost ukazuje, že tato na první pohled logická záležitost významně přispěje k tomu, že tato drahá zařízení budou ve škole více používána.
ZÁVĚREM
Inovační potenciál aplikací pro tablety ve vzdělávání nespočívá v jejich pouhé náhradě za výukové programy, na které jsme byli zvyklí u stolních počítačů.
Ačkoli mohou tablety doplněné o výukové aplikace využívat žáci instruktivně,
změnu a inovace výuky mohou tablety přinést tehdy, jsou-li žáky používány konstruktivisticky, ke zkoumání, objevování, vytváření, komunikování, spolupráci či prezentování.
V příštím článku se budeme věnovat výběru vhodného školního tabletu, resp. platformy, tzn. rozdílům mezi iPady a tablety s Androidem či Windows 8.
Kde hledat kvalitní aplikace
Obchody s aplikacemi
 
Apple App Store –
http://store.apple.com/cz
 
Google Play –
https://play.google.com/
 
Microsoft Windows Store –
http://www.windows store.com/
 
Windows Phone Store –
http://www.windows phone.com/cs-CZ/store
Výběry žebříčků nejlepších aplikací
 
http://www.graphite.org/
– přehledné žebříčky, recenze a hodnocení podle vzdělávacího předmětu, ročníku, ceny či platformy
 
http://www.commonsensemedia.org/app-reviews
– sofistikované přehledy a hodnocení aplikací podle vzdělávacího předmětu, věku, témat, či platformy, používá vlastní hodnotící systém pro hodnocení aplikací
 
http://edshelf.com/
– možnost vytvářet a sdílet kolekce zajímavých aplikací, třídění dle ceny, věku, vzdělávacího předmětu, kategorie pro mnoho platforem
 
http://www.appspy.com/great-reviews
– komplexní recenze aplikací pro iPad a iPhone včetně videoukázek
Česká doporučení na aplikace
 
http://ceskeapps.cz/
– přehledy aplikací podle kategorií pro iPhone/iPad a Android, jednou je i vzdělávání
 
http://www.app-magazin.cz/kategorie/aplikace/
– novinky ze světa aplikací pro iPady
 
http://www.i-sen.cz/
– doporučení ověřených aplikací od otevřené komunity nadšenců ve vzdělávání kolem iPadů
 
http://www.ipadvetride.cz/ –
konkrétní doporučení ověřených aplikací učitele Libora Klubala
 
http://www.katalogaplikaci.cz/
– aplikace od českých a slovenských vývojářů